علائم هموفیلی را بشناسید 

یک فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان گفت: مهم‌ترین علامت بیماری هموفیلی، خونریزی است. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر آزیتا آذرکیوان، فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان، در گفت و گو با برنامه فراسو رادیو سلامت با بیان این مطلب گفت: خونریزی معمولا از شش ماهگی خودش را نشان می‌دهد موقع ختنه کردن نوزاد پسر؛ گاه با ختنه شدن نوزاد هم بیماری مشخص نمی‌شود و از زمان دو تا شش ماهگی که کودک چهار دست و پا راه می‌رود با خونریزی داخلی مفصل آشکار شود
وی در ادامه افزود: بیماری هموفیلی از اختلالات خونریزی دهنده است که از کمبود فاکتور ۸ یا ۹ ناشی می‌شود. از کمبود فاکتور ۸ هموفیلی نوع A و از کمبود فاکتور ۹ هموفیلی نوع B حاصل می‌شود.
وی با بیان اینکه ژن فاکتورهای انعقادی روی کروموزوم X قرار دارد، اظهارداشت: بنابراین هموفیلی صفت وابسته به جنس است. خانم‌ها بیماری را به صورت نهفته دارند و ناقل بیماری‌اند؛ ولی آقایان بیماری را بروز می‌دهند؛ زیرا کروموزوم آنهاXYاست و کروموزوم Y نمی‌تواند کروموزوم X مریض را بپوشاند.
آذر کیوان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا همه اختلالات خونریزی‌دهنده در آقایان روی می‌دهد، تصریح کرد: شایع‌ترین اختلال خونریزی‌دهنده، بیماری خون ویلبراند است که یک درصد کل افراد جامعه را در گیر می‌کند. این بیماری در خانم‌ها، علامت‌دارتر است. ممکن است دچار هایپر منوره شوند و خونریزی‌های قاعدگی‌شان طولانی شود.
وی در ادامه بیان کرد: کمبود آهن و حتی ریزش مو داشته باشند و به پزشک متخصص پوست مراجعه کنند. بنابراین پزشکان باید این مشکل را مدنظر قرار دهند و تست‌های مورد نیاز برای تشخیص بیماری را انجام دهند.
این فوق تخصص خون و سرطان کودکان در توضیح مهم‌ترین علامت‌های بیماری هموفیلی اظهارداشت: مهم‌ترین علامت، خونریزی است. خونریزی معمولا از شش ماهگی خودش را نشان می‌دهد موقع ختنه کردن نوزاد پسر؛ گاه با ختنه شدن نوزاد هم بیماری مشخص نمی‌شود و از زمان دو تا شش ماهگی که کودک چهار دست و پا راه می‌رود با خونریزی داخلی مفصل آشکار شود.

700/701

کد خبر: 704065

وب گردی

وب گردی