غیبت بیمارستان‌های تامین اجتماعی در حاشیه تهران/بدهی 10هزار میلیاردی بیمه‌ها

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از تاخیرهای بیمه‌ها در پرداخت مطالبات پزشکان و مراکز درمانی، به اظهاراتی مبنی بر آنکه "پول طرح تحول به جیب پزشکان ریخته شده است"، پاسخ داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در پانزدهمین مجمع خیرین موسسه خیریه امدادگران عاشورا با بیان اینکه مردم در بخش خدمات گرفتاری‌های زیادی دارند، اظهار کرد: در همه دولت‌ها و مجالس برای بهبود این شرایط اقداماتی انجام شد، اما این وضعیت در قد و قامت انقلاب نیست. مردم به خاطر نداری مجبور به چشم پوشی از مایحتاج زندگی خود می‌شوند و به ورطه فقر می‌افتند.

وی مهم‌ترین وظیفه همه حکومت‌ها به ویژه حکومت اسلامی را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از فقرا و نیازمندان عنوان کرد و افزود: سایر برنامه‌ها مثل ساخت جاده، پالایشگاه فرع بر آسیب‌های اجتماعی است و به فرموده امام(ره)، این انقلاب برای پابرهنه‌هاست و مردم نیازمند نباید فراموش شوند.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: موسسات زیادی در کنار دولت فعالیت می‌کنند که به عقیده من راه را گم کرده‌اند و برخی از آنها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شدند. در دیداری که با مقام معظم رهبری درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی داشتیم، ایشان فرمودند این جلسه مهم‌ترین جلسه نظام است و من درمورد مسائل اقتصادی مردم زیاد صحبت کرده‌ام، اما آسیب های اجتماعی از آنها مهم‌تر است.

هاشمی با بیان اینکه تا پیش از طرح تحول نظام سلامت، ۷۰۰ هزار نفر در کشور به علت فقر و نداری و برای دریافت خدمات سلامت دچار فلاکت شدند، ادامه داد: سال گذشته راجع به پسری به نام میثم صحبت کرده بودم که به دلیل ضربه مغزی همه زندگی خود را فروخته بود بدون آنکه کمیته امداد یا سایر نهادها به داد او برسند. امسال نیز استاندار تهران به مناسبت هفته دولت به حاشیه تهران و شهرستان رباط کریم سفر کردند. ایشان به ملاقات خانواده‌ای رفتند که سه فرزند شهید داشتند. یک پسر آنها در جنگ، یک نفر در سوریه شهید شده بود و پسر سوم آنها نیز به علت تصادف فوت کرده بود.

هاشمی ادامه داد: مادر این خانواده از سال ۸۹ به علت سکته، مشاعر خود را کاملا از دست داده بود و در حالت نباتی زندگی می‌کرد. تنها خواسته پدر این سه شهید این بود که یک تخت چرخدار به آنها بدهند که همسرش را راحت‌تر جا به جا کند.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: ۱۰ روز پیش که رئیس جمهور به استان مرکزی سفر کرده بودند، جانبازی ۴۰ ساله پیش من آمد و گفت: من ۱۴ ساله بودم که به جبهه رفتم و ترکشی به مغزم خورد به همین خاطر روزی حدود ۳۰ قرص می‌خورم و یک فرزند عقب مانده ذهنی دارم. به این خانواده نه بهزیستی کمک کرده است نه کمیته امداد و نه بنیاد مستضعفان.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این افراد همه وجودشان را برای کشور، انقلاب و اسلام گذاشته‌اند، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلای مردم به آسیب‌های اجتماعی فقر است؛ مردم ممکن است هر رنجی را تحمل کنند ولی آسیب ناشی از بیماری‌ها را نمی‌توانند تحمل کنند.

هاشمی ضمن انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر اینکه گفته می‌شود پول طرح تحول به جیب پزشکان ریخته شده است، اظهار کرد: ما در حدی که حتی نباید آن را به زبان می‌آوردیم، گفتیم اشکالاتی در طرح تحول وجود دارد، اما برخی بی انصافی کردند و گفتند پول این طرح را به پزشک دادند. در هر حال ریشه این چنین بحث‌هایی دنیایی است و برای دلسوزی مردم نیست.

وی افزود: بیمه ۱۰ هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است و حدود ۱۲ ماه است که پول پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌ها و ... را نتوانستند بدهند. ۱۱ میلیون نفر در طرح تحول نظام سلامت، بیمه شدند که بیشتر آنها درآمدی کمتر از ۹۰۰ هزار تومان داشتند. در حال حاضر که این اقدام موثر انجام شده و کاملا در راستای اهداف انقلاب و نظرات رهبری است، چرا کم لطفی می‌شود.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به رتبه ۱۵۳ ایران در تخصیص اعتبار به حوزه سلامت، ادامه داد: ما باید ببینیم چه تعداد شهر ایجاد کرده ایم و به نسبت آن چند بیمارستان ساخته‌ایم. اطراف شهر تهران حدود ۴۰ شهر وجود دارد، اما دریغ از یک بیمارستان. ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه شهر تهران کارگر هستند، اما آیا یک بیمارستان برای آنها وجود دارد؟ این در حالی است که آنها حق بیمه هم پرداخت می‌کنند. سازمان تامین اجتماعی حق بیمه آنها را هر ماه می‌گیرد، اما از سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهکار است، اگر آنها مدعی هستند که ۷۲ هزار میلیارد تومان درآمد دارند باید یک سوم آن را در این راه هزینه کنند.

هاشمی تاکید کرد: تفاوت ما با سایر حکومت‌ها اخلاق مداری است. الان امر به بعضی از مسئولین مشتبه شده است و فکر می‌کنند از مردم و خیرین فقط باید برای ‌آوردن سرمایه استقبال کرد. موسسات خیریه‌ای مانند امدادگران عاشورا حلقه مفقوده میان مردم و مسئولین هستند. در حال حاضر ۶۲۰ موسسه مردم نهاد و ۸۷ خیریه داریم که دولت و مجلس می‌توانند از آنها برای تامین این حفره اجتماعی استفاده کنند.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به نظرسنجی‌هایی که قبل از هر سفر استانی رئیس جمهور درباره مشکلات مردم انجام می‌شود، بیان کرد: به گفته آقای شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور، در همه استان‌ها رتبه اول رضایتمندی از خدمات به حوزه سلامت مربوط است و این نشانه بزرگواری مردم است. مردم ما قدرشناس هستند. همین که احساس کنند به فکر آنها هستیم و برایشان تلاش می‌کنیم، رضایتمند هستند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ما روی نقطه صحیحی دست گذاشتیم. برخی مشکلات حل شده و بخشی دیگر که به بی‌عدالتی در توزیع امکانات و زیرساخت‌ها مربوط است باید به تدریج برطرف شود. در خواست ما این است که دولت‌ها و مجالس بعدی نیز به این بخش مشکلات مردم توجه کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت‌ها و مجلس‌های آینده کمک کنند تا مردم به ورطه فقر، فلاکت و بدبختی نیفتند، ادامه داد: ما به فاصله کمتر از ۵ ماه، دوبار خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان فرمودند طرح تحول را حمایت کنید و نگذارید آسیب ببیند.

700700

کد خبر: 692210

وب گردی

وب گردی