نتیجه انتخابات امسال آمریکا چه زمانی مشخص می‌شود؟

در طول دهه‌های اخیر، مردم آمریکا تجربه‌های متفاوتی را از شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات به دست آورده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واشینگتن پست، روز سه‌شنبه، 7 نوامبر 1916، «توماس وودرو ویلسون» با این تصور که در انتخابات شکست خورده است، به رختخواب رفت؛ چراکه رقیب جمهوری‌خواه او آرای نیویورک و پنسیلوانیا که در آن زمان مجموعاً 83 رای الکترال داشتند را از آن خود کرده بود. اما با آرایی که طی روزهای بعد در ایالت‌های غربی شمارش شد، او توانست برای دور دوم در انتخابات پیروز شود. خبر پیروزی او نیز رسماً در روز جمعه یعنی 3 روز پس از پایان رای‌گیری در روزنامه‌ها درج شد.

اما انتخابات ریاست جمهوری 2016 بسیار، بسیار کوتاه‌تر از این انتخابات خواهد بود و حتی شاید تا ساعت 9 شب سه‌شنبه 8 نوامبر (18 آبان) به وقت مناطق شرقی آمریکا (4:30 بامداد به وقت ایران) نتیجه نهایی انتخابات مشخص شده باشد.

البته نتایج نظرسنجی‌ها از زمانی که هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در آنها با دو رقم اختلاف از دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه خود پیش بود، به شدت نزدیک‌تر و رقابتی‌تر شده است؛ به طوریکه در فاصله 3 روز تا برگزاری انتخابات به هیچ وجه نمی‌توان با قاطعیت گفت که او می‌تواند با پیروزی در فلوریدا و کارولینای شمالی که جمعاً دارای 44 رای الکترال هستند، به یک پیروزی زودهنگام دست یابد. در هر حال، اگر برخی پیش‌بینی‌ها درمورد پیروزی کلینتون در ایالتهای تعیین‌کننده به واقعیت بپیوندد، انتخابات امسال شاید زودتر از بسیاری از انتخابات‌های گذشته به پایان برسد.

مردم آمریکا در طول دهه‌های گذشته تجربه‌های متفاوتی را از شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات به دست آورده‌اند. در برخی دوره‌ها چندین روز طول کشید تا نتیجه انتخابات مشخص شود و در برخی دوره‌ها نیز پیش از آنکه انتخابات تمام شود، نتیجه آن مشخص شد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

انتخابات 1976: جیمی کارتر در برابر جرالد فورد

در هفته پایانی این انتخابات، نتایج نظرسنجی‌ها به شدت به یکدیگر نزدیک شده بود. با این حال، جرالد فورد با این تصور که برای یک دوره دیگر در کاخ سفید باقی خواهد ماند به رختخواب رفت؛ اما ساعت 3:30 بامداد با شمارش آرای نیویورک، پنسیلوانیا و حتی برخی ایالت‌های جنوبی مانند تگزاس، نتیجه آرای الکترال به نفع جیمی کارتر تغییر کرد.

انتخابات 1980: جیمی کارتر در برابر رونالد ریگان

این دوره از انتخابات یکی از دوره‌هایی بود که نتیجه انتخابات خیلی زود مشخص شد. جالب آنکه در این دوره، کمیته ملی حزب دموکرات جشن بزرگی را برای اعلام پیروزی دوباره خود در انتخابات ترتیب داده بود؛ اما ساعت 8:15 شب پیش از آنکه کسی در محل جشن حاضر شود، نتیجه انتخابات به نفع رقیب جمهوری‌خواه او رقم خورد.

انتخابات 1984: والتر ماندیل در برابر رونالد ریگان

در انتخابات این سال، پیروزی ریگان 13 دقیقه زودتر از انتخابات دوره قبل (ساعت 8:02 شب) اعلام شد و باعث شد در برخی ایالت‌های غربی مردمی که همچنان در صف رای ایستاده بودند، از رای دادن منصرف شوند. به همین دلیل، در انتخابات این دوره نرخ مشارکت مردمی نیز نسبت به دوره‌های قبل کاهش یافت.

انتخابات 1988: جرج بوش پدر در برابر مایکل دوکاکیس

به تعبیر برخی تاریخدانان، جرج بوش پدر که در آن زمان معاون ریگان بود، مانند توفان ایالت‌های جنوبی آمریکا را درنوردید و در ساعت 9:17 شب در حالیکه رای‌گیری در 11 ایالت غربی همچنان در جریان بود، پیروزی او در انتخابات محرز شد.

انتخابات 1992: جرج بوش پدر در برابر بیل کلینتون

در این دوره از انتخابات، تا ساعت 7 شب که رای‌گیری در ایالت‌های شرقی آمریکا به پایان رسید، پیروزی کلینتون تقریباً قطعی به نظر می‌رسید؛ اما در ادامه رقابت در صندوقهای رای دوباره فشرده شد. با این حال، در ساعت 10:48 شب مجموع آرای الکترال مشخص کرد نامزد دموکرات‌ها توانسته است از دو دوره‌ای شدن رقیب جمهوری‌خواه خود جلوگیری کند.

انتخابات 1996: بیل کلینتون در برابر باب دول

در انتخابات این سال، کلینتون تقریباً دو ساعت زودتر از دوره قبل (ساعت 9 شب) پیروزی مجدد خود را در انتخابات جشن گرفت. تا پیش از او، هیچ رئیس جمهوری نتوانسته بود با این قاطعیت در دور دوم پیروز شود.

انتخابات 2000: جرج بوش پسر در برابر ال‌گور

انتخابات این دوره جنجالی‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر بود که هنوز برای برخی پرونده آن بسته نشده است. اختلاف دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر آرای ایالت تعیین‌کننده فلوریدا باعث شد نتیجه نهایی این انتخابات 35 روز بعد یعنی ساعت 10 شب 12 دسامبر با رای دادگاه عالی آمریکا مشخص شود. در این انتخابات، بوش آرای مردمی کمتری نسبت به رقیب دموکرات خود به دست آورد اما در نهایت در آرای الکترال توانست او را شکست دهد.

انتخابات 2004: جرج بوش پسر در برابر جان کری

در این دوره از انتخابات، جان کری نامزد دموکرات‌ها رقابت تنگاتنگی با رقیب جمهوری‌خواه خود داشت و حتی برخی نظرسنجی‌ها در روزهای پایانی انتخابات او را پیروز انتخابات می‌دانستند. اما با تغییری که آن سال در تعداد آرای الکترال تگزاس به وجود آمد،‌ جرج بوش ساعت 11:19 شب برای بار دوم راهی کاخ سفید شد.

انتخابات 2008: جان مک‌کین در برابر باراک اوباما

اوباما در این انتخابات با پیروزی‌های خوبی که در ایالت‌های تعیین‌کننده پنسیلوانیا و اوهایو به دست آورد، ساعت 11 شب به وقت محلی پیروزی خود را در برابر رقیب جمهوری‌خواه خود نهایی کرد.

انتخابات 2012: باراک اوباما در برابر میت رامنی

در انتخابات این سال زمانی که رامنی در اواسط رای‌گیری متوجه شد در ایالت تعیین‌کننده فلوریدا تنها 500 رای از اوباما پیش افتاده است، فهمید که نمی‌تواند به پیروزی در این انتخابات امیدوار باشد. در این انتخابات، دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه پا به پای هم پیش می‌رفتند؛ اما در نهایت در ساعت 11:17 شب، فاکس‌نیوز خبر پیروزی قطعی اوباما در انتخابات را منتشر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

303/300

کد خبر: 692438

وب گردی

وب گردی