مناطق پژوهش وفناوری به فعالیت در زمینه های خاص تمرکز کنند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به تشکیل 10 منطقه پژوهش و فناوری در دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی کشور گفت: هر منطقه باید یک یا دو زمینه خاص را انتخاب و دانشگاه ها و پژوهش های هر منطقه تمرکز خود را دستیابی به آن هدف قرار دهند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر وحید احمدی در نشست معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهش و فناوری منطقه 3 کشور در دانشگاه تبریز اظهار داشت: هر منطقه پژوهشی می تواند با کار کارشناسی هدف خود را مشخص کند و در زمینه های ویژه ای مانند ارتباط با صنعت، بین المللی شدن و انجام پژوهش های بین الملل و تقویت پایگاه های علمی تمرکز کند.
دبیر کل شورای عالی عتف تاکید کرد: دغدغه های امروز مراکز علمی کشور، متفاوت از گذشته است و از شاخص های کمی و ایجاد رشته، مرکز، محله و قطب علمی جدید فاصله گرفته ایم.
دکتر احمدی تاکید کرد: هدف گذاری امروز دانشگاه ها و مراکز علمی کشور باید تولید علم برتر، اثر بخش علم در زندگی مردم، افزایش سهم در تولید ناخالص داخلی و نقش آفرین در عرصه بین المللی باشد.
وی افزود: افزایش فرصت های مطالعاتی دانشجویان و اعضای هیئت علمی، افزایش پروژه های مشترک با دانشگاه های معتبر خارجی و حضور در پروژه های مهم بین المللی مانند آزمایشگاه های علمی از اهداف جدید دانشگاه ها و مراکز علمی کشور است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: باید انجام تعداد طرح های تحقیقاتی کاربردی مورد نیاز استان ها و نقش دانشگاه ها در شکوفایی استعدادهای نهفته اقتصادی استان ها و همچنین توسعه مزیت های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی هر منطقه از شاخص های سرآمدی دانشگاه باشد.
دکتر احمدی تاکید کرد: لزومی ندارد همه دانشگاه ها در همه رشته های تحصیلی سرآمد باشند و محدودیت بودجه مالی و اصول برنامه ریزی ایجاب می¬کند که هر دانشگاه و مراکز علمی در یک یا چند رشته خاص سرآمد باشد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: وزارت علوم شاخص های کیفی را مهم تراز شاخص های کمی می داند و به جای تعداد مقالات و نشریات علمی هر دانشگاه و مرکز پژوهشی، میزان مقالات برتر با ارجاعات بالا و نشریات هر دانشگاه در فهرست مجلات با اچ ان دیکس بالا را معیار برتری پژوهش می داند.

201

کد خبر: 691987

وب گردی

وب گردی