جهانگیری: مهمترین وظیفه دولت تقویت بخش فرهنگ کشور است

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه مهمترین مسئولیت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بخش فرهنگ کشور را قدرتمند کنند، گفت: اگر فرهنگ ناتوان باشد اقتصاد، سیاست و دیپلماسی کشور نیز به تبع آن ناتوان خواهند شد و اگر بدنبال ایران قدرتمند هستیم باید به بخش فرهنگ اهمیت دهیم و بسترهای لازم را برای پیشبرد امور فرهنگی فراهم کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، جهانگیری عصر دوشنبه و در مراسم تودیع و بزرگداشت علی جنتی و معارفه صالحی امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی از آقای جنتی بعنوان مدیری همه جانبه نگر، انقلابی، معتقد، معتدل و منصف یاد کرد که عمرش را صرف خدمت به انقلاب و نظام کرده است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دشواری ها و ناهمواری های بسیاری در ابتدای کار دولت تدبیر و امید در بخش فرهنگ و هنر وجود داشت، گفت: دولت در سه سال گذشته تلاش کرده است تا اطمینان، امید و آرامش به حوزه فرهنگ بازگردد زیرا فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر می توانند به جامعه امید و نشاط را هدیه کنند.
وی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان ادامه دهنده سیاست های دولت در عرصه فرهنگ و هنر یاد کرد و گفت: تجربه و عملکرد و نیز تعامل جناب آقای صالحی امیری درسال های گذشته و در مسئولیت های مختلف می تواند بعنوان سرمایه ای گرانقدر در این حوزه بکار گرفته شود تا در ماههای باقیمانده این دولت شاهد حرکتی اثربخش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم.
جهانگیری پذیرش مسئولیت خطیر این وزارتخانه در شرایط کنونی را بیانگر سلامت نفس و روح خدمت وزیر جدید دانست و با بیان اینکه تشخیص اولویت ها در حوزه فرهنگ و تعامل با هنرمندان و اصحاب رسانه می تواند راهگشا باشد، گفت: حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گستره ای وسیع با مخاطبان بسیار در میان شهروندان و بویژه نخبگان است و کسی نیست که از دستاوردها و کارهای این حوزه بی نیاز باشد.

وی تاکید کرد: قدرت فرهنگی به مراتب بیشتر از قدرت سیاسی و اقتصادی است و به همین دلیل انتظارات از فرهنگ بالاتر از بخش های دیگر است و هر کجا که مشکل و نارسایی وجود دارد انتظار می رود که اهل فرهنگ در آنجا کمک کنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به جلسه اخیر مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب درباره آسیب های اجتماعی اظهار داشت: در آنجا مطرح شد که فرهنگ آن بخشی است که می تواند به طور ریشه ای مشکلات و آسیب های اجتماعی را برطرف کند همانطور که فعالیت بخش فرهنگی و آزادی اصحاب رسانه و مطبوعات است که می تواند در مبارزه با مفاسد اقتصادی راهگشا باشد و قطعا توسعه فرهنگی پیش نیاز توسعه اقتصادی ایران است.
جهانگیری افزود: حساسیت موضوعات فرهنگی به قدری بالاست که کسانی که در مسند مسئولیت یا آفرینش کارهای فرهنگی قرار می گیرند باید خود را برای همه چیز مهیا کنند زیرا کاری جدی پیش رو دارند.
وی با طرح این سوال که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قادر است تا همه نیازها و درخواست ها را با امکانات کنونی پاسخ دهد، گفت: قطعاً این وزارتخانه در پاسخ به همه مطالبات و برآورده کردن همه توقعات ناتوان است زیرا این درخواست ها با ابزارها و امکاناتی که این وزارتخانه در اختیار دارد، متناسب نیست.
معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه به هیچ وجه نباید قدرت و امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش یابد، گفت: امروز امکانات مادی و ابزارهای دستگاه های موازی این وزاتخانه افزایش یافته و متاسفانه با داشتن بودجه و ابزار نه تنها پاسخگوی عملکرد خود نیستند بلکه مورد سوال نیز قرار نمی گیرند و قرار هم نیست در برابر دریافتی های خود به افکار عمومی توضیح دهند.

