تلاش محققان ایرانی و هلندی برای درمان سرطان با روش سلول درمانی

گروه سلول درمانی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی با همکاری دپارتمان ایمونولوژی مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام هلند در نظر دارند با استفاده از سلول‌های « دندریتیک» روش نوینی برای مقابله و درمان با سلول‌های سرطانی ارائه دهند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رامین صرامی فروشانی مدیر گروه پژوهشی سلول درمانی پژوهشکده در خصوص اهمیت سلول درمانی و نقش آن در سرطان‌ها گفت: سیستم ایمنی نقش مهم در مبارزه علیه تومورها و سلول‌های سرطانی دارد ولی از آنجایی که سیستم ایمنی از قدرت کافی برخوردار نبوده و یا توسط سلول‌های توموری سرکوب می‌شوند و یا اینکه قدرت و توانایی شناسایی سلول‌های توموری را ندارند، به اصطلاح سلول‌های سرطانی از آن فرار می‌کنند.

وی سلول‌های «دندریتیک رکن رکین» را بازوی اصلی دو سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی دانست و ادامه داد: این سلول‌ها با شناسایی عوامل بیماری‌زا نقش بی‌بدیلی را در افزایش پاسخ ایمنی مناسب و موثر ایفا می‌کند. از این رو سلول درمانی سرطان با استفاده از سلول‌های دندریتیک، افقی تازه و روشی نویدبخش در درمان سرطان‌ها بشمار می‌رود.

صرامی از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: گروه پژوهشی سلول درمانی پژوهشکده سرطان پستان با امضای یک تفاهم نامه همکاری مشترک علمی با دپارتمان ایمونولوژی مرکزی پزشکی دانشگاه آمستردام در نظر دارد تا چندین پروژه کاربردی با تمرکز بر سلول درمانی سرطان با استفاده از سلول‌های دندریتیک را به انجام رساند.

مجری طرح، «مواجهه»، «تحریک» و «فعال سازی سلول‌های دندریتیک» را از جمله پروتکل سلول درمانی ذکر و اضافه کرد: با توجه به تخصص ویژه طرف هلندی در سیگنالینگ سلول‌های دندریتیک و رسپتورهای آن، مقرر شد تا از این دانش در جهت آموزش، تحریک و فعال سازی سلول‌های دندریتیک جهت مقابله با سلول‌های سرطانی استفاده شود.

مدیر گروه پژوهشی سلول درمانی پژوهشکده سرطان پستان این مطالعات مشترک را شامل بخش‌های تحقیقاتی پایه و بالینی دانست و خاطرنشان کرد: هدف اصلی این پروژه درمان بیماری‌های سرطانی با استفاده از این روش نوین درمانی است.

وی همچنین افزود: مدیر طرف هلندی پروژه پروفسور تئو خیتنبیک (Teunis Geijtenbeek) رییس دپارتمان ایمونولوژی دانشگاه آمستردام، چهره شهیر جهانی و کاشف DC-SIGN و از پیشگامان سیگنالینیک در سلول‌های دندریتیک است و بهره گیری از تجربه و دانش وی ضامن ارائه یک روش نوین سلول درمانی سرطان خواهد بود.

این متخصص پزشکی مولکولی و ویروس شناسی پزشکی با بیان اینکه تحقیقات در این زمینه در سایر مراکز علمی دنیا در حال انجام است و برخی از آنها در مراحل کارآزمایی بالینی قراردارند، ادامه داد: پروژه‌های طراحی شده در این مرکز دارای نوآوری‌های متنوع خصوصا در زمینه تحریک رسپتورهای C-type Lectin و سیگنالینگ منتج از آن است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 692721

وب گردی

وب گردی