رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد: صادرات ۱۶۷ میلیون دلاری فرش دستباف به ۸۰ کشور دنیا

رئیس مرکز ملی فرش ایران از صادرات ۱۶۷ میلیون دلاری فرش دستباف ایران به ۸۰ کشور دنیا طی ۷ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری مهر خراسان شمالی، حمید کارگر پیش از ظهر دوشنبه در آیین رونمایی از لوح های ثبت جهانی دو فرش کردی و ترکمن خراسان شمالی و دستبافته هایی با نقش و نگاره های بومی خراسان شمالی در بجنورد با اشاره به ویژگی های متعدد و منحصر به فرد فرش دستباف، اظهار کرد: فرش دستباف را نباید فقط از منظر اعداد و رقم صادرات آن نگاه کرد.

وی تصریح کرد: فرش دستباف علاوه بر ارزآوری، قابلیت پررنگ اشتغال زایی دارد، چرا که با حداقل سرمایه می توان شغلی ایجاد کرد که دارای ارزش افزوده است.

وی از فرش دستباف به عنوان برگ هویت و شناسنامه ایران یاد کرد و افزود: این هنر در معیشت امروز خانواده های ایرانی می تواند به عنوان اقتصاد مکمل باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تحریم های مستقیمی که آمریکا در سال ۲۰۱۰ نسبت به فرش دستباف ایران اعمال کرد، گفت: آمریکا به عنوان بزرگ ترین وارد کننده فرش دنیا بود که فرش دستباف ایران سهم ۸۰ میلیون دلاری در بازارهای آمریکا داشت.

کارگر اضافه کرد: هرچند با اعمال تحریم ها، صادرات فرش دستباف ایران نیز کاهش یافت اما سبب پیدا کردن بازارهای جدید جهانی برای ایران شد از جمله چین که به عنوان رقیب ایران در بازار فرش فعالیت می کرد اما امروز به یکی از مشتری های ما تبدیل شده است.

وی یکی از پیامدهای مثبت برجام را لغو تحریم صدور فرش های ایرانی به آمریکا دانست و اظهار کرد: طی ۷ ماه ابتدای امسال، ۱۶۷ میلیون دلار فرش دستباف به ۸۰ کشور دنیا صادر شده که ۴۲ میلیون دلار آن مربوط به صادرات به آمریکا بوده است.

وی با اشاره به حضور موثر و موفق رقبای ایران در بازار جهانی فرش در مدت تحریم و عدم حضور ایران در این بازارها، تداوم حضور فرش ایران در بازارهای جهانی را مستلزم تبلیغات موثر، رصد فعالیت رقبا، نیازسنجی مخاطبان و استفاده از طرح های روز دنیا دانست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: در حال حاضر اثر ۴۰ منطقه جغرافیایی در کشور به ثبت ملی و ۲۹ مورد نیز به ثبت جهانی رسیده است که این امر خود گامی برای افزایش صادرات است.

کارگر با بیان اینکه هنرمندان و صنعت گران فرش باید از هویت ثبت جهانی در تولیدات خود استفاده کنند، بر ضرورت تجاری سازی در این بخش تاکید کرد و ثبت جهانی دستبافته های فرش را یک ابزار کمکی برای افزایش صادرات معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده خراسان شمالی در فروش و صادرات فرش دستباف، وصل شدن به بازار است، افزود: ضرورت ایجاد موزه دائمی فرش در استان احساس می شود که باید مسئولان استانی به تحقق این امر اهتمام ورزند.

کد خبر: 693236

وب گردی

وب گردی