امروز در آمریکا انتخابات کنگره هم برگزار می‌شود

تمام چشم‌ها امروز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خیره شده است اما انتخابات کنگره هم امروز هم‌زمان برگزار می‌شود که اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه گاردین، کنگره آتی آمریکا قرار است روی مسائل مهمی تصمیم‌گیری کند؛ اینکه آیا باید 9 قاضی دیگر به دیوان عالی افزوده شود؛ آیا عملکرد ایالات متحده در بحث اجرای وعده‌های تغییرات آب و هوایی مناسب بوده است؛ و آیا به عنوان مثال اگر هیلاری کلینتون دموکرات رئیس‌جمهوری آمریکا شود،‌باید استیضاح شود یا خیر.

امروز (سه‌شنبه) قرار است نمایندگانی جدید برای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تعیین شوند. اکنون کنگره آمریکا متشکل از دو مجلس مذکور، در دست جمهوری‌خواهان آمریکایی قرار دارد. در جریان انتخابات پیشین کنگره که چهارم نوامبر 2014 در اواسط دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما برگزار شد، کنترل سنا از دست دموکرات‌ها خارج شد و این بار نمایندگان این حزب برای پس گرفتن جایگاه اکثریت خود در آن تلاش می‌کنند.

از مجموع 100 کرسی سنا، 34 کرسی امروز به رای گذاشته می‌شود و احتمال می‌رود که دموکرات‌ها کنترل سنا را مجددا به دست بگیرند. دوره نمایندگان سنا شش ساله است اما در هر انتخابات تنها یک سوم کرسی‌ها به رای گذاشته می‌شود.

برای مجلس نمایندگان آمریکا هم تمام 435 کرسی به رای گذاشته می‌شود. دوره نمایندگان این مجلس دو ساله است.

جمهوری‌خواهان آمریکایی اکنون در مجلس نمایندگان آمریکا 246 کرسی و در سنا 54 کرسی دارند. در مقابل، دموکرات‌های آمریکایی تنها 186 کرسی در مجلس نمایندگان و 44 کرسی در سنا در اختیار دارند که همین رویه کار را برای اوبامای دموکرات سخت کرد.

با این حال نمی‌توان گفت که اگر دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود و سنا و مجلس نمایندگان هم به دست هم حزبی‌های او بیفتد، او اختیار تام خواهد داشت. ترامپ علاقه بسیاری دارد که در مرز با مکزیک دیوار بسازد اما قطعا نمی‌تواند تا زمان تایید هزینه 25 میلیارد دلاری آن در کنگره دست به اقدامی بزند.

علاوه بر این، ترامپ به کمک کنگره برای اخراج مهاجران غیر قانونی، اعمال تعرفه جدید برای کالاهای چینی و یا جریمه شرکت‌های آمریکایی که روند تولید خود را به خارج از این کشور می‌برند، نیاز دارد و مشخص نیست که آیا جمهوری‌خواهان در این مسائل از او حمایت می‌کنند یا خیر.

همچنین بسیار بعید است که دموکرات‌ها بتوانند اکثریت مطلق مجلس نمایندگان آمریکا را در رای‌گیری امروز به دست بگیرند. جمهوری‌خواهان در این مجلس اکثریت 60 کرسی دارند. اگر دموکرات‌ها بتوانند عملکرد خوبی هم در انتخابات داشته باشند باز هم نمی‌توانند هشت کرسی برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کنند.

با این حال مساله سنا متفاوت است. جمهوری‌خواهان اکنون با داشتن هشت کرسی بیشتر اکثریت را در سنا در اختیار دارند اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دموکرات‌ها می‌توانند در انتخابات امروز اکثریت را از دست جمهوری‌خواهان بگیرند.

اگر دموکرات‌ها کنترل سنا را در اختیار بگیرند و هیلاری کلینتون هم رئیس‌جمهوری آمریکا شود، خلاء کنونی در دیوان عالی به سرعت پر می‌شود؛ گرچه اکنون جمهوری‌خواهان خط و نشان می‌کشند که اجازه نخواهند داد چنین اتفاقی رخ دهد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 693273

وب گردی

وب گردی