استفساریه مجلس در مورد محدود کردن نظارت شورا مورد ایراد قرار گرفت

سخنگوی شورای نگهبان از ایراد دوباره فقهای این شورا نسبت به طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در نشست خبری خود در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در ابتدا از خبرنگاران به دلیل فعالیتشان در طول یک سال و همچنین از مسئولان وزارت ارشاد به دلیل فراهم آوردن زمینه این نمایشگاه تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به مصوبات شورای نگهبان اظهار داشت: طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس که بعد از بررسی در شورای نگهبان برای رفع ایرادات به مجلس اعاده شده بود بعد از تصویب بار دیگر مورد ایراد فقهای شورای نگهبان قرار گرفت.

کدخدایی ادامه داد: علیرغم رفع ایرادات توسط مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان همچنان باقی است، زیرا محدود کردن حق اظهارنظر شورا با فرض حصول مدارک مغایر اصل 99 است لذا باید این ایرادات توسط مجلس شورای اسلامی رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه نمایندگان با رفع ابهام قبلی این استفساریه یک ابهام دیگر به وجود آورده‌اند بیان داشت: بعد از اصلاح این استفساریه دارای دو تاریخ شد یکی تاریخ ذکر شده که در مورد بعد از بررسی صلاحیت‌هاست و تاریخ دوم مربوط به بعد از اعلام صحت انتخابات است که فقهای شورای نگهبان آن را واجد ابهام دانستند و به مجلس اعاده کردند.

وی همچنین با اشاره به دو مصوبه دیگر گفت: لایحه تأسیس مراکز آموزشی و پرورشی که در دو نوبت در شورا مورد بررسی قرار گرفته بود این بار نیز علیرغم رفع ایرادات توسط مجلس شورای اسلامی کماکان در دو بند ایراد فقهای شورا باقی ماند لذا برای رفع ایراد به مجلس اعاده شد.

کدخدایی ادامه داد: در مورد لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه پست هم اگرچه ایرادات شرعی نداشت اما به دلیل استفاده از واژگان غیرفارسی به صورت مکرر ایراد اصل 15 قانون اساسی گرفته شد لذا همراه با چند تذکر به مجلس ارائه شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: 5 نامه‌ای هم که از سوی دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان فرستاده شده بود در جلسه فقها بررسی و عدم مغایرت آنها با شرع به دیوان محاسبات ارسال شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه قرار است دولت لایحه‌ای را پیرامون سیاست‌های کلی جامع انتخابات تدوین کند آیا تاکنون از شما اظهارنظری در این مورد خواسته شده گفت: در بحث سیاست‌های کلی انتخابات دولت و مجلس براساس وظایف قانونی لایحه و طرح را در مجلس بررسی می‌کنند.

کدخدایی تصریح کرد: براساس گزارشی این لایحه در وزارت کشور و هیئت وزیران در دست بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تنها جز 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده وظیفه‌ای را برعهده شورای نگهبان قرار داده که براساس آن ما از صاحب نظران و اندیشمندان خواسته‌ایم برای تعیین مدیر، مدبر و رجل سیاسی نظرات و پژوهش‌های خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اگر نمایندگان بعد از ایراد شورای نگهبان بر یک مصوبه همچنان برآن تأکید کنند و خواهان ارائه آن به مجمع تشخیص مصلحت باشند شما چه نظری دارید گفت: طبیعتا هر مسیری که براساس قانون باشد مورد تأیید ما است اما با توجه به ابهاماتی که شورای نگهبان از لحاظ قانونی بر یک مصوبه می‌گیرد نمی‌توان آن را در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد.

کدخدایی در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران سیاست‌ها براساس قانون اساسی، سیاست‌های کلی و بیانات مقام معظم رهبری هدایت می‌شود لذا تغییرات در کشورهای دیگر مسئله‌ای را برای ما به وجود نخواهد آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا وزارت کشور پاسخ نامه شورای نگهبان را در مورد انتخابات الکترونیکی داده‌اند اظهار داشت: شورای نگهبان جلسات کارشناسی را تاکنون داشته‌اند اما پاسخ رسمی از سوی وزارت کشور تاکنون به نامه ما داده نشده است.

302/300

کد خبر: 693642

وب گردی

وب گردی