امکان درمان بیماران آسیب نخاعی تا چند سال آینده/تصاویر

دانشمندان موفق به بازگردانی حرکت به اندام‌های دو میمون فلج شدند، دستاوردی که می‌تواند به زودی برای کمک به حرکت افراد آسیب دیده از ناحیه ستون فقرات مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، این آزمایش سالها قبل در انسانها آغاز شده بود اما دستیابی به این موفقیت جدید یک گام مهم در آزمایش این فناوری بر روی سایر پستانداران است.

این رابط مغزی قابل کاشت جدید که "رابط مغز و ستون فقرات"brain-spine interface نام دارد، به عنوان یک پل ارتباطی بی سیم بین مغز و ستون فقرات عمل کرده و آسیب را دور می‌زند.

این سیستم با موفقیت توانست حرکت پاهای راست در دو میمون رزوس فلج را بازسازی کند.

این سیستم توسط چند عصب شناس و همکارانشان در موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، محققان در دانشگاه بوردو و بیمارستان دانشگاه لوزان توسعه داده شده است.

این محققان در سال 2012، از یک ترکیب شیمیایی برای احیای دوباره نخاع در موش‌های فلج استفاده کرده و توانستند توانایی راه رفتن، دویدن و پرش از روی موانع را مجددا به این موجود برگردانند.

اما آنها برای آخرین پژوهش خود از یک مسیر متفاوت استفاده کردند که کاشت یک تراشه در مغز و در منطقه آسیب نخاعی بود.

این برای اولین بار است که یک دستگاه عصبی می‌تواند توانایی حرکت را به پستانداران بازگرداند. دانشمندان همچنین برای استفاده از این فناوری در انسان‌ها خوشبین هستند.

از آنجا که انسانها و میمونها آناتومی بسیار شبیه به هم دارند، دانشمندان می‌گویند که این نتایج تا پایان دهه جاری میلادی روی انسان نیز قابل اجرا است.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که در حدود 250 هزار تا 500 هزار نفر در سراسر جهان به طور سالانه از آسیب نخاعی رنج می‌برند.

در این پژوهش جدید، رابط مغز و ستون فقرات توانست مانند یک پل ارتباطی بی‌سیم بین مغز و ستون فقرات عمل کرده و بر آسیب موجود غلبه کند.

این دستگاه عصبی پروتزی کاشته شده در مغز میمون‌ها، به درستی توانست فعالیت تولید شده توسط قشر حرکتی را تفسیر کند و این اطلاعات را به یک سیستم الکترود که بر روی سطح نخاع و درست در زیر آسیب قرار دارد ارسال کند.

تنها چند ولت متناوب که به موقع و در محل مناسب توسط این دستگاه ارائه شد توانست عضلات خاص در پای این میمون‌ها را تحریک کند و آنها را به حرکت وادارد.

میمون‌هایی که این دستگاه در بدنشان کاشته شده بود، ظرف شش روز پس از آسیب نخاعی مجددا توانایی راه رفتن خود را به دست آوردند.

در آزمایشات انجام شده، این میمون‌ها به راحتی و آزادانه و بدون نیاز به استفاده از وسیله خاصی شروع به حرکت کردند.

میمون‌هایی که دارای ضایعات نخاعی جزئی بودند دارای پیشرفت فوری بوده و توانایی حرکتی خود را بدون نیاز به فیزیوتراپی و آموزش، مجددا پس از سه ماه بازیافتند.

دانشمندان امیدوارند که این دستگاه بتواند به صدمات جدی تر نخاعی نیز کمک کند که این اتفاق می‌تواند با مداخله داروهای شیمیایی و تحریکات الکتریکی محقق شود.

این پژوهش در مجله Nature به چاپ رسیده است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 703865

وب گردی

وب گردی