ضرغامی : بخش زیادی از تعهدات آمریکا در برجام اجرا نشده است

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عهدشکنی آمریکا در اجرای برجام گفت‌: مقامات آمریکایی از جمله جان کری به صراحت در جاهای مختلف اعلام کرده‌اند که اگر رفتار ایران تغییر نکند توقع نداشته باشند که تعهدات‌شان در برجام عملی شود.

به گزارش ایسکانیوز، عزت الله ضرغامی در پیش خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به عهدشکنی آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان در قالب برجام گفت:‌ در اقدامات و اظهارنظرهای اولیه آمریکایی‌ها آن‌ها تظاهر کردند که توافق را اجرا می‌کنند اما از همان ابتدا مشکلات جدی پیش آمد و سعی می‌کردند با پرده‌پوشی و کنایه و حرف‌های حاشیه‌یی نقض تعهدات‌شان را سرپوش بگذارند و متاسفانه در داخل برخی مسوولان توجیه‌های آنان را برای مردم بازگو می‌کردند و به نوعی سخنگوهای نیابتی آمریکا بودند و سعی داشتند رفتار آمریکایی‌ها را در اجرا نکردن تعهدات‌شان توجیه کنند.

او ادامه داد: باید گفت که آمریکایی‌ها با صراحت در هر جایی که توانسته‌اند و اخیرا در لندن وزیر خارجه این کشور اعلام کرده است که تحریم‌ها بعد از برجام ادامه داشته است و یا در جای دیگر گفته است اگر رفتار ایران به همین شکل ادامه پیدا کند توقع نداشته باشند تعهدات روی کاغذی که در برجام آمده است عملی شود. آن‌ها حتی یک بار در رابطه با سوریه و یا حقوق بشر موضوع دفاع موشکی ایران و رفتار مقتدرانه ایران در منطقه دخالت‌های آشکار و اظهارنظرهای غیرمسئولانه داشتند.

ضرغامی گفت:‌ بنابراین تهدید و تحریم هم‌چنان ادامه دارد و آن‌ها برجام را اجرا نمی‌کنند. جالب است که می‌گویند برجام را اجرا نمی‌کنیم؛ خب مگر اصلا برجام اجرا شده است که شما بخواهید از این‌جا به بعد را اجرا نکنید.

وی با انتقاد از ادبیات برخی مسوولان گفت:‌ چرا برخی دولت مردان از این ادبیات استفاده می‌کنند و می‌گویند که امروز آمریکا به ما فلان مجوز را داده است تا فلان کار را انجام دهیم. هر روز دولت‌مردان ما سر کار می‌آیند و به این فکر می‌کنند که امروز چه کار کنیم که اعتماد آمریکایی‌ها جلب شود تا به ما یک مجوز دیگر بدهند که این رفتار فاجعه است اما متاسفانه برخی مدیران ما دچار این موضوع شدند.

او با اشاره به بیانات و دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در رابطه با آمریکا اظهار کرد: امام (ره) معتقد بود، آمریکا را در منطقه شکست خواهیم داد و امروز این حرف امام (ره) محقق شده است. با نگاهی به منطقه و تلاش آمریکا برای سلطه در آن می‌بینیم که امروز با چه مشکلاتی مواجه است در حالی که ایران بر منطقه تسلط دارد. امروز عراق متحد ایران است و فرهنگ انقلاب اسلامی در آن‌جاست و به یاری خدا موصل نیز با همراهی و نقش‌آفرینی حشدالشعبی آزاد خواهد شد. آمریکایی‌ها پنج سال تلاش کردند تا اسد را ثابت کنند اما ایران معتقد بود سوریه باید با اسد باقی بماند. امروز آمریکا در یمن و بحرین شکست خورده است و این تفکر ایران است که در بین مردم منطقه نفوذ کرده است و این همان پیش‌بینی امام (ره) است که تحقق یافته است.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به فلسفه اشغال و تسخیر لانه جاسوسی خاطرنشان کرد: 9 ماه از پیروزی انقلاب می‌گذشت اما به نظر می‌رسید فرمایشات امام (ره) درباره خطر آمریکا جدی گرفته نمی‌شود. دولت موقت حساسیت و اعتقاد لازم را نداشت و رفتارهای مشکوکی نیز داشت و به نظر می‌رسید رابطه خاصی با آمریکایی‌ها برقرار کرده است. برخی از جمله سخنگوی دولت موقت به عنوان یک جاسوس عمل می‌کردند و دانشجویان مسلمان پیروی خط امام (ره) به این نتیجه رسیدند که باید اقدامی صورت گیرد چرا که آن‌ها معتقد بودند مبارزه فقط در سطح سرنگونی شاه نیست بلکه مقابله با آمریکا و استکبار مدنظر است.

