آذر ماه؛ رونمایی از کارنامه ۱۱ نهاد درآلودگی هوا

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: همزمان با افزایش آلاینده‌های جوی و ثبت چهارمین روز متوالی آلودگی هوا در کلانشهر‌های کشور، خبرهایی جدید از صدور کیفرخواست علیه مقصران آلودگی هوا شنیده شد.

به گزارش ایسکانیوز،11نهاد مسئول رسیدگی به معضل آلودگی هوا هستند اما هر سال آلودگی هوا ابعاد گسترده‌تری می‌یابد. حکایت ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع آلودگی هوا به بحران جدی آلودگی هوای سال گذشته بازمی‌گردد؛ زمانی که انباشت بیش از حد آلاینده‌ها در آسمان تهران و کلانشهرها لطمات جدی سلامت به همه بخش‌های کشور وارد کرد و همزمان خبر رسیده که سالانه 6هزار نفر در برابر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بدین‌ترتیب طی 10‌ماه ورود یک نهاد قضایی همواره سخن از برخورد با مقصران آلودگی هوا شنیده می‌شود اما هنوز هیچ برخوردی صورت نگرفته است.
همه‌‌چیز از آلودگی هوای 22روزه تهران شروع شد. در هفته آخر آذر‌94 آلودگی هوا و هوای ناسالم به‌صورت متوالی آغاز شد و این موضوع تا نیمه دی‌ماه ادامه یافت. اندکی بعد یعنی 30دی سال گذشته بود که ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی دستوری به سازمان خود، خواستار بررسی فوق‌العاده عملکرد تمامی دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های ذیربط در راستای انجام وظایف مقرر قانونی درخصوص کاهش آلودگی هوای کلانشهرها شد تا موضوع را بررسی و نتیجه را گزارش کنند.
پس از نخستین قدم‌های یک نهاد قضایی در مسئله آلودگی هوا 15بهمن 94 اعلام شد که نتیجه پرونده آلودگی هوا، اسفندماه به مسئولان عالی‌کشور می‌رسد. ناصر سراج درخصوص برخورد با مسببان آلودگی هوا اعلام کرد که با هر مسئولی که در موضوع آلودگی هوا وظیفه‌اش را انجام نداده باشد، طبق قانون برخورد خواهد شد.
این نخستین اما مهم‌ترین گام قوه قضاییه برای نظارت بر پرونده قطور مقصران آلودگی هوا بود. سید محمد فخار در این زمینه گفت: 11دستگاهی را که در این موضوع مسئولیت داشتند، خواستیم و اقداماتشان را بررسی کردیم‌. همچنین گزارش اولیه این بررسی‌ها را به روسای 3قوه ارسال کردیم. در پی این اقدام نتیجه نهایی نیز اسفندماه به مسئولان عالی گزارش خواهد شد.
پس از رسانه‌ای‌شدن گزارش سازمان بازرسی به سران 3قوه، حجت‌الاسلام‌ محسنی‌اژه‌ای در 30خرداد امسال خبری جدید از پرونده آلودگی هوا داد. به گفته سخنگوی دستگاه قضایی، در این تاریخ رئیس سازمان بازرسی کل کشور گزارش اجمالی در رابطه با آلودگی هوا تهیه و خطاب به ریاست‌جمهور ارسال و در آن گزارش اعلام کرد که یکسری از دستگاه‌ها در رابطه با مسئله آلودگی هوا کم و کاستی داشتند و وظیفه خود را به درستی انجام ندادند. ‌‌
پرونده مقصران آلودگی هوا در ۱۶ شهریور 95، رئیس سازمان بازرسی کل کشور را به خوزستان کشاند. وی در این روز اعلام کرد: با کسانی که در زمینه آلودگی هوا کوتاهی کرده‌اند، برخورد قانونی انجام می‌گیرد. به گفته ناصر سراج، ‌طرحی مربوط به استان‌های درگیر با آلودگی هوا تعریف شده است. وی با اشاره به مکاتبه سازمان بازرسی با سران 3قوه درباره معضل آلودگی هوا افزود: ۱۱ دستگاه، ‌ مسئول تأمین سلامت آب و هوا هستند که درخصوص آلودگی هوا همه آنها را پای میز خواهیم برد و وظیفه آنها را خواهیم خواست تا این مشکل به حداقل برسد.
دیروز همزمان با موجی جدید از آلودگی هوا، خبر رسید که گزارش نهایی بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور درخصوص آلودگی هوا این‌ ماه یا‌ ماه آینده به مسئولان و مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد. ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این‌باره گفت: از سال گذشته درباره آلودگی هوا در برخی کلانشهرها اقدامات مؤثری انجام شد و 11ارگان از وزارتخانه به پایین در این رابطه مسئول بودند که از همه توضیحاتی خواستیم و حتی از برخی‌ها دفاع اخذ شد. وی گفت: مراتب را به روسای قوا منعکس کردیم و گزارش نهایی را تا ‌ماه آینده به مسئولان ارسال خواهیم کرد.
سراج افزود: مشخص کرده‌ایم که چه سازمانی به وظایفش عمل کرده یا نکرده و یا کوتاهی کرده است. وی گفت: هر جایی که لازم باشد به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم و تا حکم قطعیت پیدا نکند، نمی‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم.

منبع:همشهری

700/703

مشخص کرده‌ایم که چه سازمانی به وظایفش عمل کرده یا نکرده و یا کوتاهی کرده است. وی گفت: هر جایی که لازم باشد به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم و تا حکم قطعیت پیدا نکند، نمی‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم

کد خبر: 704027

وب گردی

وب گردی