بررسی پرونده فساد مالی مالزی شدت گرفت/ نقش دوستی ترامپ و نجیب

پیروزی 'دونالد ترامپ' در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از دوستان 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی محسوب می شود و نوع مواجهه واشنگتن با پرونده فساد مالی در این کشور جنوب شرق آسیا، محکومیت بانکدار سنگاپوری و رد درخواست همکاری سوئیس از سوی کوالالامپور، بررسی پرونده فساد مالی مالزی را شدت بخشید.

به گزارش ایسکانیوز، دادستانی کل سوئیس اعلام کرد که تصمیم کوالالامپور تحقیقات سوئیس را که با کشورهای دیگر همکاری می کند، متوقف نمی کند.
'مایکل لائوبر' دادستان کل سوئیس گفت: ما به تصمیم مستقل مالزی در این مورد احترام می گذاریم. اگرچه، مقامات مالزی برای استفاده از اطلاعات گردآوری شده توسط تحقیقات سوئیس نیز آزاد هستند.
به نوشته تارنمای 'مالای میل' آنلاین، وی افزود: به طور یقین تحقیقات جنایی ما که در مورد حفظ یکپارچگی نظام سوئیس است، ادامه دارد و ما از کشورهای دیگر از جمله سنگاپور، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی نیز خواستار حمایت هستیم.
منابع آشنا به جریان بررسی پرونده فساد مالی مالزی، معتقدنمد این کشور به صورت محرمانه خواستار توقف تحقیقات سوئیس شده است.
شبکه خبر آسیا نیز اعلام کرد دادگاه سنگاپور امروز جمعه در اقدامی یک بانکدار سابق این کشور را به دلیل گزارش نکردن نقل و انتقالات مالی مشکوک که بخشی از آن مربوط به شرکت توسعه مالزی واحد است، به 18 هفته زندان و 24 هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد.
'یاک یو چی' بانکدار پیشین خصوصی مالزی به دلیل نقل و انتقال بیش از دهها میلیون دلار محکوم شده است.
به رغم این فشارها از سوی سوئیس و سنگاپور، رخی بر این باورند که روی کار آمدن 'دونالد ترامپ' که از دوستان 'نجیب تون رزاق' محسوب می شود، به رغم شعارهای ضد اسلامی وی می تواند به بهبود روابط دو کشور منتهی شود.
اگرچه نخست وزیر مالزی قصد روابط گرمی با 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا را نیز داشت، اما گزارش دادستانی آمریکا در مورد شرکت توسعه مالزی واحد در ماه های گذشته باعث سرد شدن روابط دو کشور شد.
اما روی کار آمدن 'ترامپ' اکنون این سئوال را در ذهن بسیاری از مخالفان دولت مالزی و تحلیلگران منطقه ای مطرح کرده است که آیا با روی کار آمدن 'ترامپ' و کنار گذاشتن اتهامات مربوط به شرکت توسعه مالزی واحد، روابط پوتراجایا و واشنگتن به دوران پیش باز می گردد.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 703918

وب گردی

وب گردی