همکاری چین و روسیه برای دور زدن ایرباس و بوئینگ

شرکت‌های هواپیمایی چین و روسیه در تلاش هستند با افزایش همکاری ها در ساخت مدل های مختلف هواپیما، اتکا به شرکت های بزرگ هواپیما سازی بویینگ و ایرباس را کاهش دهند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در نمایشگاه بین المللی هوایی کشور چین که در شهر «جوهای» در حال برگزاری است، نمونه هایی از این همکاری ها کاملا به چشم می خورد و دو کشور که پیشتر نیز در این زمینه با یکدیگر همکاری داشتند، قصد توسعه و گسترش آن را دارند.

از جمله شرکت های حاضر در نمایشگاه یازدهم هوافضای چین، شرکت «کوماک» این کشور و «یونایتد ایرکرافت کورپ» روسیه است که طرفین با نمایش یک مدل از هواپیما، دقیقا نوعی همکاری مقابله جویانه دو کشور را در برابر شرکت های اروپایی و آمریکایی نشان داده اند.

برآوردهای اولیه کارشناسی نشان می دهد که این هواپیمای دو موتوره با بال های پهن خود می تواند در آینده باعث شود تا کشورها اتکای کمتری به بویینگ آمریکا و ایرباس اروپا داشته باشند.
شرکت «کوماک» که یک تولیدکننده داخلی دولتی هواپیما به حساب می آید در این نمایشگاه اعلام کرده که از اهدافش همکاری های گسترده با روسیه برای کاستن از اتکا به بویینگ ایرباس است.

گزارش روزنامه «ساوت چاینا» حاکی است که هواپیمای جدید این دو شرکت هنوز نامی ندارد اما رقیبی برای ایرباس های «آ ۳۳۰» و «آ ۳۵۰» و بویینگ های «۷۷۷ و ۷۸۷» است.

شرکت چینی تصریح کرده است که به دنبال موتورهایی است که سوخت مصرفی کمتری داشته باشند و باعث شود هزینه عملیاتی این هواپیمای مسافربری ۱۰ درصد کمتر از هواپیماهای دیگر باشد.

گفته شده است که احتمالا این هواپیما «سی ۹۲۹» نام خواهد گرفت و بردی معادل ۱۲ هزار کیلومتر با ۲۸۰ صندلی خواهد داشت.

بررسی ها نشان می دهد که چین با توجه به نیازش به شش هزار و ۸۶۵ فروند هواپیما تا دو دهه دیگر اصلی ترین رقیب شرکت های آمریکایی و اروپایی در ساخت هواپیما به حساب می آید و ارزش خرید این تعداد هواپیما بالغ بر ۸۸۷ میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت کوماک - تولیدکننده هواپیما - در سال ۲۰۰۸ میلادی در چین تاسیس شد و اقدام به ساخت هواپیماهای تک موتوره و دو موتوره از جمله «آ - آر جی ۱۲۱» با گنجایش ۷۰ تا ۱۰۵ سرنشین کرده است.

402/101

منبع : میزان

کد خبر: 692289

وب گردی

وب گردی