پویش کارآفرینان بخش‌خصوصی برای احداث 100 مدرسه در ایران

گروهی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران به همراه جمعی از فعالان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، از دو سال قبل گرد هم آمده‌اند و با ایجاد پویشی با عنوان «ایران من» ساخت مدرسه در نقاط کمتر برخوردار کشور را آغاز کرده‌اند. آنها با نگاهی دیگر به مقوله ساخت و تجهیز مدارس در ایران پا گذاشته‌اند که به نظر می‌رسد ایجاد شبکه‌ای منسجم در بخش‌خصوصی برای پرداختن به نظام آموزشی در کشور پشت این نگاه باشد.

این بخش از فعالان بخش‌خصوصی در گام نخست این پویش، ساخت 100 مدرسه ابتدایی در 18 استان کشور را تعهد کرده‌اند. تاکنون نیز 19 مدرسه ابتدایی که بر سر در آن «مدرسه ایران من» نوشته شده، به بهره‌برداری رسیده است. پویش ایران من، در این راه تنها نیست و همراه با موسسه خیریه مهر گیتی پا به این وادی گذاشته است.


به گزارش ایسکانیوز، مدیریت و هدایت «پویش ایران من» را پدرام سلطانی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نایب رییس اتاق ایران در دست دارد و در کنار او چهره‌های دیگری از کابینه بخش‌خصوصی نیز در این پویش مدرسه‌‌سازی حضور دارند؛ مسعود خوانساری رییس اتاق تهران، علاء میرمحمدصادقی و مهدی جهانگیری هر دو از نواب رییس اتاق تهران، احمد صادقیان، سید حسین سلیمی، مهدی پورقاضی، ناصر ریاحی، حسن فروزان‌فرد و تعداد دیگری از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران با این پویش همکاری دارند.


به همین دلیل گروه پویش ایران من، گردهمایی اخیر خود را در ساختمان اتاق بازرگانی تهران با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان خیر مدرسه‌ساز ترتیب داد و علاوه بر ارائه گزارشی از روند ساخت مدارس، برنامه‌های خود را برای ساخت و تکمیل 55 مدرسه دیگر معرفی کرد. برآورد ساخت 55 مدرسه دیگر که مجموعه پویش ایران من در دست اجرا دارد، نزدیک به 60 میلیارد ریال است و طی همایش روز گذشته، کارآفرینان خیر هزینه بخشی از آن را متعهد شدند.


برنامه‌های پویش‌گران مدرسه‌ساز
احداث و بازگشایی 100 مدرسه ابتدایی در نقاط کمتر برخوردار 18 استان کشور، هدفی است که اعضای پویش ایران من در گام نخست این امر خیر به دنبال آن هستند. فعالیت این گروه از فعالان اقتصادی، از خرداد ماه سال 1393 با مشارکت در ساخت مدرسه در یکی از روستاهای استان ایلام آغاز شد و مهر ماه همان سال نیز نخستین مدرسه ایران من، در استان لرستان افتتاح شد. برنامه و جانمایی پویش ایران من برای ساخت مدارس ابتدایی در 18 استان کشور به گونه‌ای است که به گزارش روابط عمومی این نهاد مدرسه‌ساز، تاکنون قرارداد قطعی 95 مدرسه در این 18 استان قطعی شده و از میان آن، پیشرفت فیزیکی ساخت 10 مدرسه نیز بالغ بر 90 درصد بوده است. بر اساس این گزارش، از دو سال پیش که پویش ایران من فعالیت مدرسه‌سازی خود را آغاز کرده است، حدود 90 نفر از کارآفرینان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی به این پویش پیوسته‌اند.


درخواست ساخت یک هزار مدرسه
در این مراسم علامیرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق تهران، طی سخنانی ضمن قدردانی از پدرام سلطانی به دلیل پایه‌گذاری پویش ایران من، خطاب به متولیان این پویش گفت: درخواست من این است که هدف‌گذاری ساخت 100 مدرسه به ساخت یک هزار مدرسه تغییر پیدا کند و ما قول می‌دهیم که در این زمینه مساعدت کنیم. چرا که کشور نیازمند ساخت مدرسه است. میرمحمدصادقی ادامه داد: با توجه به آنچه در آیات و احادیث و روایات آمده است، تصور نمی‌کنم هیچ مذهبی همچون اسلام تا این حد نسبت به آموزش سفارش کرده باشد. حتی پیامبر اسلام، آموزش را چون نماز واجب دانسته است. او با اشاره به اینکه درگذشته، توجه به امور خیریه در میان تجار بیشتر بود، افزود: قدیم‌ترها، در کنار بازارها حتماً یک مدرسه هم ساخته می‌شد و این نشان‌دهنده آن است که بازرگانان به مقوله آموزش توجهی ویژه داشتند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه هیچ ثوابی بالاتر از مدرسه‌سازی و فضای آموزشی نیست، گفت: حرکت مدرسه‌سازی از طریق تعدادی از فعالان اقتصادی آغاز شده و ضرورت دارد، با افزایش تعداد مدارس هدف‌گذاری شده، این حرکت گسترده‌تر شود.


