رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان: معلمان و اساتید نقش کلیدی در تربیت نسل جوان برعهده دارند

 کارگاه آموزشی رفتار های پر خطر ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با حضور دکتر علی اکبر حق دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این کارگاه آموزشی که دکتر علی اکبر حق دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان تدریس آنرا بر عهده داشت موضع مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و رفتارهای پرخطر جنسی بعنوان رفتارهای آسیب سان مورد بحث وبرسی قرار گرفت.

دکتر حقدوست با اشاره به تعلق گرفتن 8 درصد از حجم گردش تجارت جهانی به مواد مخدر افزود: "گردش مالی مواد مخدر در دنیا چیزی در حدود 600 میلیارد دلار برآورد شده است و این میزان در کشور ما به روزانه 20 میلیارد تومان می رسد که بخش عمده آن عرضه خرده فروشی موادمخدر به جز مشروبات الکلی است."

عضو فرهنگستان پزشکی کشور با بیان اینکه طی سال های اخیر کارهای زیادی انجام شده و زحمات زیادی کشیده شده است و 3800 شهید در راه مبارزه با مواد مخدرتقدیم شده است،تصریح کرد: فردی که مواد مخدر را مصرف می کند بصورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می گیرد و سی درصد موارد مراجعه به اورژانس های روانشناسی کشور را مصرف کنندگان مواد سنتتیک و صنعتی مواد مخدر تشکیل می دهند.

وی یکی از دلایل اصلی طلاق زوج ها را اعتیاد طرفین به مواد مخدر دانست و افزود: در بیش از پنجاه درصد طلاق های کشور اعتیاد نقش مستقیم دارد و اثرات غیرمستقیم بیشماری در زندگی افراد جامعه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: اثرات مستقیم سوء مصرف موادمخدر سنتتیک بر جوانان بسیار زیاد و غیرقابل برگشت است که یکی از نمونه های آن سکته های قلبی است.

مشاور علمی مرکز مدیریت بیماری های علمی کشور افزود: مصرف مواد مخدر بصورت مستقیم بر ایجاد سرطان ها نقش دارد که مواد مخدر سنتی خطر ابتلا به سرطان های معده و مری را حدود 5 برابر افزایش داده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: می توان دلیل عمده بسیاری از رفتارهای خطرآفرین در رانندگی افراد که اکثرا به تصادف منجر می شود را مصرف مواد مخدر سنتتیک و مشروبات الکی دانست.

حقدوست با اشاره به آمار بالای افرادی که در اثر سوء مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می دهند گفت: «چهارمین عامل مرگ و میر افراد در کشور ما بعد از تصادفات جاده ای، بیماری های قلبی و افسردگی، سوء مصرف مواد مخدر است که اگر تاثیرات ترکیبی اعتیاد بر این عوامل را در نظر بگیریم به آمارهای بالاتری می رسیم.»

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان ضمن ارائه اعداد و ارقام حاصل از پژوهش دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر عنوان کرد: "استان کرمان برخلاف آنچه در میان مردم رایج است رتبه بالایی در این زمینه ندارد."

این مقام مسئول افزود: بسیاری از مشکلات اجتماعی مستقیما در اثر رفتارهای نامناسب شکل می گیرد به نوعی که دلیل عمده فساد بین زنان تن فروش را می توان فقر اقتصادی و بی توجهی اجتماع نسبت به این موضوع دانست.

رئیس هیات مدیره انجمن سرطان استان کرمان بیان کرد: متاسفانه در بحث بیماری ایدز با توجه به اینکه این ویروس به سرعت از راه های مختلف در جامعه منتقل می شود ممکن است در بلند مدت افرادی که رابطه ناسالمی نداشته اند هم بصورت غیر مستقیم و ناخواسته به این بیماری آلوده شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: درمان بیماری ایدز با داروهای نسل یک بطور میانگین سالانه حدود 13 میلیون تومان هزینه خواهد داشت و در مراحل سخت تر رقمی در حدود 100 میلیون تومان برای درمان آن پرداخت کرد.

استاد افتخاری دانشکده بهداشت دانشگاه لندن بهترین راه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و همچنین انتقال بیماری ایدز را آموزش وکاهش سطح دسترسی افراد عنوان کرد و گفت : در راستای مقابله با بیماری ایدز فعالیت های زیادی را انجام داده ایم و شهر کرمان را به عنوان شهر دوستدار پیشگیری بیماری ایدز مطرح کرده ایم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: معلمان و اساتید نقش کاملا کلیدی را در تربیت نسل جوان برعهده دارند و باید با تعهد بیشتری نسبت به رفع مشکلات نوجوانان و جوانان بپردازند.

رئیس پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت گفت: سبک فرزند پروری و روش های تربیتی بر روی شکل سازی افراد و نقش پذیری آن ها در آینده بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

200

کد خبر: 693487

وب گردی

وب گردی