رضایت: رویکرد مدیریت دانشگاه آزاد، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان

سید مهدی رضایت رئیس واحد علوم دارویی از دستاوردهای حضور دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد، ابراز خرسندی کرد و گفت: سیاست گذاری و هدایت دانشگاه به سمت استقلال در راستای کم کردن اتکا به شهریه و حرکت به سمت تولید ثروت از علم و توجه به اقتصاد دانش بنیان قابل تقدیر است.

رضایت با حضور در غرفه ایسکانیوز در بیست و درمین نمایشگاه مطبوعات در خصوص عملکرد سه ساله دکتر میرزاده بیان داشت: همیشه وقتی اسم دانشگاه آزاد اسلامی برده می شود ناخوداگاه از ته دل برای پایه گذاران دانشگاه آزاد اسلامی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری آروزی سلامت و خیر دارم. شاید هیچ کس به اندازه ما که عمری را در دانشگاه گذرانده ایم ارزش این کار عظیم را درک نکند؛ زیرا این دانشگاه بار عظیم دانشجویانی که ممکن بود بر بدنه دانشگاه های دولتی فشار بیاورند را پوشش داد و از روانه دانشجویان به کشورهای خارجی برای تحصیل جلوگیری کرد.

وی با ابراز خرسندی از انتصاب دکتر میرزاده به کرسی ریاست دانشگاه آزاد گفت: سکان هدایت این دانشگاه بزرگ و مردمی به دست کسی سپرده شده که خود مسئولیت های کوچک و بزرگی را در حوزه اجرایی از سر گذرانده و از معاون استانداری تا معاون رئیس جمهور به ریاست بزرگترین سازمان تاثرگذار در برنامه ریزی کشور حضور داشته است.

وی افزود: دکتر میرزاده در سطح ملی یکی از مطرح ترین افراد در حوزه پلیمر و بیوپلیمر است و پژوهشگاه پلیمر را با زحمات بسیار پایه گذاری کرد. از جمله کارهای مثبت میرزاده در دوره مدیریت، سیاست گذاری و هدایت دانشگاه به سمت استقلال و کم کردن اتکا به شهریه و حرکت به سمت تولید ثروت از علم و توجه به اقتصاد دانش بنیان است و نگاه مشورتی وی در تصمیم گیری ها بسیار قابل تقدیر است.

رضایت در خصوص واحد علوم دارویی تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 10 هزار دانشجو و بیش از 40 رشته که عمدتا رشته های تحصیلات تکمیلی هستند در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند. و از حدود 40 رشته، تنها 5 رشته در مقطع کارشناسی هستند و مابقی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی هستند.

وی افزود: رشته های خیلی مهمی مانند بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، نانو فناوری پزشکی، ژنتیک ، زیست شناسی سلولی ملکولی و ترکیبی در واحد علوم داروی تدریس می شوند. رشته هایی که هم در وزارت بهداشت و وزارت علوم قرار دارند و همگی در حوزه علوم دارویی قرار می گیرند و اولین رشته ای که در واحد علوم دارویی ایجاد شده، رشته داروسازی دکترای عمومی بوده است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: از سال 1378 که وارد واحد علوم دارویی شدم، رشته دکترای عمومی از رقم هزار دانشجو به رقم قریب به 10 هزار دانشجو ارتقا یافته است.در حال حاضردر مقاطع ارشد مانند سم شناسی ، شیمی دارو ، نظارت بر امور دارو و نانو فناوری پزشکی داریم و تنها واحدی هستیم که در مقاطع دکترا تخصصی حوزه وزارت بهداشت به صورت عام فعالیت می کنیم و در زمینه داروسازی در مقاطع دکترای تخصصی رشته هایی مانند سم شناسی ، داروشناسی و مدیریت اقتصاد فعالیت می کنیم و اخیرا داروسازی سنتی و نانو فناوری پزشکی نیز به این رشته ها افزوده شد.

رضایت گفت: در واحد علوم دارویی حائز 4 دانشکده فعال در این حوزه هستیم . از جمله دانشکده های داروسازی می توان به دانشکده شمیی دارویی و دانشکده فناوری های نوین اشاره کرد. البته با تمرکز بر فعالیت دانشکده داروسازی در کشور شاید قریب به 30 دانشکده داروسازی دولتی که بعضی از آنها از جنس پردیس بین الملل هستند وجود دارند.

