سفیر ایران در روسیه و رئیس جمهوری داغستان گسترش روابط را بررسی کردند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با رمضان عبداللطیپوف رئیس جمهوری داغستان فدراسیون روسیه دیدار و در باره افزایش روابط تجاری و اقتصادی مذاکره کردند.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس جمهوری داغستان ضمن اشاره به برنامه اجرای چندین پروژه بزرگ توسعه ای در این جمهوری، خواستار مشارکت سرمایه گذاران و شرکت های مختلف خارجی به ویژه ایرانی در این طرح ها شد.
بنا به اعلام روز جمعه بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران، وی تاسیس مرکز پشتیبانی بین المللی کاسیپسکی و توسعه بندر مخاچ قلعه پایتخت داغستان در ساحل شمال غربی دریای خزر را از مهمترین برنامه های توسعه ای اعلام کرد که ایرانیان می توانند در آن مشارکت کنند.
در این دیدار که در محل سفارت جمهوری اسلامی در مسکو برگزار شد، رئیس جمهوری داغستان همچنین با اشاره به روابط عمیق فرهنگی بین این بخش از خاک روسیه و ایران در طول تاریخ و فرصت های مناسب اقتصادی کنونی، آینده همکاری ها را بسیار روشن خواند.
وی اظهار کرد: توسعه بندر مخاچ قلعه و افزایش ظرفیت آن می تواند نقش موثری در گسترش مبادلات تجاری ایران و روسیه داشته باشد.
عبداللطیپوف ضمن تاکید بر لزوم رفع موانع سرمایه گذاری خارجی و ایجاد محیط امن در این حوزه، تشکیل موسسه بیمه ای با هدف پوشش مخاطرات سرمایه گذاری های خارجی را از دیگر برنامه های داغستان اعلام کرد و خواستار همکاری ایران در این زمینه شد.
وی همچنین ضمن استقبال از توسعه همکاری های بازرگانی و اقتصادی جمهوری داغستان و استان های ایران به ویژه شمالی، پیشنهاد تاسیس اتاق هنر ایران در موزه داغستان و اتاق هنر این جمهوری در یکی از موزه های مازندران یا دیگر استان ها را مطرح کرد.
سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار با رئیس جمهوری داغستان، توانمندی های همکاری های اقتصادی با این جمهوری را بسیار گسترده خواند.
وی تاکید کرد: روابط با جمهوری داغستان اهمیت زیادی برای ایران دارد که در این میان توجه به ارتباطات تاریخی نقش مهمی را ایفا می کند، روابطی که برخی اوقات فراموش شده است، اما می تواند اهمیت و توان بالای روابط ایران با جنوب روسیه و منطقه قفقاز شمالی را به تصویر بکشد.
رئیس جمهوری داغستان چندی پیش نیز در دیدار با سفیر ایران در مخاچ قلعه ضمن اعلام برنامه سهامی شدن این بندر خواستار آمادگی بازرگانان ایرانی برای استفاده از این فرصت با هدف توسعه فعالیت های اقتصادی شد.
جمهوری داغِستان یکی از 22 جمهوری داخلی فدراسیون روسیه با 50 هزار و 300 کیلومتر مربع مساحت و بیش از سه میلیون نفر جمعیت در سواحل غربی دریای خزر و در قسمت شرقی ناحیه قفقاز واقع شده است که مرکز و بزرگترین شهر آن مَخاچ‌قلعه در کناره خزر است.

300/302

کد خبر: 692257

وب گردی

وب گردی