مصرف سیگار موجب جهش سلولی می شود

محققان در یک مطالعه جدید متوجه شدند که کشیدن روزی 20 نخ سیگار برای مدت یک سال موجب 150 جهش سلولی در ریه می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ، مشخص شده است که سیگار کشیدن، آسیب جبران ناپذیری به اندام های مختلف بدن می زند، و از طریق برخی مکانیزم ها موجب بروز جهش هایی در دی.ان.ای نیز می شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی،محققان موسسه ولکام تراست سانگر وکینگز کالج لندن در انگلیس و آزمایشگاه ملی لوس آلاموس آمریکا به تازگی ژنتیک سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن را مورد بررسی قرار دادند.


محققان در این مطالعه بسیار دقیق، دی.ان.ای پنج هزار تومور را مورد بررسی قرار دادند.
آنها در این راستا تومورهای افرادسیگاری و غیر سیگاری را مقایسه و هرگونه تفاوت ژنتیکی را بررسی کردند.
این تجزیه و تحلیل ها به محققان اجازه داد که اثر انگشت های مولکولی آسیب های حاصل از سیگار کشیدن بر دی.ان.ای را درک کنند، این امضاهای جهشی را مطالعه کنند و تعداد جهش های صورت گرفته در هر تومور را بشمارند.


آنها دریافتند که می توان جهش های صورت گرفته در ریه در طول یک سال را که به واسطه مصرف روزانه یک پاکت سیگار اتفاق می افتد، پیش بینی کرد.
دکتر لودمیل الکساندرو از آزمایشگاه ملی آلاموس گفت: پیش از این مجموعه بزرگی از مدارک اپیدمیولوژیکی در اختیار داشتیم که سیگار کشیدن را با سرطان ارتباط می داد، اما اکنون می توانیم تغییرات مولکولی ناشی از سیگار کشیدن را در دی.ان.ای مشاهده کرده و با عدد نشان دهیم.


به گفته محققان، افرادی که روزانه یک پاکت سیگار می کشند، در سال به طور متوسط 150 جهش اضافی در ریه های خود دارند که این موضوع علت بالا بودن خطر ابتلا به سرطان ریه را در میان سیگاری ها توضیح می دهد.


محققان همچنین تصویر واضح تری از اثرات مصرف سیگار روی جهش در سلول های سایر ارگان ها ترسیم کردند. آنها متوجه شدند که کشیدن روزی یک پاکت سیگار در روز، در هر سلول حنجره 97 جهش، در هر سلول حلق 39 جهش، در هر سلول دهان 23 جهش، در هر سلول مثانه 18 جهش و در هر سلول کبد شش جهش ایجاد می کند.


به گفته محققان، جهش های حاصل از آسیب رسانی مستقیم مواد سرطان زای تنباکو به دی.ان.ای اساسا در ارگان هایی مشاهده می شوند که در تماس مستقیم با دود استنشاق شده هستند.


اما سایر سلول های بدن دچار آسیب غیر مستقیم می شوند زیرا دود کردن تنباکو بر مکانیزیم های اساسی در این سلول ها تاثیر می گذارد و موجب جهش دی.ان.ای می شود.


برآورد می شود که هر سال شش میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهند.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت جهانی درصورت ادامه این روند ، شمار مرگ و میرهای مرتبط با سیگار کشیدن در قرن حاضر به یک میلیارد نفر می رسد.


704/700

کد خبر: 692777

وب گردی

وب گردی