وی افزود: قدیمی ترین دانشکده داروسازی دانشکاه آزاد اسلامی حدودا در سال 65 ایجاد شده است و اخیرا در واحد آیت الله آملی و دامغان هم دانشکده داروسازی برای اولین بار پذیرش دانشجو داشته اند.

رضایت افزود: دانشکده داروسازی به تنهایى تا چند سال پیش حدود 30 درصد دانشجویان داروسازی را به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر تعداد دانشکده های داروسازی حدود 20 درصد است؛ البته تعداد پذیرش داروسازی افزایش پیدا کرده است و در عین حال خروجی واحد علوم دارویی بسیار خوب بوده است. مطابق آمار سال 94 فقط در امتحان جامع علوم پایه داروسازی که در سطح کشور برگزار شد از 2 و نیم درصد دانشجویان دانشگاه جامع علوم پایه که تقریبا حدود 25 نفر بودند؛ قریب به 18 نفر از واحد علوم دارویی بوده اند و در مقاطع دکترای تخصصی که وزارت بهداشت برگزار می کند معمولا بین 25 تا 30 درصد بچه های ما این ظرفیت را به خودشان اختصاص می دهند که نشانده اختصاص ظرفیت بسیار بالای ما در این حوزه است.

رئیس واحد علوم دارویی در خصوص افزایش تعداد داروخانه ها اظهار داشت: یکی از کارهایی که در این حوزه صورت گرفته ارتقای سطح آموزش از مقطع دوره دکترای داروسازی عمومی است و دانشجویان این رشته مانند فارغ التحصیلان دیگر، خدمات حوزه سلامت را انجام می دهند و مانند دانشجویان دولتی بایستی طرح خود را طی دو سال در مناطق انجام دهند. بخشی از این خدمات و آموزش های کارآموزی در داروخانه ها صورت می گیرد. البته خدمات در زمینه آموزش و پژوهش بسیار گسترده است. در حال حاضر 6 داروخانه دردانشکده داروسازی ما وجود دارد که سه داروخانه بیمارستانی و 3 داروخانه شهری است و داروخانه بیمارستان فرهیختگان هم مقدماتش فراهم شده و به محض راه اندازی این بیمارستان داروخانه جزو داروخانه های آموزشی و تحت مدیریت واحد علوم دارویی قرار می گیرد.

وی در خصوص درآمدزایی طرح های دانش بنیان در واحد علوم دارویی گفت: مطابق سیاستهایی که دانشگاه دارد بخشی از درآمدهای هر واحد باید از منابع غیر شهریه تامین شود و از اقتصاد دانش بنیان باشد. از اواخر سال گذشته شورای سرمایه گذاری و برنامه ریزی اقتصاد دانش بنیان استان تهران فعال شده ؛ نزدیک به 64 طرح از واحدهای مختلف داشته ایم و نزدیک به یک سوم از این واحدها مورد تائید قرار گرفته اند و باید در کمیسیون دائمی و هیات امنای استان تائید شوند. در حال حاضر 7 طرح مورد تائید مربوط به واحد علوم دارویی بوده است و پیش بینی می شود 3 محصول تا آخر سال وارد بازار خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص نقش فارغ التحصیلان در تولیدات دارویى گفت: بخشی از حوزه داروسازی، صنعت داروسازی است و در کشور ما قریب به بیش از 50 شرکت تولیدی کوچک و بزرگ داروسازی وجود دارد البته آمار دقیقی از تعداد این فارغ التحصیلان دردست نیست اما به لحاظ شهودی تعداد بسیاری از فارغ التحصلان خودمان را هم در سطوح عمومی و سطوح تخصصی فعال دیده ام و نزدیک به 30 درصد تامین جمعیت تخصصی حوزه علوم دارویی به ویژه داروسازی در دانشگاه آزاد صورت می گیرد که خود مدعای صحت این مطلب است.

205/200

کد خبر: 703681

وب گردی

وب گردی