کاهش 75 درصدی آتش سوزی در مناطق حفاظتی محیط زیست

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش 75 درصدی آتش سوزی در سال 95 نسبت به سال 93 در مناطق حفاظت شده محیط زیست خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز،علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آتش سوزی در مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست گفت: در سال 95 نسبت به سال 93 شاهد کاهش بیش از 75 درصدی آتش سوزی در مناطق حفاظتی محیط زیست بوده‌ایم.

تیموری با بیان اینکه 10 درصد از وسعت کشور ما با عنوان مناطق چهارگانه پارک‌های ملی، پناهگاه حیات وحش و اثر طبیعی و ملی به لحاظ پوشش گیاهی تنوع زیستی و حیات وحش در اختیار حفاظت محیط زیست است، گفت: در سال‌های 91 و 92 و 93 آمار آتش سوزی در مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست بیش از 5 هزار هکتار بوده است.

در سال‌های 91 و 92 و 93 آمار آتش سوزی در مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست بیش از 5 هزار هکتار بوده است



مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال 93 حدود 6 هزار و 500 هکتار از مناطق چهارگانه در سطح کشور دچار حریق شدند اما در یک برنامه‌ریزی منسجم توانستیم این آمار در سالهای 94 – 95 کاهش دهیم.

او درباره اقدامات تاثیرگذار در کاهش آتش‌سوزی مناطق حفاظتی محیط زیست بیان داشت: در ابتدای سال 94 مانور اطفای حریق در 14 استان در جهت آمادگی و هم‌افزایی نیروها و تجهیزات بین منابع طبیعی مدیریت بحران و استانداری به اجرا درآوردیم، این مانور باعث تمرین و آمادگی هر چه بیشتر نیروها در پیشگیری و اطفای حریق بوده است.

تیموری ادامه داد: برای اولین بار در 14 استان پرسابقه کشورمان در زمینه حریق با کمک وزارت دفاع بالگرد مستقر کردیم.

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: افزایش تجهیزات انفرادی محیط بانان برای اطفا حریق، تشکیل ستاد اطفا حریق و مشخص شدن هماهنگی بین منابع طبیعی مدیریت بحران و استانداری در 18 استان درگیر از دیگر اقداماتی است که باعث کاهش اطفا حریق در طی چند سال اخیر شده است.

او تصریح کرد: این اقدامات باعث شد میزان آتش سوزی در سال 94 نسبت به 93، 50 درصد کاهش یابد به طوری که در سال 93 حدود 6500 هکتار دچار حریق شده بود اما در سال 94 با تمهیدات در نظر گرفته تنها 3300 هکتار از مناطق حفاظت شده محیط زیست طعمه حریق شدند.

تیموری تاکید کرد: خوشبختانه امسال میزان وسعت مناطق چهارگانه حفاظتی که طعمه حریق شدند به کمتر از 2 هزار هکتار یعنی 1630 هکتار رسیده است و این موضوع در شرایطی رخ داده که ما در ابتدای سال به دلیل بارندگی بسیار خوب رخ داده پوشش گیاهی بسیار وسیعی داشته‌ایم که مستعد آتش سوزی بودند.

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال‌های 90، 91 و 92 به طور سالانه بیش از هزار هکتار از پارک ملی گلستان طعمه حریق ‌شده بود در حالی که در سال 89، 1700 هکتار از پارک ملی گلستان دچار حریق شد و امسال این آمار به کمتر از 80 هکتار رسیده است.

او بیان داشت: اگر مناطق چهارگانه حفاظتی دچار حریق شوند زیست‌گاه گونه های حیات وحش از بین خواهند رفت بویژه اگر این مناطق در رتبه پارک ملی قرار گرفته باشند که برخی از آنها همانند پارک ملی گلستان ذخیره‌گاه زیست کره بین‌المللی است.

تیموری درباره مناطقی که بیشتر درگیر آتش سوزی هستند گفت: جنگ‌های زاگرس در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس استان‌هایی هستند که تحت تاثیر آتش‌سوزی هستند.

مدیر کل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: جنگل‌های ارسباران در شمال غرب کشور با دربرگیری استان‌های کردستان و آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی هستند که سابقه زیادی در رخداد حریق دارند.

او تصریح کرد: امسال استان‌های کردستان، آذربایجان و کهگیلویه به لحاظ میزان اتش سوزی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر دچار حریق شده‌اند و در استان فارس نیز علی‌رغم اینکه بیش از 25 الی 30 بار آتش‌سوزی داشته‌ایم اما وسعت حریق بسیار کم بوده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
700/703

کد خبر: 703993

وب گردی

وب گردی