آیت‌الله هاشمی: دولت آقای روحانی با مذاکرات عاقلانه تحریم ها را به برجام رساند که یک سند بین المللی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه تحلیلی از اوضاع اقتصادی و صنعتی کشور در 10 سال گذشته گفت: از اول، تحریم‌های آنها را ظالمانه و دلایل آنها را بهانه‌جویی می‌دانستیم که سرانجام دولت آقای روحانی با مذاکرات عاقلانه، همه آنها را به برجام رساند که یک سند بین‌المللی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، صنعتگران و بازرگانان جوان عضو خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، فعالیت صنعتی جوانان در اوج تحریم‌ها را برای جلوگیری از رکود و تورم بیشتر مؤثر دانست و گفت: مردم و مسؤولان به شما جوانان امیدوارند که آینده کشور را به دست می‌گیرید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی از اوضاع اقتصادی و صنعتی کشور در 10 سال گذشته، گفت: از اول، تحریم‌های آنها را ظالمانه و دلایل آنها را بهانه‌جویی می‌دانستیم که سرانجام دولت آقای روحانی با مذاکرات عاقلانه، همه آنها را به برجام رساند که یک سند بین‌المللی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان برخی از بندها و امتیازات برجام، به عضویت ایران در گروه کشورهای فعال در صنعت «ایتر» اشاره کرد و گفت: از ایران برای عضویت یا وابستگی در این صنعت دعوت کردند که اول سه شخصیت علمی و رسمی کشور به فرانسه رفتند و اخیراً، مسؤول این بخش به ایران آمد و پس از مذاکره و توافق با مسؤولین، از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز بازدید کرد.

وی با تشریح شرایط عضویت ایران و دستاوردهایی که در آینده دارد، به توضیح ویژگی‌های ایتر پرداخت و گفت: در نیروگاه‌های آن، با سیستم مانند خورشید و جوش هسته‌ای، نور و حرارت پاکی تولید می‌کند که اوج دانش بشری در این قسمت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفع بسیاری از مشکلات هواپیمایی و کشتی‌رانی ایران را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و گفت: امروز کشتی‌های ایران به هر بندری در دنیا که بخواهند، بار می‌برند و می‌آورند و هواپیماهای ما که قبلاً برای تأمین سوخت مشکل داشتند، امروز بدون دغدغه فعالیت می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنان خویش با بیان این جمله که «شما جوانان تحصیلکرده سرمایه انسانی کشور برای امروز و آینده هستید»، خطاب به آنها گفت: براساس سند چشم‌انداز که دانش، محور توسعه است، شرکت‌های دانش‌بنیان، به خصوص در دانشگاه آزاد اسلامی به راه افتادند که از جوانان مبتکر و مخترع برای تجاری سازی طرح‌های آنها حمایت می‌کند.

وی مراکز رشد و شهرک‌های شفا را از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به پیشرفت علمی کارهای اقتصادی و صنعتی در کشور دانست و گفت: به عنوان نمونه یکی از واحدهای شهرستانی این دانشگاه طرحی جهت کم کردن خطر گرد و غبار در آلودگی هوا با عنوان «تثبیت خاک» ارائه و انجام داده که باعث امیدواری است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجموعه ساها با 7500 آزمایشگاه و 3500 کارگاه را از دیگر دستاوردهای علمی دانشگاه آزاد دانست و گفت: این مجموعه در اختیار محققان، پژوهشگران و مخترعان جوان در کارخانه‌ها و دانشگاه است که می‌توانند با یک کد وارد شوند و از آن استفاده کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیشرفت در صنعت پلاسما را از دیگر کارهای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: اولین نیروگاه آن برای رفع معضل زباله‌ها، به خصوص زباله‌های بیمارستانی، در یکی از شهرهای شمالی به راه می‌افتد.

وی با بیان این جمله که «با این همه نیروها و جوانان تحصیلکرده، باید کشور را جلو ببریم»، گفت: باید به جوانان و متخصصین میدان بدهیم تا با نشاط کار کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شکست طلسم تحریم را شرایط مناسبی برای رونق صادرات و واردات دانست و گفت: اقتصاد هر کشوری براساس درون‌زایی و برون‌نگری، شکل می‌گیرد و پیشرفت می‌کند که در ایران ویژگی اقتصاد مقاومتی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: امیدواریم صنعت کشور روزبه‌روز بومی‌تر و دانش‌محورتر باشد.

در آغاز این دیدار، آقای سیدعلی صدری، رئیس هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، با بیان این جمله که «موتور اقتصادی کشور برای برگشت و حرکت در ریل تولید، نیاز به «آب بندی»، دارد»، گفت: هفدهم آبان جشنواره تولیدگران جوان را با پیام رئیس‌جمهور برگزار کردیم که 24 مدیر جوان نمونه کشور و 6 چهره ماندگار معرفی شدند.

در ادامه آقای سیدمرتضی آقامیری، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت، در سخنانی با تحسین اندیشه‌ها و عملکرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ورود جوانان، در بخش‌های متعدد، جوانان را پایه‌های رشد کشور در آینده دانست و آمادگی جوانان را برای همکاری با کمیسیون‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد و گفت: این کار جلوی بخشی از مهاجرت‌های علمی و کاری جوانان متخصص را می‌گیرد.

همچنین آقای گنجی، از پیشکسوتان فعالیت‌های صنعتی، ضمن ارائه گزارشی از اوضاع صنعتی، گفت: از حمایت‌های جناب‌عالی تشکر می‌کنیم و خوشحالم که بگویم 25 سال پیش کارخانه لاستیک اردبیل را افتتاح کردید که اولین گروه از همکاران ما در آستانه بازنشستگی هستند.

300/300

کد خبر: 703668

وب گردی

وب گردی