رهگذران بلوار شورا در لرستان هیچ واکنشی به غرق شدن دختر دانشجو نشان ندادند/تماشاچیان مرگ

شامگاه دوشنبه برای دختر دانشجوی لرستانی روز سیاهی بود؛ بلوار شورای لرستان هم مرکز این تاریکی. جایی که دختر جوان در آب‌های خروشان کانال غرق شد اما تنها نگاه بی‌تفاوت تماشاچیان بدرقه راهش بود؛ تماشاچیانی که تنها مرگ را نظاره کردند و رفتند.  

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند ماجرا از این قرار بود که دختر جوانی عصر روز دوشنبه درست هنگام سوار شدن به یک خودرو پژو به داخل جوی آب سقوط کرد. این دختر جوان در آن سوی جریان خروشان آب ایستاده و می‌خواست به سوی دیگر برود؛ جایی که پسر پژوسوار ایستاده بود. او در یک لحظه پرید ولی جریان آب او را با خود ‌برد. این درحالی بود که پسر جوان هم سوار خودرویش شد و رفت پی زندگی‌اش.
بعد از این حادثه کلیپی کوتاه از صحنه غرق شدن دختر جوان در آب منتشر شد. نکته قابل تأمل این ویدیو، واکنش راننده خودرو پژو است که هیچ تمایلی نسبت به کمک به این دختر ندارد، اما نکته قابل تأمل‌تر این‌که فرد موبایل‌ به دست نیز با وجود مشاهده این صحنه دلخراش، لحظه‌ای از فیلمبرداری غافل نمی‌شود و هیچ‌گونه عکس‌العملی برای نجات این دختر از خود نشان نمی‌دهد.
رفتارهای تماشاچیان این فیلم کوتاه، تک‌تک منزجر‌کننده است. زن رهگذری که تا لحظاتی قبل از غرق شدن دختر جوان در کنار او قدم برمی‌داشت با مرگ وی بدون هیچ واکنشی عبور می‌کند. مسافران اتوبوس درحال عبور از کنار این حادثه هستند و یکی از سرنشینان، دوربین به دست لحظات مرگبار این دختر را ثبت می‌کند و بسیاری آدم‌های دیگر که در ترافیک مانده‌اند، شاهد این اتفاق هستند، اما هیچ‌کس برای کمک اقدامی نمی‌کند. جوانک پژوسوار هم جز این‌که چندثانیه‌ای به جریان آب نگاه کند و بعد پشت فرمان خودرویش بنشیند، هیچ کاری نمی‌کند.
ورود دادستانی به پرونده
سعید رازانی، دادستان عمومی و انقلاب لرستان پس از این حادثه تلخ از ورود دادستانی به ماجرای غرق شدن دختر دانشجو در سیلاب خبر داد و در تشریح جزییات آن گفت: «روز دوشنبه گذشته بر اثر بارش شدید باران و تگرگ، سیلاب شدیدی در خیابان‌های خرم‌آباد جاری و متاسفانه این سیلاب منجر به غرق شدن و مرگ یک دختر دانشجو در خرم‌آباد شد. به همین دلیل در رابطه با این موضوع پرونده‌ای در دادستانی تشکیل شده و تحقیقات ادامه دارد. براساس بازبینی فیلم منتشرشده در فضای مجازی، ظاهرا این دختر دانشجو در مکانی پر از آب و در کنار خیابان ایستاده بوده و وقتی قصد سوار شدن به خودرو پژو و عبور از جدول را داشته در جوی پرعمق آب فرومی‌رود و آب او را به فاصله ١٥ تا ٢٠ متر به سمت پل آهنی وسط خیابان هدایت می‌کند. پس از این اتفاق، فورا مسئولان مدیریت بحران شهر دست به کار شدند تا پل آهنی را تخریب کنند و این دختر را نجات دهند ولی با وجود تلاش‌ها، نهایتا این دختر دانشجو فوت می‌کند.»

هویت دختر غرق‌شده در سیلاب، فروزان مرادپور اهل ایلام و دانشجوی رشته زیست‌شناسی بود که هنگام سوار شدن به خودرو در بلوار شورای خرم‌آباد دچار غرق‌شدگی شد و جان باخت


