افزایش نیروهای ارائه دهنده خدمت در پایگاه‌های سلامت

سلامت دانش‌آموزان از مسائل مورد توجه در تمام جوامع است که از جنبه‌های گوناگون قابل بررسی می‌باشد. همان‌گونه که سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی و جوامع از دیدگاه‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد، سلامت دانش آموزان نیز از بعد جسمانی، معنوی، روانی و ... قابل بررسی است.

به گزارش ایسکانیوز، سلامت جسمانی دانش آموزان سال‌ها است در قالب معاینات بدو ورود به مدارس در مقاطع گوناگون مورد پایش قرار می‌گیرد؛ اما تامین سلامت این آینده‌سازان کشور چه از سوی خانواده و چه از سوی جامعه و مسولان آموزش و پرورش، فراتر از این معاینات است و جنبه‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد.
دکتر زهرا بیگوم سید آقامیری، مسؤل واحد سلامت نوجوانان و جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفتگو با برنامه نیم نگاه شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه دانش‌آموزان و نوآموزان که در گروه سنی 18-5 سال قرار دارند، گفت: این دانش آموزان و نوآموزان سرمایه‌های کشور هستند و تمام توان و تلاش ما در راستای ارتقای سلامت جسمی، روانی، معنوی و حتی اجتماعی آنها است.
وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم دانش آموزانی سالم به جامعه تحویل بدهیم، نیروی مولد تربیت شده است که می‌توان امید به پیشرفت و توسعه کشور داشت، افزود: بنابراین ضمن تعاملاتی که از سال‌های گذشته فیمابین وزاتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌های متعددی در این زمینه نیز منعقد شده، خدماتی برای ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش آموزان مدنظر قرار گرفته است.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: بدین منظور، ارزیابی سلامت دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی خاص انجام می‌شود که اصطلاحا تحت عنوان «سنجش سلامت دانش‌آموزی» از آن یاد می‌شود. البته این امر با شروع مدارس آغاز نمی‌شود، بلکه فعالیت‌های مربوط در فصل تابستان صورت می‌گیرد.
افزایش نیروهای ارائه دهنده خدمت در پایگاه‌های سلامت
آقامیری ادامه داد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با اجرای طرح تحول سلامت، ظرفیت معاونت‌های بهداشتی افزایش یافت؛ بدین ترتیب که تعداد پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت افزایش یافته و دسترسی مردم به خدمات سلامت تسهیل شده است.
وی با اشاره به افزایش نیروهای ارائه دهنده خدمت در مراکز و پایگاه‌های سلامت تاکید کرد: مراکز خدمات جامع سلامت قبلا در قالب مراکز بهداشتی و درمانی پاسخگوی مراجعین بودند که در حال حاضر تعداد آن افزایش یافته و مراقبین سلامت در آن مستقر هستند که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دوره 170 ساعته‌ای را به صورت تئوری و عملی طی کرده‌اند.
ضرورت سنجش سلامت برای تمام نوآموزان و پیش از ثبت‌نام در مدارس
آقا میری در ادامه افزود: سنجش سلامت برای تمام نوآموزان و پیش از ثبت‌نام در مدارس بایستی انجام شود که بدین منظور، فهرست پایگاه‌های سلامت با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام و طبق توافق انجام شده، روزانه تعداد معینی از نوآموزان به این پایگاه‌ها ارجاع می‌شوند.
او با بیان اینکه با توجه به افزایش ظرفیت برای ارائه خدمت، سنجش سلامت برای تمام دانش‌آموزان انجام می‌شود و محدود به مقطع و سن خاصی نیست، افزود: تا پیش از اجرای طرح تحول، سنجش سلامت دانش‌آموزی با تغییر مقطع تحصیلی انجام می‌شد. با توجه به تغییرات اعمال شده در نظام آموزشی کشور و این که دوره ابتدایی شش سال است، انجام این معاینات بعد از کلاس اول، برای دانش آموزان کلاس چهارم و پس از آن با تغییر مقطع تحصیلی صورت می‌گیرد.
مسؤل واحد سلامت نوجوانان و جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان این برنامه رادیویی گفت: مراقب سلامت موظف است از صفر تا صد معاینات را برای نوآموزان انجام دهد و بررسی‌های اولیه مربوط به قد، وزن، توده بدنی، وضعیت بینایی، معاینه پوست و مو، مشکلات دهان و دندان و احیانا مشکلات روانی و اجتماعی و حتی بیماری‌های خاص و شایعی که امکان دارد در این گروه سنی شایع باشد را انجام داده و این اطلاعات را در قالب گزارش ثبت کند.

700/701

کد خبر: 692760

وب گردی

وب گردی