تظاهرات کردهای داخل و خارج ترکیه علیه سیاست‌های اردوغان

پلیس ترکیه با استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک‌آور صدها تن از معترضانی که خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی و سردبیران روزنامه اپوزیسیون جمهوریت بودند، سرکوب کرد، این در حالی است که شهرهای اروپا نیز شاهد تظاهرات کردها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه دولت ترکیه بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری راشا تودی، این اعتراضات گسترده ساعاتی پس از آن انجام شد که مقام‌های ترکیه‌ای دستور بازداشت ۹ کارمند دیگر روزنامه جمهوریت و تعداد بیشتری از مقام‌های حامی کردها را صادر کرد. معترضان تلاش داشتند به سمت دفتر مرکزی جمهوریت حرکت کنند که با ممانعت پلیس مواجه شدند.

اعتراضات متعدد دیگری هم در سایر شهرهای ترکیه برگزار شد که برخی از آنها با زد و خورد با پلیس همراه بود. دست‌کم ۱۰ معترض در آنکارا، پنج تن در آنتالیا و هفت تن در استانبول بازداشت شدند.

تجمع اعتراضی روز شنبه در برابر مسجدی در استانبول شکل گرفت اما پلیس با قرار گرفتن در برابر معترضان آنها را با آب سرد و گاز اشک‌آور متفرق کرد. برخورد پلیس با تجمع‌کنندگان هنگامی شروع شد که آنها شعار "فاشیست، فاشیست" سر دادند.

در همین حال جامعه کردها در لندن در اعتراض به سرکوب روزنامه‌نگاران و سیاستمداران حامی کردها در ترکیه به خیابان‌ها آمدند. ظاهرا معترضان سفارت ترکیه در لندن را با تخم‌مرغ هدف گرفتند و دست‌کم شیشه یک پنجره را شکستند.

جمعه گذشته دو رهبر حزب دموکراتیک خلق حامی کردها به همراه ۱۲ تن از قانونگذاران این حزب بازداشت شدند. طبق گزارش خبرگزاری آنادولو، این مقام‌ها پس از آن بازداشت شدند که در جلسه تحقیقات ضد تروریسم حاضر نشدند.

بازداشت‌های جدید و اعتراض‌های روزهای اخیر، می‌تواند دور جدیدی از اقدامات دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای سرکوب مخالفان خود پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه تلقی شود.

حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه چند کرسی دارد و به همین علت معترضان اقدام نیروهای امنیتی ترکیه در بازداشت فیگن یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش، دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها را تلاش دولت اردوغان برای استیلای بیشتر بر فضای سیاسی این کشور تفسیر کرده‌اند.

اما وزارت کشور ترکیه علت بازداشت‌های گسترده نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها را خودداری آنها از حضور در دادگاه و ارائه شهادت درباره پرونده‌های مربوط به مبارزه با تروریسم اعلام کرده است.

علاوه بر این کردها عصر روز شنبه در سایر کشورها هم علیه سیاست‌های اردوغان دست به اعتراض زدند. این اعتراضات در سایر کشورها از جمله در آتن یونان با حضور هزار کرد مقابل سفارت ترکیه برگزار شد. حدود ۳۰۰ معترض کرد هم در بروکسل بلژیک، ۲۰۰۰ تن در پاریس فرانسه، ۲۰۰۰ نفر در اشتوتگارت آلمان و نیز شهر کلن آلمان به خیابان‌ها آمدند.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 692682

وب گردی

وب گردی