امضاء نخستین سند همکاری ایران و ایتر

رییس سازمان انرژی اتمی از امضای نخستین سند همکاری ایران و ایتر خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی رسما به پروژه ایتر (گداخت هسته ای) بپیوندیم.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر صالحی روز شنبه در حاشیه دیدار با برنارد بیگو مدیر کل پروژه ایتر افزود: این سند همکاری درمورد محرمانه ماندن اطلاعات است و طرفین متعهد شده اند که اطلاعات هر دو طرف محرمانه باقی بماند.
وی همچنین از امضای تفاهم نامه ای بین ایران و ایتر خبر داد و اظهار داشت این تفاهم نامه هم شامل کلیاتی است که درباره آن به توافق رسیدیم.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: توافق نامه دیگری درباره جزییات همکاری طرفین تهیه شده که باید بیشتر بر روی آن کار شود و امیدواریم این توافق نامه در چند هفته آینده به امضا برسد.
صالحی یادآور شد: مدیرکل ایتر پس از اتمام این سفر در شورای ایتر نتایج سفر خود را ارائه می کند و این آخرین گزارش وی به این شورا است که بر اساس آن به طور رسمی به ایتر خواهیم پیوست و امیدواریم تا آخر سال جاری میلادی رسما بعنوان عضو ایتر به این پروژه بپیوندیم.
وی ادامه داد: هرچند همکاری های طرفین به صورت مشاوره ای شروع شده است اما با پیوستن رسمی، همکاری ها را به صورت رسمی شروع می کنیم.
رییس سازمان انرژی اتمی، پروژه ایتر (گداخت هسته ای) را بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: این پروژه زیر نظر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری انجام می شود و با توجه به این که سازمان انرژی اتمی ایران بیشترین تعداد متخصصان و تجهیزات لازم را دارد و همچنین دانشگاه های آزاد و امیرکبیر در این زمینه فعال هستند، بهتر دیده شد که آقای ستاری متولی امر باشد و این پروژه تحت مدیریت ایشان اجرایی شود.
صالحی خاطرنشان کرد: این پروژه در سطح کشوری مورد تایید قرار گرفته و توصیه موکد رهبرمعظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری است.
وی تصریح کرد: یکی از ثمرات برجام پیوستن به این پروژه بسیار حیاتی است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در این پروژه مشارکت جدی خواهیم داشت.
معاون رییس جمهوری همچنین درمورد نحوه همکاری ایران با پروژه ایتر توضیح داد: مرکز اصلی این پروژه در ایران با توجه به وجود نیروی انسانی و متخصصان بسیار و همچنین پژوهشکده لیزر که از قبل از انقلاب بر روی پروژه کار شده و تجربه متراکم در این خصوص دارند، سازمان انرژی اتمی خواهد بود.
صالحی ادامه داد: یکی از دلایل استقبال ایتر از همکاری با سازمان انرژی اتمی وجود نیروی انسانی مطلع ، با تجربه و دارای شاخص های علمی بسیار خوب بود.
وی یادآور شد: پروژه ایتر، پروژه در هم تنیده ای است و بعد از رسمیت یافتن حضور ایران در این پروژه، سازمان انرژی اتمی و دانشگاه های کشور در این پروژه در هم تنیده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شده با استفاده از تجهیزات موجود، اندازه گیری لازم تحت نظارت فنی ایتر انجام دهیم. بر این اساس ما دستگاه های اندازه گیری را در ایران تهیه و نصب می کنیم و با آن اندازه گیری لازم را انجام می دهیم.
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر تجهیزات دیگر هم نیاز به ارتقا و بهسازی داشته باشد با کمک ایتر انجام می دهیم و در مجموع کارشناسان و متخصصان ایرانی حضور فعالی در این پروژه خواهند داشت.
صالحی در مورد پروژه ایتر توضیح داد: این پروژه آخرین پاسخ بشر به تامین انرژی مادام العمر خواهد بود و مدتی است با حضور هفت عضو که یکی از اعضای آن اتحادیه اروپاست شروع شده است.
وی افزود: در این پروژه قرار است اولین فرآیند گداخت هسته ای در سال 2025 میلادی اجرا شود و امید می رود بین سال های 2040 تا 2050 میلادی این پروژه تجاری شود.
معاون رییس جمهوری یادآور شد: پیوست سه برجام ناظر به همکاری های 1+5 با ایران در زمینه فناوری های جدید و مرزهای دانش از جمله گداخت هسته ای است و در پیوست سه هم با همین عنوان قید شده است.
صالحی با بیان این که متخصصان ایرانی حضور فعالی در این پروژه خواهند داشت، اظهار داشت: کارشناسان ما به صورت دوره ای در ایتر حضور خواهند یافت و همکاری با این پروژه به هم پیوسته خواهد بود و ما جزو ایتر می شویم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همکاری سازمان انرژی اتمی با ایتر در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری خواهد بود و نمی شود این ابعاد را از هم جدا و در بخش فنی باید مباحث علمی را پیاده کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ایتر یک پروژه عملی است و تحقیقاتی صرف نیست، اظهارداشت: وقتی ما عضو ایتر می شویم واحدهای که در ایران هستند زیر نظر آن قرار می گیرند و مورد ارزیابی فنی قرار خواهند گرفت تا به صورت کارآمد، فعالیت ها انجام شود.
به گزارش ایرنا، برنارد بیگو مدیرکل پروژه ایتر که به ایران سفر کرده است، صبح امروز با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در سازمان انرژی اتمی دیدار کرد.
نخستین سند همکاری ایران و پروژه ایتر در خصوص محرمانه ماندن اطلاعات در این دیدار به امضای طرفین رسید.

302/300

کد خبر: 692394

وب گردی

وب گردی