تخت‌روانچی به بروکسل رفت

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه راهی بروکسل شد.

به گزارش ایسکانیوز، مجید تخت‌روانچی به منظور شرکت در دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا، معروف به گفت‌وگوها در سطح بالا، در رأس هیأتی عازم بروکسل، مقر اتحادیه اروپا شد.

دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا از فردا (چهارشنبه) در این شهر به ریاست مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و هلگا اشمید،‌ معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

دور اول این گفت‌وگوها بهمن‌ سال گذشته در تهران برگزار شد و طبق آن چه دو طرف توافق کرده‌اند، این گفت‌وگوها هر ۶ ماه یک‌ بار در بروکسل یا تهران برگزار می‌شود.

گفت‌وگو در مورد مسائل دو جانبه در حوزه‌های مختلف و همچنین تحولات منطقه خاورمیانه از جمله بحران سوریه از محورهای گفت‌وگوی این دیپلمات‌های ارشد ایرانی و اروپایی است. همچنین قرار است در جریان این مذاکرات، گفت‌وگوهای حقوق بشری میان ایران و اتحادیه اروپا بعد از چندین سال بار دیگر از سر گرفته شود و در همین چارچوب کارشناسانی از ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در تیم اعزامی به بروکسل حضور دارند.

روز گذشته (دوشنبه) مجید تخت‌روانچی در مصاحبه‌ای گفت: در این دور از گفت‌وگوها درباره موضوعات مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا مانند همکاری در زمینه انرژی، حمل و نقل، آموزش، همکاری‌های دانشگاهی و مسائل دو جانبه دیگر مذاکره می‌کنیم. ما همچنین گفت‌وگوهایی در زمینه مسائل منطقه‌ای به‌ ویژه در خصوص رویدادهای عراق، یمن، سوریه و افغانستان و نیز درباره افراط‌گرایی و تروریسم خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری دور نخست گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا در تهران گفت: در دور پیشین گفت‌وگوها درباره بسیاری از موضوعات صحبت کرده‌ایم و به این گفت‌وگوها در بروکسل ادامه خواهیم داد.

تخت‌روانچی افزود: دو موضوع در این دوره از گفت‌وگوها به دستور کار مذاکرات اضافه شده است. نخست گفت‌وگوهای حقوق بشری و دیگری گفت‌وگو درباره همکاری‌های بانکی میان ایران و اتحادیه اروپا. هیات ما متشکل از کارشناسان وزارت امور خارجه، کارشناسان ستاد حقوق بشر زیر نظر قوه قضاییه و نیز مدیران و کارشناسان بانک مرکزی است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: ‌نخستین‌ بار در این دور از گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا با بانک مرکزی اروپا گفت‌وگو می‌کنیم.

مجید تخت‌روانچی در پاسخ به این پرسش که آیا در این دور از گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا مشکل تعامل با بانک‌های بزرگ اروپایی برطرف خواهد شد، اظهار کرد: پیش‌بینی نمی‌کنم که با یک جلسه این کار انجام شود اما نخستین‌ بار است که با بانک مرکزی اروپا گفت‌وگو خواهیم کرد.

300/300

کد خبر: 693445

وب گردی

وب گردی