جهانگیری تصریح کرد: دکتر علی جنتی با وجود همه محدودیت ها گام های خوبی در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشتند، تاکید دولت یازدهم نیز بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و قانون گذاری و جلب اعتماد از دست رفته مردم به نظام و تقویت این اعتماد در همه عرصه ها و بخشها بوده که باید توسط وزیر جدید پیگیری شود زیرا اگر اعتماد و سرمایه اجتماعی افزایش یابد همه موانع را پشت سر خواهیم گذاشت.
وی ادامه داد: لازمه تقویت سرمایه اجتماعی، حاکم شدن رویکرد علمی و فرهنگی به جای رویکردهای امنیتی و سیاسی است تا نشاط و امید در جامعه افزایش یابد.
جهانگیری با اشاره به اینکه دیدگاه رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی روشن است، گفت: برخورد مدیران فرهنگی در مواجهه با مسائل مختلف باید حکیمانه و به دور از افراط و تفریط باشد تا بتوانیم از چالش ها عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در موضوع اقتصاد مقاومتی که همه نظام برای تحقق آن بسیج شده اند بر استفاده از ظرفیت های داخلی برای توسعه تاکید شده است، گفت: در بخش فرهنگ نیز این قابلیت اجرا وجود دارد و باید با اتکاء بر ظرفیت های فرهنگی، سابقه تمدنی، شخصیت های تراز اول فرهنگی و هنری و نسل جوان رشد یافته در این حوزه و آثار بزرگی که خلق شده بتوانیم حرف های مهمی در سطح منطقه و جهان داشته باشیم.
وی افزود: این ظلم به کشور است که عده ای نگذارند از این ظرفیت به طور کامل استفاده شود و این توانایی در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار گیرد.
جهانگیری اظهار امیدواری کرد با وجود همه نامهربانی ها و فشارهایی که وجود دارد قانون در همه عرصه ها اجرا شود و اگر برخی فکر می کنند که می توانند فراتر از قانون اقداماتی انجام دهند به عنوان برادری کوچکتر به آنها می گویم که به زیان آنهاست.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به خاطره ای از حجت الاسلام ناطق نوری در دوره سوم مجلس شورای اسلامی و جلوگیری از سخنرانی او در دانشگاه تهران توسط عده ای از دانشجویان، گفت: آن روز این شخصیت محترم به ما گفتند که این اتفاق روزی برای شما هم خواهد افتاد و نخواهند گذاشت شما نیز سخنرانی کنید. بنابراین بی قانونی به نفع هیچ کس نیست و قانون باید در همه حال محترم شمرده شود.
جهانگیری تاکید کرد: امضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای برنامه مختلف برای قوه قضاییه، ائمه جمعه و نیروی انتظامی باید محترم باشد زیرا اگر به قانون احترام گذاشتیم دیگران به ما احترام خواهند گذاشت.
پیش از سخنان دکتر جهانگیری دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ روح تعالی، انسانیت، اخلاق و فضیلت است، گفت: دولت تدبیر و امید پرچمدار دولت فرهنگی است و شعارش تقویت قانون و توسعه فرهنگ در بخش های مختلف است.
وی با بیان اینکه پیام فرهیختگان به دولتمردان این است که ما را در مسیر فعالیت فرهنگی حمایت کنید و پیام دولتمردان به جامعه فرهنگی این است که قطار فرهنگ را به سمت قله های پیشرفت و با نشاط حرکت خواهیم داد، گفت: من برای خود هیچ شأن و رسالتی جز خدمت به اصحاب فرهنگ و هنر و تامین امنیت آنها قائل نیستم و دستور دکتر روحانی به بنده نیز این بوده که راه روشن حرکت فرهنگی را با سرعت بیشتر ادامه دهیم و این یک باور و اعتقاد است.

300/300

کد خبر: 693200

وب گردی

وب گردی