رییس دانشکده نفت دانشگاه آزاد اسلامی:درآمدهای حاصل از پتروشیمی نشان از بهره وری تکنولوژی /صنعت پتروشیمی و پالایش را ایرانیزه کرده ایم

رییس دانشکده نفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت : ما مرحله خودکفایی را پشت سر گذاشته ایم و به نوعی صنعت پتروشیمی و پالایش را ایرانیزه کرده ایم.لازمه اقتصاد مقاومتی که بیشترین تکیه اش بر روی نداشتن خام فروشی است ، این است که بتوان از تکنولوژی های جدید بهره برد ،

به گزارش ایسکانیوز ،کشورهای عضو اوپک قریب به دوسوم ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند. در سال ۲۰۰۵ اوپک ۴۱٫۷٪ نفت جهان را تولید کرده در حالیکه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تنها ۲۳٫۸٪ و اتحاد شوروی سابق ۱۴٫۸٪ از تولیدات نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.لذا تصمیماتی که اوپک اتخاذ می‌کند تأثیر بسیار زیادی بر قیمت نفت در جهان دارد.

ابوالقاسم امامزاده رییس دانشکده نفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز با اشاره به وابسته بودن قیمت نفت به 2 عامل اساسی گفت : قیمت نفت به 2 عامل سیاسی و اقتصادی بستگی دارد که ازجمله عوامل اقتصادی آن میتوان به وارد کردن مقدار مازاد نفت به بازار ، توسط اعضای اوپک مانند عربستان سعودی و کشورهای دیگر در یکی دو سال گذشته و علت سیاسی آن را به ورود یکباره ذخایر نفتی آمریکا به بازار در مقاطع زمانی خاص، اشاره کرد که این امر ذخایر نفتی که افت قیمت را نیز به دنبال دارد ، ذخایر استراتزیک نامیده می شوند.

او با اشاره به درآمدهای نفتی گفت : مسئله وابستگی به درآمد نفت 2 بخش دارد :یکی شامل مواد حاصل از مشتقات نفتی مانند مواد پالایشی و پتروشیمی و دیگری درآمدحاصل از نفت خام است که هردو در اقتصاد ما تاثیرگذار هستند و نمی توان از هیچکدام از آنها چشم پوشی کرد

او افزود :بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت خام در ارتقا صنعت کشور لحاظ می شود ، همچنین درآمدهای حاصل از پتروشیمی و پالایش نشان دهنده بهره وری از تکنولوژی است .

اقتصاد مقاومتی

رییس دانشکده نفت گفت : لازمه اقتصاد مقاومتی که بیشترین تکیه اش بر روی نداشتن خام فروشی است ، این است که بتوان از تکنولوژی های جدید بهره برد ،که این امرمستلزم داشتن روابط بین المللی گسترده است ، چرا که هرچه ارتباط ما با دیگر کشورها وسیع تر باشد توانایی استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و درآمدهای حاصل از مشتقات نفتی و صنایع پتروشیمی ما بیشتر می شود.

پیشرفت در آینده

او با خوشبینی نسبت به آینده نفتی کشور اذعان داشت :ما مرحله خودکفایی را پشت سر گذاشته ایم و به نوعی صنعت پتروشیمی و پالایش را ایرانیزه کرده ایم. و به تدریج هر ساله این تکنولوزی ها پیشرفته تر می شوند .

امامزاده تصریح کرد :همچنین برای ارتقا تکنولوژی و به واسطه آن کارآفرینی بیشتر ، نیاز به ارتباط گسترده با کشورهای صاحب انرژی در دنیا است.

402/101

کد خبر: 692658

وب گردی

وب گردی