سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر ایرانیان

دبیر انجمن سکته مغزی و فوق تخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی را دومین عامل مرگ و میر ایرانیان عنوان کرد و گفت: از آنجا که سکته مغزی زمان طلایی دارد به همین منظور برنامه های مختلفی برای آگاهی رسانی بیشتر به مردم انجام می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، مسعود مهرپور افزود: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی می تواند علاوه بر کاهش عوارض ناشی از سکته مغزی، میزان مرگ و میر آن را کاهش دهد به همین منظور برنامه های متنوعی در استان های مختلف کشور و به ویژه تهران در این زمینه در حال انجام است.
او تصریح کرد: به مناسبت روز جهانی سکته مغزی یکی از اهداف مهم این انجمن، افزایش آگاهی رسانی مردم نسبت به شناخت، علائم بیماری و راههای پیشگیری و اینکه هنگام داشتن علائم با اورژانس تماس گرفته شود، بوده است.
او با بیان اینکه سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود، ادامه داد: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است و نباید زمان را از دست بدهیم.
مهرپور اضافه کرد: هدف ما در این برنامه این است که می خواهیم مردم را آگاه کنیم و برنامه های آموزشی برای اطلاع رسانی مردم داشته باشیم.

آزمایش فشار خون و قندخون در پارک ملت
او خاطرنشان کرد: انجمن سکته مغزی به همین منظور امروز عصر از ساعت 15 تا 17 در محل پارک ملت غرفه هایی را تدارک دیده که پایش و غربالگری فشارخون و قندخون در این غرفه ها انجام می شود چون یکی از عوامل خطر در سکته مغزی فشارخون بالا و دیابت است.
دبیر انجمن سکته مغزی و فوق تخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه پزشکان متخصص مغز و اعصاب، تکنسین های اورژانس تهران در این برنامه حضور دارند، گفت: در یکی از غرفه ها کلیپ ها و فیلم های آموزشی برای مردم پخش می شود تا مردم بیشتر با بیماری سکته مغزی آشنا شوند.
او ادامه داد: سکته مغزی قابل درمان است به شرط اینکه زمان را از دست ندهیم و اولین راه آن تماس به موقع با اورژانس است.
مهرپور با بیان اینکه همکاران انجمن سکته مغزی ایران با همکاری متخصصان مغز و اعصاب، دانشجویان داوطلب هلال احمر، دانشجویان گروه توانبخشی و تکنسین های تیم اورژانس این برنامه را اجرا می کنند، افزود: این گروهها با حدود 50 نفر در غرفه های پایش و غربالگری، نمایش فیلم و کلیپ های آموزشی، اطلاع رسانی در رابطه با انجمن سکته مغزی، غرفه پرسش و پاسخ و شناساندن علائم بیماری به مردم فعالیت می کنند.
او اظهار داشت: برای تامین زیرساخت ها و داروهای موردنیاز جلوگیری از لخته خون، تاکنون اقداماتی صورت گرفته که یکی از این امکانات، تامین داروی ضدلخته خون و تحت پوشش بیمه بردن آن است که در ایران در طی چندماه اخیر این دارو بیمه شده و در اختیار بیمارستان ها قرار گرفته است.
مهرپور گفت: همچنین امکانات لازم در بیمارستان ها برای خروج لخته خون از بدن بیمار فراهم شده است اما مهمترین مساله این است که سکته مغزی زمان طلایی دارد و باید به موقع اورژانس اطلاع داده شود تا اورژانس بتواند به مراکزی که امکانات درمانی سکته مغزی را دارند بیماران را ارجاع دهند.
دبیر انجمن سکته مغزی و فوق تخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه در ایران هر پنج دقیقه یک نفر به سکته قلبی دچار می شود، افزود: آمار مرگ و میر در برخی کشورهای پیشرفته کاهش داده شده و به پنجمین عامل مرگ و میر تبدیل شده است.
او ادامه داد: اگر امکانات لازم فراهم شود و بیماران موضوع سکته مغزی خود را به موقع به اورژانس اطلاع دهند ما هم می توانیم این بیماری را کنترل کنیم،‌البته در یکسال اخیر اقدامات خوبی از سوی وزارت بهداشت و انجمن سکته مغزی در کشور انجام شده است.
مهرپور افزود: البته اکنون اورژانس تعامل خوبی با این انجمن دارد و برای بیماران سکته حاد مغزی یک کد مجزا تعیین کرده اند که به موقع علائم بیماران را به بیمارستان اعلام می کنند و انجمن نیز برای تکنسین های اورژانس ها برنامه های مختلف آموزشی در خصوص علائم مغزی برنامه ریزی کرده است.
اوکاهش میزان سکته مغزی را نیازمند عزم ملی دانست و گفت: امیدواریم به گونه ای تلاش شود تا ما بتوانیم سکته مغزی را مانند کشورهای پیشرفته به خوبی کنترل کنیم.

700/704

کد خبر: 692321

وب گردی

وب گردی