سید طه هاشمی: اگر دانشگاه خاموش و تک بعدی باشد، دانشجو ازنظر علمی هم پیشرفت نمی کند

دکتر سید طه هاشمی در بازدید از غرفه نشریه های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور ، کتاب مجموعه آیین نامه ها و مقررات نشریه های دانشجویی را رونمایی کرد. هاشمی در این بازدید تاکید کرد که جامعه تک صدایی نمی تواند جامعه رشد یافته ای باشد.

به گزارش ایسکانیوز، سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پس از رونمایی کتاب مجموعه آیین نامه ها و مقررات نشریات دانشجویی که به همت اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گردآوری و تدوین شده است، گفت: توسعه نشریه های دانشجویی در واحدهای سراسر کشور ، جزو سیاست های معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.

او ادامه داد: ما معتقدیم جامعه تک صدایی نمی تواند جامعه رشد یافته ای باشد. جامعه در صورتی توسعه پیدا می کند که صداهای مختلف البته همه در چارچوب قانون و مقررات شنیده شوند. دانشجو باید بتواند با خیال راحت نشریه منتشر کند؛ البته دانشجویان ما آنقدر فهیم هستند و توجه دارند که در یک نظام هم اسلامی و هم دموکراتیک باید در چارچوب قوانین حرکت و ضوابط را اجرا کنند. در این صورت ، اصلا نیازی به بحث ممیزی پیش از چاپ نشریه نیست.

عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید به دانشجو اعتماد کنیم و به او فرصت آزمون و خطا بدهیم. نشریه در واقع بازتاب دهنده نظرها، اعتقادها و تجلی فعالیت های اجتماعی اقشار جامعه است و البته طبیعی است اگر در هر جایی بی رویه عمل شود، نتیجه اش انسداد و توقف است. برای اینکه بتوانیم فعالیت مستمری داشته باشیم، باید به قوانین و مقررات توجه کنیم. البته طبیعی است که قلم باید آزاد باشد و بتواند در چارچوب مقررات بنویسد. آزادی بیان درچارچوب مقررات و قوانین، جامعه را بانشاط می کند. البته قلم حرمتی دارد که باید پاس داشته شود. پاسداشت حرمت قلم البته همان التزام به قوانین و مقررات است.

هاشمی افزود: دانشگاه وظیفه دارد همه استعدادهایی که در دانشجو هست را شناسایی کند. دانشگاه باید متناسب با ذوق دانشجو استعدادها را شکوفا کند. بر همین اساس در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی ، برنامه های راهبردی به گونه ای تنظیم و اجرا شده که ما به سمت استعدادیابی و پرورش دانشجویان حرکت کنیم. هدف ما هم این است که خیل عظیمی از دانشجویان دارای ذوق هنری بتوانند بعد از فارغ التحصیلی ، درجامعه منشا اثر باشند و تولیدات هنری فاخر و گسترده ای ارائه دهند.

او توضیح داد: همه کانون های فرهنگی، هنری، قرآنی، سیاسی ، علمی و غیره در دانشگاه باید یک ارگان داشته باشند به این معنا که بازتاب دهنده مجموعه نظرات و مباحثاتی باشند که داخل کانون ها مطرح می شود. بهترین شکل انعکاس این مطالب نیز نشریه های دانشجویی اعم از سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی ، هنری ، علمی و غیره است و باید زمینه انتشار آنها فراهم شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: طی سه سال گذشته که تیم مدیریتی جدید به ریاست دکتر میرزاده در دانشگاه مستقر شد شمار عنوان های نشریه های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی حدود چهار برابر نسبت به قبل افزایش یافت. در واقع این مهم بر اساس یک نیاز شکل گرفت و طبیعی است که وقتی یک دانشجو احساس کند به استعدادها و توانایی هایش اهمیت داده می شود، نشاط او بیشتر خواهد شد. در این صورت نه تنها نشاط دانشجو در فعالیت های اجتماعی بیشتر می شود بلکه نشاط مضاعفی برای درس خواندن پیدا می کند.

هاشمی با بیان اینکه اگر دانشگاه، خاموش و ساکت و تک بعدی باشد، دانشجو از نظر علمی هم نمی تواند پیشرفت کند ، اضافه کرد: برای اینکه دانشجویان ما در رشته های تخصصی خودشان هم متبحر و سرآمد شوند باید امکانات را فراهم و یک محیط بانشاط علمی را ایجاد کنیم. معتقدم نشریه ها بیشترین سهم را در ایجاد نشاط در محیط های دانشجویی ایفا می کنند ؛ پس جزءضرورت هاست و ما هم مصر هستیم که این امکان برای دانشجویان فراهم شود.

عضو هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری کارگاه های آموزشی برای فعالان نشریه های دانشجویی در واحدهای سراسر کشور ، سطح کیفی نشریه ها نیز بیش از پیش افزایش یابد و این دانشجویان با تمرین مستمر برای کار حرفه ای آماده شوند.

مسئولان وزارت ارشاد در سال های آتی جای مناسبی برای نشریات دانشجویی در نظر بگیرند

او در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تشکر از دکتر حبیب اسماعیلی، مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمودرضا اسفندیار رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و همکارانش به دلیل تلاش همه جانبه در برپایی غرفه نشریه های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و ابراز خرسندی از بازدید بیش از دو هزار نفر از این غرفه، اظهار کرد: غرفه در مقایسه با پارسال هم از نظر طراحی و شکل ظاهری و هم از نظر کیفیت و کمیت محتوا رشد خیلی خوبی داشته است. البته از همکاران خوبمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم در سال های آتی مکان مناسبی را برای نشریه های دانشجویی در نظر بگیرند ، چرا که اگر می خواهیم فعالیت های فرهنگی و رسانه ای دانشجویان بانشاط باشد و توسعه یابد باید برای آنان احترام لازم را قائل شویم.

هاشمی افزود: مردم وقتی بدانند و ببینند که به عنوان مثال ، درغرفه نشریه های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیش از یک هزار عنوان نشریه از واحدهای سراسر کشور ارائه شده و این همه نشاط و فعالیت اجتماعی و رسانه ای در دانشگاه وجود دارد قطعا به آینده خود و جامعه امیدوارتر می شوند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه های فرهنگی از جمله کارهایی است که به انسان تا پایان عمر احساس آرامش می دهد. باورهای انسان در بستر فعالیت های فرهنگی شکوفا می شود و به همین دلیل است که می گوییم بستر همه فعالیت ها باید فرهنگی باشد. اصلا توسعه فرهنگی مقدم بر همه توسعه هاست. اگر امروز در کشورمان احساس کندی یا خلا در حوزه فعالیت های سیاسی یا اقتصادی یا اجتماعی داریم به این دلیل است که پایه و اساس فرهنگی مان دچار مشکل بوده است.

پاسخگویی به پرسش های دانشجویان ، بخش پایانی برنامه بازدید دکتر هاشمی از غرفه نشریه های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بود.

201

منبع: آنا

کد خبر: 703997

وب گردی

وب گردی