فلاحت پیشه : ایران اولویت برنامه های ترامپ نخواهد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت آمریکا به حدی دچار چالش در داخل، منطقه و جهان است که ایران اکنون برایش اولویت ندارد و مجبور است که به هر حال با شرایط کنونی بسازد.

به گزارش ایسکانیوز، حشمت الله فلاحت در واکنش به انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا افزود: هفت قطعنامه که در قالب ماده 141 فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده بود جای خود را در برجام به یک قطعنامه داد.
وی ادامه داد: این قطعنامه یک ماده 12 دارد که پاشنه آشیل مذاکرات به حساب می آید و آن زمان است که یکی از اعضا، ایران یا یکی از طرفین را متهم به نقض کند آن زمان قطعنامه به صورت مکانیزم ماشه برای تحریم ها برمی گردد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بدترین کاری که آقای ترامپ می تواند انجام دهد این است که از این بند استفاده کند.
وی افزود: این بند پرهزینه است چون آن زمان وارد مکانیزم آژانس و بحث های کارشناسی می شود که آیا ایران این کار را انجام داده است یا نه؟
فلاحت پیشه با بیان اینکه دولت آمریکا دچار چالش های داخلی است و اکنون ایران برای او اولویت ندارد، گفت: البته از این شرایط لابی های مختلف برای اینکه سیاست فشار بر ایران را دنبال کنند، استفاده می کنند. حاکمیت جمهوری خواهان هم بر مجلس نمایندگان و هم بر سنا در این قالب قابل ارزیابی است.
وی گفت: معتقدم حتی اگر ترامپ برجام را پاره کند باز هم بیش از آسیبی که دمکرات ها به برجام زدند نمی تواند آسیب وارد کند. دمکرات ها بیشترین عهدشکنی ها را داشتند. به هر حال کاری را صورت دادند که عملا در بخش های تحریم زدایی برجام عملا اجرا نشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سووال که سیاست های ترامپ به روسیه چقدر می تواند نزدیک باشد، افزود: ترامپ یک تاجر بزرگ است که معتقدم در عرصه سیاسی هم تجاری عمل خواهد کرد.
وی ادامه داد: یعنی درست در ایامی روی کار آمده که نظام سرمایه داری آمریکا از کارویژه خود که افزایش سود است بشدت دور شده است و وی برای افزایش سود دولت آمریکا تلاش خواهد کرد.
فلاحت پیشه با بیان اینکه ماهیت ترامپ به گونه ای است که خط قرمز سیاسی نخواهد داشت، گفت: ولی اینکه چگونه در آینده عمل کند طبیعا لابی ها بر روی آن اثر خواهند گذاشت.
وی افزود: متحدان منطقه ای آمریکا که رفتار آنها در قبال خانم کلینتون باعث عصبانیت ترامپ شده، سعی خواهند کرد در آینده سیاست و راهبرد ایران هراسی را دوباره زنده کنند.
عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با ایرنا، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید با ظرافت دیپلماتیک باعث میدانی نشود که متحدان گذشته آمریکا بخواهند ایجاد کنند و لابی های منفی خود را علیه ترامپ این گونه بپوشانند.
بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 تا 21 آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپا است.

300/302

کد خبر: 703792

وب گردی

وب گردی