رشد اقتصادی در کنار توسعه اجتماعی
در گردهمایی پویش ایران من، رییس اتاق تهران نیز یکی از سخنرانان اصلی این همایش بود. مسعود خوانساری سخنان خود را بر محور نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در عدالت آموزشی و مسوولیت‌های اجتماعی قرار داد. او اعلام کرد که رشد اقتصادی و تداوم آن، بدون ساماندهی به مقولات اجتماعی و آموزشی در کشور ممکن نیست. وی اعلام کرد که اتاق بازرگانی تهران علاوه بر توجه به اصلاح ساختارهای اقتصادی در کشور و ارائه راهکار و پیشنهادهای لازم در این خصوص به دولت، به توسعه اجتماعی و فرهنگی در کشور نیز توجه ویژه‌ای دارد و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات این دو حوزه را نیز در دستورکار قرار داده است.


رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه مسیر توسعه یک کشور، تنها از کانال رشد و توسعه اقتصادی نمی‌گذرد، افزود: از دیر باز، بخش خصوصی تامل خاصی در مقولات آموزشی و امور خیرخواهانه داشته است، به طوری که همواره در ساخت بهترین مدارس در کشور، پای خیرین بخش خصوصی در میان بوده است. خوانساری در ادامه سخنان خود، به اقدامات و برنامه‌های اتاق تهران در زمینه آموزش تخصصی به اعضای این اتاق اشاره کرد و گفت: بر اساس گفته‌های معاون وزارت آموزش و پرورش کشور، رتبه ایران در سال 2015 در زمینه آموزش و پرورش، در میان بیش از 140 کشور جهان، در جایگاه 74 است که نشان می‌دهد باید در توسعه و تقویت این بخش تلاش جدی انجام داد. رییس اتاق تهران با قدردانی از تلاش و همت جمعی از کارآفرینان و اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در ایجاد پویش مدرسه‌سازی ایران من، از آمادگی اتاق تهران برای همراهی بیشتر و افزون‌تر با این امر خیرخواهانه در کشور خبر داد.


تلاش برای بهره‌گیری از شبکه‌سازی بخش خصوصی
در ادامه این گردهمایی، پدرام سلطانی، مدیر پویش ایران من، پشت تریبون قرار گرفت سخنانش را با اشاره‌ای به کلیپ‌های پخش شده از زندگی مردم در مناطق کمتر برخوردار کشور آغاز کرد و گفت: در این کلیپ‌ها می‌توان ثروت و محرومیت را به صورت توامان مشاهده کرد. ثروتی خدادادی به نام منابع طبیعی و محرومیتی که در آن لانه کرده و بیرون کشیدن این محرومیت کاری سهل و ممتنع است. به این دلیل که ابعاد محرومیت چنان گسترده است که رفع آن همت می‌خواهد. سلطانی با بیان اینکه پویش ایران من حرکتی نمادین برای نشان دادن این همت و همگامی است، افزود: در کشور ما فعالیت‌های خیرخواهانه بسیاری انجام می‌شود اما این پویش درصدد بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌سازی بخش خصوصی است و یک نگاه بلندمدت به مساله برقراری عدالت آموزشی دارد. او با بیان اینکه وضعیت مدارس کشور اسفناک است، ادامه داد: تفکر حاکم بر پویش این است که مسیر توسعه کشور از رفع محرومیت آموزشی می‌گذرد و تا زمانی که سنگ بزرگ محرومیت آموزشی و عقب ماندگی به پای کشور بسته شده است، توسعه رخ نمی‌دهد.


