علم تغذیه گیاهخواری  را توصیه نمی‌کند

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به فعالیت زیاد کانال‌های تلگرامی که گیاهخواری را ترویج می‌کنند، به شهروندان هشدار داد: فریب این کانال‌های تلگرامی را نخورند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ، فرزاد بابایی، با تاکید بر اینکه از نظر علم تغذیه گیاهخواری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، گفت: کارشناسان و صاحبنظران عرصه تغذیه گیاهخوار شدن را به افراد توصیه نمی‌کنند.

بابایی با بیان اینکه علم تغذیه مصرف صحیح و متناسب همه گروه‌های غذایی را به افراد توصیه می‌کند، گفت: باید هر شش گروه غذایی نان و غلات، میوه‌ها و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت‌ها، روغن و چربی و شیرینی‌ها به میزان متناسب در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گیاهخواری را برگرفته از طب سنتی دانست و افزود: در جامعه امروزی افراد ممکن است در اثر بروز بیماری و یا سرعت در کاهش وزن، توصیه‌های اقوام و... به سمت گیاهخواری بروند.

بابایی با بیان اینکه در رژیم غذایی گیاهخواران برخی از گروه‌های غذایی حذف می‌شود، گفت: این اتفاق با علم تغذیه در تضاد است، چراکه از نظر علم تغذیه افراد باید گروه‌های مختلف غذایی را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

او گیاهخواری را به چند دسته خام گیاهخوار، گیاهخواری پخته و... تقسیم کرد و افزود: در خام گیاهخواری افراد فقط سبزیجات خام مصرف می‌کنند.

بابایی دسته دیگر گیاهخواری را گیاهخواری پخته دانست و افزود: این دسته از گیاهخواران به سه دسته گیاهخواری لاکتو وجترین(گیاهخواری با شیر)، گیاهخواری با تخم‌مرغ و گیاخواری با گوشت تقسیم می‌شوند که هریک طرفداران خاص خود را دارند.

بابایی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن تعادل و تناسب در رژِیم غذایی گفت: در رژیم غذایی گیاهخواری افراد ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. به عنوان مثال مصرف خیلی زیاد ویتامین C باعث ایجاد سنگ‌های کلیوی می‌شود. ضمن اینکه گیاهان اگزالات بالایی داشته و از این جهت نیز مصرف زیاد آنها می‌تواند مشکل ساز باشد.

او در ادامه با بیان اینکه رژیم غذایی گیاه‌خواری گاه افراد را با کمبود ویتامین B12دچار می‌کند، گفت: کمبود این ویتامین در دراز مدت می‌تواند کمبود آهن وابسته به ویتامین B12 را در افراد به دنبال آورد که یک آنمی کشنده است.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه عدم دریافت پروتئین را یکی دیگر از مشکلات گیاهخواران دانست و گفت: در صورت کمبود پروتئین‌ها بدن آمینواسیدهای مورد نیاز خود را از بدن تامین کرده و می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد که البته امروزه گیاهخواران با افزودن مغز ها به رژیم غذایی خود این مشکل را تا حدودی حل کرده‌اند.

بابایی افزود: رژیم گیاهخواری همچنین به دلیل مصرف فیبر زیاد می‌تواند باعث دفع برخی از مواد مغذی بدن مثل روی، منگنز و... شود.

او با اشاره به اینکه برخی از گیاهان می‌توانند حاوی مواد آلرژن هم باشند، گفت: انتخاب رژیم غذایی گیاهخواری به دقت زیادی نیاز دارد، البته علم تغذیه در مجموع گیاهخواری را به افراد توصیه نمی‌کند.

او وی افزود: رژیم غذایی گیاهخواری همچنین می‌تواند کمبود ویتامین B2 که منبع اصلی آن شیر است را بوجود آورده و در کمبود ویتامین B6 که از گوشت‌ها تامیین می‌شود نیز تاثیر دارد.

704/700

کد خبر: 693359

وب گردی

وب گردی