تعلیق۳۷۰ انجمن در ترکیه به اتهام ارتباط با تروریسم

ترکیه ۳۷۰ انجمن از جمله دو انجمن "وکلای مدافع حقوق بشر" و "آزادی‌های شهروندی" را به اتهام ارتباط با سازمان‌های تروریستی تعطیل کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دویچه وله، مقامات ترکیه دستور تعلیق ۳۷۰ انجمن از جمله دو گروه از وکلا را در راستای بازجویی‌های خود پس از کودتای ۱۵ ژوئیه صادر کردند.

وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۳۷۰ انجمن که فعالیت‌هایشان امنیت داخلی را به دلیل ارتباط با سازمان‌های تروریستی تهدید می‌کرد، در راستای حفظ امنیت، نظم و صلح عمومی کشور تعلیق شدند.

در میان این انجمن‌ها می‌توان به انجمن "وکلای پیشرو" و انجمن "وکلای آزاد" اشاره کرد. در حال حاضر برخی از اعضای این انجمن‌ها با اتهامات تروریستی مواجه هستند.

این دو انجمن حقوقی در زمینه دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های شهروندی حمایت می‌کردند. همچنین یک انجمن مدافع حقوق خانواده‌های بازداشت شدگان نیز تعطیل شد.

در همین راستا براساس اعلام وزارت کشور ترکیه ۱۵۳ انجمن به اتهام ارتباط با جنبش فتح الله گولن (روحانی در تبعید و مخالف با دولت ترکیه) تعطیل شدند و ۱۹۰ سازمان دیگر به اتهام با ارتباط با پ.ک.ک و ۱۹ سازمان نیز به اتهام ارتباط با "جبهه آزادی‌بخش خلق" و ۸ سازمان دیگر به اتهام ارتباط با داعش به تعلیق در آمدند.

همچنین انجمن وکلای پیش‌رو با اشاره به اقدام نیروهای امنیتی پلیس گفت: این نیروها به شکل خشونت‌آمیزی وارد دفتر انجمن در آنکارا شده و با نشانه گرفتن سلاح‌های خود به برخی از اعضای این انجمن اقدام به بازداشت آنها کردند.

این دو انجمن حقوقی معلق شده اعلام کردند که براساس رویکرد "فاشیستی" دولت ترکیه تعطیل شدند و همچنین دیگر گروه‌های وکلا وعده حمایت از آنها دادند.

در همین راستا احمد اوزمن، رئیس انجمن وکلای دیار بکر، در پیامی در توئیتر اعلام کرد: تعلیق انجمن‌ها غیرقابل قبول بوده و اقدامی علیه دموکراسی جامعه شهروندی است.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 703967

وب گردی

وب گردی