تحصیلات دانشگاهی پنج رییس جمهور اخیر آمریکا چه بوده است؟

خیلی از افراد رییس جمهور آمریکا را فرد مقتدری می دانند که تحصیلات دانشگاهی بالایی دارند، اما به راستی در میان 44 سیاست مداری که ایالات متحده آمریکا به خود دیده است چند نفر از آن‌ها تحصیلات قابل قبولی را برای سمتی با این همه تبختر دارد؟

به گزارش ایسکانیوز، بسیاری بر این باورند که هر رئیس جمهوری باید از دانشگاه‌های معتبر جهان فارغ التحصیل شده باشد و مدارک درخشانی را در کارنامه خود به کاخ ریاست جمهوری ببرد؛ اما این موضوع شامل حال تمامی روسای جمهوری جهان نمی‌شود و در این میان کاخ سفید نشینان نیز از این موضوع مستثنا نیستند.

آمریکا تاکنون ، ۴۴ مرد را برای تصاحب کرسی قدرت کاخ سفید انتخاب کرده که از این افراد ۲۴ نفر آنها در دانشگاه‌های خصوصی تحصیل کرده اند و ۹ نفر فارغ التحصیل دانشگاه‌های عمومی بوده اند و ۱۰ رئیس جمهور هیچ‌گاه قدم به دانشگاه نگذاشته‌اند. از میان روسای جمهور ایالات متحده بعضی هایشان دچار مشکلات تحصیلی و حتی اخراج شده اند. به عنوان مثال جیمز بوکانن، رئیس جمهوری است که به خاطر بی‌انضباطی و بدرفتاری از دانشکده دیکینسون اخراج شد و بعد‌ها با تعهدی که داد بار دیگر به دانشکده بازگشت.

شاید جالب باشد که بدانید جورج واشنگتن هرچند تحصیلات دانشگاهی نداشت اما از کالج «ویلیام‌ اند مری» گواهینامه نقشه برداری دریافت کرده بود. جرج واشنگتن از ثروتمند‌ترین مردان زمان خود بود و حاضر به دریافت حقوق ریاست جمهوری که در آن زمان ۲۵ هزار دلار در سال بود نشد و هیچ‌گاه در کاخ سفید زندگی نکرد و تنها رئیس جمهوری است که عضو هیچ حزب سیاسی نبود.

در ادامه به بررسی تحصیلات دانشگاهی 5 رییس جمهور اخیر ایالات متحده آمریکا می پردازیم.

رونالد ریگان؛یوریکا کالج

رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهور آمریکا بود.وی در یوریکا کالج (1981-1989 ) تحصیل کرد و در اقتصاد و جامعه‌شناسی لیسانس گرفت. همچنین او قبل از اینکه به عنوان ریس جمهور امریکا انتخاب شود سی و سومین فرماندار کالیفرنیا و هنرپیشهٔ رادیو، سینما و تلویزیون بود. ریگان در ۱۹۸۹ از سمت خود کنار رفت اما در ۱۹۹۴، رئیس جمهور سابق فاش کرد در آن سال بیماری آلزایمر در او تشخیص داده شده بوده و به همین دلیل وی به صورت ناگهانی استعفا کرده است. ، او ده سال بعد در ۹۳ سالگی درگذشت. همچنین او نمادی از محافظه کاری‌ست و به دلیل ایجاد رنسانی ایدئولوژیک در راست سیاسی آمریکا اعتبار دارد.

جرج هربرت واکر بوش؛ دانشگاه ییل

جرج هربرت واکر بوش، چهل و یکمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، دارای مدرک لیسانس از دانشگاه ییل بود که در این دانشگاه به عضویت محفل مخفی جمجمه و استخوان درآمد.دانشگاه ییل از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان به حساب می‌آید به علاوه دانشگاهی خصوصی است که در سال ۱۷۰۱ میلادی در شهر نیوهیون ایالت کنتیکت آمریکا تأسیس شد.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بسیاری از روسای جمهور آمریکا و همچنین سران دولتی از جمله بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش، جان کری و هیلاری کلینتون از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده اند. به دلیل وجود محفل مخفی جمجمه و استخوان، این دانشگاه بیشترین تأثیر را بر سازمان جاسوسی ایالات متحده داشته است.

بیل کلینتون؛دانشگاه ییل

بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهور آمریکا و عضو حزب دموکرات بود. کلینتون مدرک وکالتش را در سال ۱۹۷۳ از مدرسهٔ حقوق دانشگاه ییل گرفت.کلینتون در دورهٔ اول ریاست جمهوری، قانون‌گذاری‌ها و سیاست‌های اقتصادی متعددی داشت اما در دورهٔ دوم ریاست‌جمهوری اش بیشتر تحت تأثیر رسوایی جنسی بود که نهایتاً توسط مجلس سنای ایالات متحده آمریکا تبرئه شد. همچنین او بعد از فرانکلین روزولت و جان کندی جوانترین شخصی است که عنوان رئیس جمهور را در امریکا داشته است.

جرج واکر بوش؛دانشگاه هاروارد

جرج واکر بوش، رئیس‌جمهور پیشین و چهل و سومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود. او مدرک کارشناسی تاریخ را در ۱۹۶۸ گرفت و در سال ۱۹۷۳ به مدرسهٔ بازرگانی هاروارد - از شاخه‌های دانشگاه هاروارد - وارد شد و در سال ۱۹۷۵ مدرک کارشناسی ارشد (MBA) را از این مدرسه دریافت کرد. او اولین رئیس‌جمهور آمریکاست که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در این رشته‌است.

دانشگاه هاروارد یک دانشگاه خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در ایالات متحدهٔ آمریکا است که همیشه یکی از بالاترین رتبه‌های دانشگاه‌ها را در سطح جهان داشته و یکی از قدرتمندترین موسسه‌های مالی غیرانتفاعی بوده است.

باراک اوباما؛ دانشگاه هاروارد

باراک اوباما ، عضو حزب دمکرات ایالات متحدهٔ آمریکا و چهل و چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ و برندهٔ جایزه صلح نوبل بود.او ابتدا در سال ۱۹۸۳ لیسانس علوم سیاسی را با گرایش روابط بین‌الملل از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد و در سال ۱۹۸۸ وارد دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد شد اما بعدها دکترای حقوق خود را از دانشگاه هاروارد با کسب درجه «افتخار» دریافت کرد.

دانشگاه کلمبیا، از قدیمی‌ترین و معتبرین دانشگاه‌های آمریکا و جهان است . یکی از معتبرترین دستاوردهای دانشگاه کلمبیا بالاترین میزان جایزهٔ نوبل برای استادان و یا فارغ التحصیلان این موسسه است که از تمام دانشگاه‌های دنیا با فاصله زیاد فزونی می گیرد. همچنین رتبه این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان همواره در میان ۱۵ دانشگاه برتر قرار دارد و عموماً در میان دانشگاه‌های ایالات متحده در بین ۱۰ دانشگاه برتر است.

ترجمه و تنظیم: گلاره خادم وصال-ناهید سمیعی


200/202

کد خبر: 692890

وب گردی

وب گردی