ثمری: دکتر میرزاده ظرفیت های دانشگاه را به خوبی شناسایی کرده است/راه اندازی 21 دفتر دانشگاه آزاد در شهرک های صنعتی

کل پروژه های برون دانشگاهی از ابتدای تاسیس تا کنون حدود 31 میلیارد تومان بوده که در مدت سه سال و نیم اخیر این عدد به 167 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این یعنی شناخت درست ظرفیت ها توسط دکتر میرزاده.

داوود ثمری درباره ارزیابی عملکرد دولت در حوزه ارتباط با صنعت با دانشگاه ها گفت: اقتصاد کشور ما به سه حوزه صنعت و کشاورزی و خدمات تقسیم بندی می شود. این بدین معناست که بخشی از اقتصاد کشور با صنعت گره خورده است. دولت یازدهم راستای توفیقات دانشگاه ها و چرخیده شدن چرخ صنعت اقدامات خوبی را آغاز کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش عالی، یکی از رویکردهای اصلی خودش را برای ارتباط با بخش صنعت قرار داده و برای این مهم چند شاخص را در نظر گرفته است.

وی افزود: نکته اول تعداد تفاهم نامه هایی که در بخش صنعتی می توان داشت و در قالب این تفاهم نامه ها باید به یکسری از قراردادهای اجرایی رجوع کرد که بتوانیم مشکلات بخش صنعت را جمع بندی و با بررسی نیازها در این قسمت نظام تحقیقات و توسعه فناوری خود را بر این اساس پایه ریزی و استوار کنیم. دانشگاه آزاد در چند صنعت مهم وارد شده است. در این حوزه، صنعت نفت دانشگاه آزاد به عنوان یکی از 9 دانشگاه و پژوهشگاهی که با وزارت نفت ایران قرارداد دارد، در قالب پروژه های میدان محور در یک میدان نفتی حضور پیدا کند تا درخصوص ازدیاد برداشت بتوانیم تحقیقات کاربردی داشته باشیم. خوشبختانه این پروژه های میدان محور از طرف وزارت نفت در ستاد اقتصاد مقامتی مصوب شده و از این منظر ما هم به عنوان یکی از نهادهایی که در اقتصاد مقاومتی پروژه مصوب کرده ایم قرار داریم که این موضوع توفیق بسیار بزرگی محسوب می شود.

او در ادامه افزود: در مبحث اقتصاد مقاومتی نیز ما باید به داشته های خودمان در داخل کشور اعتماد کنیم. برهمین اساس می توان گفت صنعت نفت برای اولین بار این کار را انجام داده است که دانشگاه ها با یک شور و شوق فراوانی این کار را پیش می برند.

ثمری اضافه کرد: دانشگاه آزاد هم با راه اندازی کنسرسیوم نفت متشکل از 35 واحد دانشگاهی فعال در این حوزه سعی کرده نقش عظیمی در این حوزه ایفا کند.
او در ادامه به امضای تفاهم نامه دانشگاه آزاد و وزارت نفت با حضور دکتر میرزاده و دکتر نعمت زاده اشاره کرد و افزود: یکی از مولفه های مهم این تفاهم نامه همکاری رفع مشکلات بخش صنعت و پژوهش های بازار محور قرار گرفته است.
مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد با بیان اینکه 90 هزار شهرک صنعتی در کشور وجود دارد اضافه کرد: همچنین با تمرکز بر روی شهرک های صنعتی سعی می کنیم تا ارتباط خوبی بین دانشگاه و این شهرک ها ایاد شود تا از این طریق بخش هایی که راکد شده اند با کمک دانشگاه فعال شوند. بر همین اساس هم راه اندازی دفاتر دانشگاه در شهرک های صنعتی در دستور کار خود قرار داده ایم و در همین راستا تا امروز حدود 21 دفتر دانشگاه در شهرک های صنعتی راه اندازی شده اند.

او در ادامه به ورود دانشگاه آزاد برای حل مشکلات زیست محیطی اشاره کرد و افزود: در این راستا و براساس تفاهم نامه ای که با سازمان محیط زیست به امضا رسانده ایم، پروژه های مختلفی را برنامه ریزی کرده ایم. یکی از این پروژه ها، نانو رس است که با تثبیت شن های روان و مقابله با بیابان زایی طراحی شده است. برهمین اساس هم نیز واحد اصفهان در طرحی پایلوت با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و با حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست این طرح را اجرایی می کند.ثمری یادآور شد: در حال حاضر 26 عنوان پروژه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ارائه کرده ایم تا بتوانیم در طرح های کلان نقش دانشگاه کارآفرین را ایفا و گره ای از مشکلات جامعه را باز کنیم.
او در ادامه گفت: دکتر میرزاده با اینکه دانشگاه آزادی نبوده اما نسبت به دانشگاه تعصب زیادی دارد که باید به این موضوع افتخار کنیم که در جاهای مختلف دفاع های جانانه ای از عملکرد دانشگاه انجام می دهد. به طور مثال حوزه پژوهش و فناوری بدون شک قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست و میزان توجه دکتر میرزاده به این حوزه قابل تقدیر است. در کنار این توجهات بسترهای لازم فراهم شده تا در این حوزه پیشرفت های چشمگیری داشته باشیم و ما امروز با افتخار می توانیم بگوییم دانشگاه آزاد جز نه دانشگاه و پژوهشگاهی است که در حوزه نفتی کشور مشارکت دارد. این در حالی است که در دوره های قبل این مسائل وجود داشت. کل پروژه های برون دانشگاهی از ابتدای تاسیس تا کنون حدود 31 میلیارد تومان بوده که در مدت سه سال و نیم اخیر این عدد به 167 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این یعنی شناخت ظرفیت ها توسط دکتر میرزاده.
وی افزود: تا پایان سال 96 طبق برنامه ریزی که انجام داده ایم، تعداد مراکز رشد دانشگاه به 150 عدد خواهد رسید. بنابراین با همه این موارد می توان گفت مدیریت دکتر میرزاده بسیار ارزشمند و قابل دفاع است.

200

کد خبر: 693161

وب گردی

وب گردی