نایب رییس اتاق ایران در ادامه گفت: آنچه برای ما مهم است، بزرگ شدن شبکه تشریک مساعی بخش خصوصی است. نخست به این دلیل که پویش ایران ما و مدارس ساخته شده به یک نماد تبدیل شود و گام دیگر این است که بخش خصوصی برای تغییر نظام آموزشی نیز مطالبه‌گری کند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه آمار کودکان بازمانده از تحصیل به سالانه 3.2 میلیون نفر می‌رسد، افزود: به اذعان مقامات وزارت آموزش و پرورش، سالانه یک چهارم کودکان در سن آموزش ترک تحصیل می‌کنند. در واقع این به منزله آتشی زیر خاکستر است. او گفت: این بازماندگی از تحصیل به دلایلی چون کمبود امکانات، فقر مادی و فقر فرهنگی رخ داده است. ما حرکت خود را از رفع کمبود امکانات آموزشی آغاز کرده‌ایم. حدود 30 درصد کل مدارس کشور که تعداد آن به 110 هزار مدرسه می‌رسد، فرسوده است و متوسط عمر مدارس به بیش از 3 سال نمی‌رسد. ما در این حرکت نمادین ابتدا کار را از تکمیل مدارس نیمه‌کاره شروع کردیم.


سلطانی در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد عدم تطابق محتوای آموزشی و بازار کار نیز سخن گفت و افزود: امروز از یک سو کمبود نیروی متخصص وجود دارد و از سوی دیگر نرخ بیکاری در حال افزایش است. در چنین شرایطی این ضرورت وجود دارد که بر توسعه آموزشی کشور نیز نگرش خصوصی‌سازی حاکم شود. این مساله ساده هنوز در استان‌ها حل نشده که تقاضای کار استان‌ها چیست و بر روی آنها سرمایه‌گذاری آموزشی صورت گیرد. مدیر پویش ایران ما با اشاره به نبود انگیزه کافی در میان اغلب معلمان مدارس در مناطق محروم گفت: معلمان در مناطق محروم اغلب چنین تصور می‌کنند که به این مناطق تبعید شده‌اند و لذا از انگیزه بسیار پایینی برخوردار هستند. من فکر می‌کنم در این زمینه هم باید اقداماتی در جهت ایجاد انگیزه در کادر آموزشی مناطق کمتر برخوردار صورت گیرد. در واقع پویش ایران ما پس از اجرای برنامه‌های سخت‌افزاری در حوزه آموزش در بعد نرم‌افزاری اقداماتی را در دستور کار قرار خواهد داد. او گفت: طبق بررسی‌های ما، نقشه سواد و بیکاری تقریبا روی هم منطبق است؛ بدین معنا که در هر کجا که ضعف سواد وجود دارد، بیکاری نیز بیشتر است. بر این اساس قرار است، تحت عنوان مرز محرومیت- مرز دانش، با بررسی مشکلات آموزشی از نقطه صفر مرزی، این مشکلات را برطرف کنیم تا بتوانیم جهت انطباق این دو نقشه یعنی فقر سواد و بیکاری را تغییر دهیم. بررسی توانمندی اقتصادی استان‌ها و ایجاد مدارس فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های پویش است.


مسئولیت اجتماعی سنگین برای فعالان اقتصادی
در ادامه این جلسه، مهدی جهانگیری، نایب رییس اتاق تهران نیز با تجلیل پویش ایران ما چنین گفت: در شرایطی که فعالان اقتصادی، صورت خود را با سیلی سرخ نگاه می‌دارند، گرایش آنها به چنین اموری، بزرگ‌ترین عبادت است و همه باید سپاسگذار این کنشگران بخش خصوصی باشیم. جهانگیری با بیان اینکه، توسعه اقتصادی از طریق توسعه آموزشی و بهداشت آغاز می‌شود، افزود: کشوری که به این دو مقوله توجه نمی‌کند، نمی‌تواند داعیه توسعه‌یافتگی داشته باشد. او با اشاره به نوع زندگی مردم در مناطق محروم گفت که این شرایط، مسئولیت اجتماعی ما فعالان اقتصادی را سنگین‌تر می‌کند.


احمد صادقیان از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و یکی از کارآفرینان عضو پویش ایران من نیز در این همایش طی سخنانی، با اشاره به بازگشایی چندین مدرسه ایران من در نقاط کمتر برخوردار کشور، از استقبال بالای خانواده‌های این مناطق و شور و شعف فرزندان آنان در هنگام افتتاح مدارس ساخته شده گفت و افزود: راه پویش ایران من برای اصلاح و بهبود نظام آموزشی کشور ادامه دارد و فعالان اقتصادی در حد توان خود تلاش خواهند کرد تا فقر آموزشی در نقاط کمتر برخوردار کشور برطرف شود.

101/402

کد خبر: 693631

وب گردی

وب گردی