وی با بیان این که عواملی از جمله تداوم دخالت آمریکا، حوادث امنیتی و قومیتی، ‌حساسیت نداشتن دولت، عادی شدن برنامه‌های آمریکا به طور رسمی و دیپلماتیک و فرار سران رژیم پیشین باعث شد تا حرکت دانشجویان در روز ۱۳ آّبان شکل گیرد، افزود:‌ دانشجویان در ابتدا به عنوان حرکتی نمادین می‌خواستند وارد لانه جاسوسی شوند و برای دیپلمات‌های آمریکایی روشنگری کنند و از سفارت‌خانه به دانشگاه بازگردند اما فکر نمی‌کردند حداقل دو ترم درس‌شان تعطیل شود و این اقدام‌شان با حمایت امام (ره) و مردم مواجه شود.

او گفت: امام (ره) پشتیبانی اصلی را از حرکت دانشجویان انجام دادند و پس از آن مردم نیز حمایت قاطعانه‌ای از آن‌ها داشتند. این حرکت به شکلی بود که امام (ره) آن را انقلاب دوم نامید.

ضرغامی گفت:‌ امروز بسیاری از دانشجویان خط امام (ره) در بدنه کشور در حال خدمت هستند و اکثرشان استکبارستیز هستند و به این رویکرد افتخار می‌کنند. اگر برخی انگشت‌ شمار از این اقدام‌شان در آن مقطع پشیمان و شرمنده‌اند قابل اعتنا نیست. بیش از سی نفر از دانشجویان خط امام (ره) در جنگ شهید شدند. شهید وزوایی که در فیلم ایستاده در غبار نیز یاد او گرامی داشته شده است از دانشجویان خط امام (ره) بود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دستاوردهای سیزده آبان را از بین بردن پایگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به خاطر قطع ارتباطات با خارج از ایران با تسخیر سفارت دانست و افزود:‌ هم‌چنین از دستاوردهای دیگر این اقدام این بود که سیستم اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا بر اثر افشای ارتباطات آن‌ها مختل شد و ماهیت تعداد قابل توجهی از وابستگان آن‌ها در ایران نیز برملا شد. هم‌چنین اقدام دانشجویان خط امام (ره) موجب اتحاد و انسجام نیروهای انقلاب و تمرکز بر روی دشمن اصلی شد.

ضرغامی اتحاد و وحدت مردم را مهم‌ترین نقطه قوت انقلاب دانست و گفت: آمریکا سعی دارد تا از این نقطه به کشور ضربه بزند و سعی دارد تقسیم‌بندی‌هایی را انجام دهد. آخرین کاری که در این رابطه انجام داد در برجام بود.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با برجام اظهار کرد: برجام یک دادوستد بود و در مقابل آن چه که ما دادیم عقب‌نشینی کردیم و کوتاه آمدیم آن‌ها باید به تعهدات‌شان عمل کنند که البته تا الان انجام ندادند. متاسفانه در قالب برجام به دنبال دو قطبی کردن جامعه بودند همان چیزی که آمریکایی‌ها از آن خوش‌شان می آیند. برخی جامعه و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را در چارچوب برجامیان و نابرجامیان قرار دادند که بحث جدیدی بود.

به گزارش ایسنا، ضرغامی در پایان گفت:‌ ما در پیچ تاریخی بزرگی قرار داریم و این پیچ را جز صبر و مقاومت و همراهی با رهبری انقلاب محقق نخواهد کرد و با این عوامل است که می‌تواند پیروزی‌های عظیم را نصیب کشور کرد.

300/302

کد خبر: 692169

وب گردی

وب گردی