وی با اشاره به این‌که درحال شناسایی راننده پژو که در فیلم منتشرشده حضور دارد، هستیم، ادامه داد: «پرونده به بازپرس ویژه فوت ارجاع شده تا با شناسایی و احضار راننده و اخذ اظهارات وی در رابطه با چگونگی علت حادثه، تحقیقات را تکمیل کند. علت اصلی مرگ این دختر دانشجو پس از نظریه پزشکی قانونی مشخص می‌شود.»
همچنین رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این‌باره گفت: «هویت دختر غرق‌شده در سیلاب، فروزان مرادپور اهل ایلام و دانشجوی رشته زیست‌شناسی بود که هنگام سوار شدن به خودرو در بلوار شورای خرم‌آباد دچار غرق‌شدگی شد و جان باخت. »
شهردار باید از مردم عذرخواهی کند
نائب رئیس شورای شهر خرم‌آباد با بیان اینکه مدیریت شهری به دلیل در نظر نگرفتن تمهیدات لازم برای سرپوش کانال‌های شهری در حادثه غرق شدن دختری دانشجو گفت: شهردار خرم‌آباد باید از مردم عذرخواهی کند.سیف‌الدین آشتیانی، نائب رئیس شورای شهر خرم‌آباد در پی غرق شدن دختر دانشجویی در سیلاب خرم‌آباد و اینکه شهردار این شهر اعلام کرده دختر دانشجو خود در این حادثه مقصر بوده است، اظهار کرد: در این خصوص جلسات متعددی برگزار شده است و ما بسیار از این موضوع متاثر هستیم. در این گونه حادثه‌ها همه سعی می‌کنند خود را از تقصیرها مبری جلوه دهند،شهرداری می‌گوید تقصیر ما نیست؛ استانداری همین ادعا را دارد و سازمان هواشناسی هم مسئولیتی را قبول نمی‌کند.وی با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی در خصوص وقوع سیل در خرم‌آباد گفت: گزارش هواشناسی اعلام کرده بود که روز یکشنبه احتمال آب گرفتگی معابر وجود دارد اما این اتفاق روز دوشنبه افتاد. نائب رئیس شورای شهر خرم‌آباد با بیان اینکه رئیس شورای شهر در این خصوص از مردم و خانواده آن مرحومه عذرخواهی کرده است، افزود: شهردار خرم‌آباد هنوز هم به صراحت اعلام نمی‌کند که در این خصوص مقصر است؛ حتی جرأت نمی‌کند که عذرخواهی کند. آشتیانی با بیان اینکه اعضای شورای شهر درخواست این را دارند که شهردار در خصوص این حادثه از شهروندان عذرخواهی کند، تصریح کرد: دادستان هم معتقد است باید از فردی که قصد سوار کردن خانم دانشجو را داشته است سوالاتی پرسیده شود. نظر دادستان این است که چرا این راننده به خانم کمک نکرده است شاید به هر دلیلی نتوانسته این کار را انجام دهد سوال پرسیدن از او بی معنی است.

نائب رئیس شورای شهر خرم‌آباد: در حادثه غرق شدن دختر دانشجو ،شهردار باید از مردم عذرخواهی کند در باران‌های سیل‌آسا شامگاه دوشنبه یک زن دیگر به جوی آب خیابان پاسداران تهران سقوط کرد و غرق شد


وی با بیان اینکه علت وقوع این حادثه زیرساخت‌های نامناسب شهر است،‌ عنوان کرد: کانالی که به کانال اصلی شهر متصل است حتی یک توری هم به عنوان حفاظ ندارد تا بتواند جلوی سیلاب را بگیرد.
تماشاچیان تکراری
این نخستین‌باری نیست که مردم کشورمان در برابر مرگ یک نفر، هیچ واکنشی جز تماشا از خود نشان ندادند. ‌سال ٨٩ هم رهگذران میدان کاج هم شاهد قتل یک مرد بودند جایی که یک جوان چاقو خورده، ٤٥ دقیقه نقش بر زمین بود و از مردمی که اطرافش جمع شده بودند، التماس می‌کرد که به دادش برسند اما جمعیت نیز به جای آن‌که به کمک یکدیگر، جوان قربانی را از مهلکه دور کنند و به آمبولانس اورژانس برسانند، ترجیح می‌دادند با موبایل‌های خود از صحنه فیلمبرداری کنند؛ با یکدیگر حرف بزنند و حتی بخندند. واقعیتی که برای من و تویی که وجدان‌مان درد می‌گیرد، قابل هضم نیست. ماجرای این حادثه به این قرار بوده که دو نفر در این میدان درگیر می‌شوند و یکی به ضرب چاقو، دیگری را نقش بر زمین می‌کند و مانع آن می‌شود که دیگران به داد قربانی برسند.
فیلمی که از این حادثه خونبار در اینترنت منتشر شده، نشان می‌دهد که افراد پرشماری پیرامون قاتل و مقتول گرد آمده و با خونسردی مشغول تماشای ماجرا و گوش‌دادن به سخنان قاتل بودند.
سیل شامگاهی جان یک زن دیگر را گرفت
بارش باران و آب‌های خروشان، شامگاه دوشنبه سرنوشت تلخی برای یک زن دیگر در تهران رقم زد. این حادثه حوالی ساعت ١٩:٤٣ دوشنبه شب گذشته رخ داد. در آن ساعت زن جوانی وقتی داشت به همراه پسرش از جوی آبی در خیابان پاسداران رد می‌شد، ناگهان به داخل این جوی آب سقوط کرد و آب او را با خود برد. پسرش فریاد می‌زد و مردم نیز سعی کردند او را نجات دهند. اما شدت آب بیشتر از این حرف‌ها بود و هیچ‌کس نتوانست این زن را نجات دهد. بلافاصله شهروندان در تماس با سامانه ۱۲۵ سقوط این زن به جوی آب را خبر داده و اعلام کردند که آب این زن را با خود برده است. به دنبال اعلام این حادثه ستاد فرماندهی آتش‌نشانان دو ایستگاه را به محل حادثه اعزام کرد و پیگیری‌ها در این رابطه آغاز شد. پس از حضور آتش‌نشانان در محل پسر بچه ۱۰ ساله این زن ادعا کرد که جریان شدید آب مادرش را با خود برده است. همچنین برخی از مغازه‌داران و کسبه نیز تأیید کرده و اعلام کردند که برای نجات این زن نیز وارد عمل شدند اما جریان آب او را با خود برده است. در ادامه بررسی‌ها آتش‌نشانان کیف‌دستی این زن را کشف کردند، اما متأسفانه تلاش‌ها برای یافتن این زن بی‌فایده بود و عملیات جست‌وجو همچنان ادامه یافت. در حال حاضر نیز این پرونده در شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران در حال بررسی و پیگیری است.

700700

کد خبر: 693471

وب گردی

وب گردی