تناسب اندام عامل حفظ سلامت در مقابل استرس شغلی

محققان توصیه می کنند در طول دوره های با استرس بالا، تحرک فیزیکی خود را حفظ کنند.

به گزارش ایسکانیوز، بدون شک تناسب اندام و سلامت در کنار هم معنا پیدا می کنند. اما متخصصان علم ورزش در دانشگاه بازل سوئد دریافته اند اندام متناسب از مشکلات سلامت در زمانیکه فرد دچار استرس در محل کار می شود نیز حفاظت می کند.

استرس روانی یکی از فاکتورهای اصلی است که منجر به غیبت از محل کار به دلیل بیماری می شود. این نوع استرس همراه با اختلال در سلامت روانی و افزاش علائم افسردگی است. همچنین این نوع استرس موجب افزایش احتمال بروز فاکتورهای پرخطر قلبی-عروقی نظیر فشارخون بالا و چربی خون نامطلوب می شود.

بالعکس میزان بالای تناسب اندام با علائم افسردگی کمتر و فاکتورهای کمتر قلبی-عروقی مرتبط است.

محققان در این مطالعه دریافتند میزان بالای تناسب اندام بخصوص در حفاظت موثر از افراد حرفه ای که میزان بالای استرس را در محل کار تجربه می کنند نقش زیادی دارد.

تم تحقیق به منظور دستیابی به این داده ها، میزان تناسب اندام حدود ۲۰۰ کارمند سوئدی (۵۱ درصد مرد با میانگین سنی ۳۹ سال) را با استفاده از تست ارگومتر دوچرخه ثبت کردند.

همچنین آنها فاکتورهای پرخطر مختلف قلبی-عروقی نظیر فشارخون، شاخص توده بدنی، کلسترول و تری گلیسیرید را اندازه گیری کردند. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مورد میزان استرس فعلی شان هم اطلاعاتی ارائه دهند.

محققان برای اولین بار اثبات کردند رابطه بین درک درونی از استرس و فاکتورهای پرخطر قلبی-عروقی با تناسب اندام وجود دارد. به معنای دقیق، در بین کارمندان پراسترس، تفاوت چشمگیری بین افراد دارای میزان تناسب اندام بالا، متوسط و پایین وجود دارد.

منبع: مهر

700/701

کد خبر: 691958

وب گردی

وب گردی