ابتلای 10درصد کودکان و 4.4 درصد بزرگسالان به کم توجهی بیش فعالی

یک روانشناس کودک گفت: 10درصد کودکان و 4.4 درصد افراد بزرگسال به کم توجهی بیش فعالی مبتلا هستند؛ با این تفاوت که در بزرگسالی عموما جزء بیش فعال خوب شده و جزء کم توجه باقی مانده است. 

به گزارش ایسکانیوز، سلامت روان کودکان و نوجوانان، از مهم‌ترین مباحث بهداشت روان است. از آنجا که دوران کودکی یکی از تاثیرگذارترین و حساس‌ترین مراحل زندگی است. توجه به بهداشت روان در دوران کودکی و نوجوانی بسیار حساس و بااهمیت است؛ زیرا شناسایی و رفع مشکلات رفتاری و شخصیتی در سنین پایین، کمک بسیار بزرگی در شکل گیری شخصیت سالم در بزرگسالی افراد می‌باشد.
دکتر جواد گل میرزایی، فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان، در گفتگو با برنامه مجله پزشکی شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه بهداشت روان به معنای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روانپزشکی و در صورت ابتلا، درمان و نهایتا توانبخشی بیماران است، گفت: بنابراین در رشته روانپزشکی نیز مانند تمام شاخه های علم پزشکی مبحث پیشگیری مطرح است.
وی با تشبیه این که پیشگیری اولیه مانند دریافت واکسن به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری عفونی است، افزود: برای بیماری های روانپزشکی هم می توان این پیشگیری را لحاظ کرد. به عنوان مثال، مراقبت های قبل و نزدیک به زمان تولد می تواند از عقب ماندگی ذهنی جلوگیری کند و بسیاری از موارد مرتبط را کاهش دهد.
این روانشناس با بیان اینکه تشخیص و درمان به موقع اختلال روانپزشکی قطعا موثر است، ادامه داد: در مرحله سوم، برای توانبخشی اقدام می‌شود تا افراد مجددا به اجتماع بازگردند.
به گفته وی، فروید معتقد بود افرادی که می توانند کار بکنند و دیگران را دوست داشته باشند، افراد سالمی هستند. در نظریه ای دیگر چنین عنوان شده است که برای ارزیابی سلامت روان، معدل جامعه را در نظر بگیریم. اگر بخواهیم دیدگاه دم را قبول کنیم، در جامعه ای ممکن است افراد بسیاری دچار اضافه وزن باشند و اگر معدل وزن آنها را حساب کنیم، امکان فردی که مشمول این معدل می شود، جزء افراد سالم تلقی نشود.
گل میرزایی در ادامه با بیان اینکه در دیدگاهی دیگر عنوان شده است افرادی که شناخت کامل نسبت به هیجانات خود و طرف مقابل دارند، بهتر می توانند در زمان وقوع مشکل خود را آرام کرده و با دیگرام مذاکره کنند، گفت: به طور کلی اختلالات روانپزشکی بر عملکرد شغلی یا تحصیلی فرد تاثیر سوء دارد و حتی سبب می شود روابط بین فردی وی تحت تاثیر قرار گیرد و منجر به رنج و عذاب فرد شود. به عنوان مثال اگر اضطراب در فردی فراتر از حد انتظار ما باشد، ممکن است فرد از شرکت در جمع اجتناب نماید.
اختلالات روانپزشکی طیف گسترده ای دارد
وی افزود: اختلالات روانپزشکی طیف گسترده ای دارد و در کتاب جدید روانپزشکی، اختلال رشد عصبی از بدو تولد مورد توجه است و طی مراحل رشد، این اختلالات تعاریف گسترده تری به خود می گیرد که یکی از آنها، عقب ماندگی یا کم توانی ذهنی است.
این روانشناس کودک با بیان اینکه معمولا افرادی که کم توانی ذهنی دارند، ممکن است از نظر عقلی با مشکل مواجه شوند یا در روابط بین فردی مانند دوست‌یابی یا استفاده و آگاهی از تجربیات دیگران دچار مشکل شوند، افزود: رفتارهایی مانند راه رفتن، حرف زدن در کودکان طیف خاصی دارد و متغیر است. اگر این رفتارها به هر دلیل با تاخیر باشد، لازم است توسط روانپزشک کودک معاینه شود.
گل میرزایی در ادامه اوتیسم را نیز به عنوان یکی از اختلالات روانپزشکی در کودکان معرفی و عنوان کرد: عدم برقراری ارتباط کلامی با دیگران، تاخیر در شروع به صحبت، داشتن علائقی خاص مانند جمع آوری نی، عدم واکنش به صدا و تکرار کلام خود یا دیگران را می توان به عنوان علائم این بیماری برشمرد. البته گاهی نقص در سیستم شنوایی کودک می تواند سبب بروز این رفتارها شود که در هر صورت نیاز به معاینه توسط روانپزشک است.
وی همچنین بیان داشت: 10 درصد کودکان و 4.4 درصد افراد بزرگسال به کم توجهی بیش فعالی مبتلا هستند؛ با این تفاوت که در بزرگسالی عموما جزء بیش فعال خوب شده و جزء کم توجه باقی مانده است. اگر این اختلال روانی در کودکان درمان نشود، در تربیت آنها دچار مشکل می شویم.
این روان شناس کودک در پایان گفت: این کودکان در بزرگسالی تعویض شغل بسیار دارند، روابط بین فردی آنها خوب نیست و امکان دارد از گروه های دوستی در مدرسه اخراج شوند، چرا که قوانین بازی و گروه را به خوبی رعایت نمی کنند.

700/701

کد خبر: 693527

وب گردی

وب گردی