اگر به مسمومیت منواکسید کربن مشکوک هستید این اقدامات را انجام دهید

یک عضو انجمن سم شناسی ایران گفت: در صورتی که فرد به مسمومیت با مونواکسید کربن مشکوک شود، باید سریعا محل را ترک کند. بهترین گزینه برای بیمار تا انتقال به مراکز درمانی، استنشاق اکسیژن موجود در هوای آزاد است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر شاهین شادنیا، رییس بخش ICU مسمومین مرکز پزشکی لقمان حکیم نیز در گفتگو با برنامه نیم نگاه شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: مونواکسید کربن را با نام «قاتل خاموش» می‌شناسند. این گاز هیچ مشخصه‌ای ندارد. مونواکسید کربن گازی است بی رنگ، بدون بو که هیچ خاصیت تحریک کنندگی ندارد. اگر این کاز به دلیل احتراق ناقص در محیط منتشر شود، نمی‌توان به راحتی تشخیص داد.
وی ادامه داد: علائمی که در مراحل ابتدایی مسمومیت با مونواکسید کربن برای فرد رخ می‌دهد، مانند حالت‌های خستگی ناشی از کار است و ممکن است فرد آن را طبیعی تلقی کند.
رییس بخش ICU مسمومین مرکز پزشکی لقمان حکیم در ادامه با بیان اینکه تشخیص مسمومیت با مونواکسید کربن، به فکر بودن است و در صورتی که این علائم با حضور در محیط برای فرد تکرار می‌شود، نباید به سادگی از آن عبور کرد، گفت: سردرد، خواب آلودگی، درد بدن و علائمی شبیه آنفلوانزا و سرماخوردگی به عنوان نشانه‌های مسمومیت با مونواکسید کربن شناخته می‌شود که شادنیا بدان اشاره و اذعان داشت: معمولا بیمارانی که این مسمومیت را دارند، عنوان می‌کنند به محض خروح از محیطی که گاز در آن منتشر شده است، حالمان خوب بود.
وی متذکر شد: اگر این علائم در مراحل ابتدایی جدی گرفته نشود، می‌تواند مشکلات جدی‌تری مانند کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، کما و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد؛ شادنیا تصریح کرد: برای درمان این بیماران لزومی به انتقال به مرکز درمانی خاصی از نقاط مختلف شهر نیست؛ بلکه سریعا باید به نزدیک‌ترین بیمارستان یا مرکز درمانی انتقال داده شود، چرا که تجویز اکسیژن در تمام بیمارستان‌ها امکان پذیر است.
رییس بخش ICU مسمومین مرکز پزشکی لقمان حکیم در پایان افزود: در مسمومیت‌های شدید، کادر درمانی با در نظر گرفتن تمهیدات لازم و مراقبت‌های خاص، بیمارن را به مرکز درمانی تخصصی ارجاع می‌دهند.

700/701

کد خبر: 693525

وب گردی

وب گردی