875 نفر در 6 ماه سوختند

سازمان پزشک قانونی کشور آمار حوادث 6 ماهه نخست امسال را منتشر کرد. با مطالعه این آمار می‌توان به عمق فاجعه و خطراتی که مردم را در استان‌ها، شهرها و روستاهای مختلف تهدید می‌کند، پی برد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین، در 6 ماهه نخست امسال حوادث غیرطبیعی متعدد جان بسیاری از هموطنان را گرفت؛ برخی هنگام استراحت در منزل بود، برخی هنگام کار و برخی هم هنگام تفریح. صعود و سقوط آمارها نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد و خطر همچنان در کمین است. بنابراین رعایت اصول و مقررات ایمنی در هر نقطه و مکان ضروری به نظر می‌رسد.

سوختگی رو به کاهش

در نیمه نخست سال جاری 875 نفر به دلیل سوختگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 904 نفر بود، 3.2 درصد کاهش یافته است.

در این مدت استان های تهران با 124، اصفهان با 98 و خوزستان با 86 بیشترین و استان های اردبیل با یک، سمنان و چهارمحال و بختیاری با دو و هرمزگان، مرکزی و بوشهر هر کدام با سه فوتی کمترین آمار تلفات سوختگی را داشته اند. این در حالی است که طی این مدت در استان خراسان شمالی هیچ مرگ ناشی از سوختگی گزارش نشده است.

افزایش غرق شدگی

از طرف دیگر؛ در همین مدت آمار تلفات غرق‌شدگی در کشور با افزایش 8 درصدی مواجه بود، این رقم از 584 فوتی در شش ماهه اول سال گذشته به 631 فوتی در نیمه نخست امسال رسید.

در این مدت استان های مازندران با 112، خوزستان با 84 و گیلان با 59 فوتی بیشترین و استان های خراسان شمالی با یک، قم و خراسان جنوبی با دو و سمنان با سه فوتی کمترین آمار تلفات غرق شدگی را به خود اختصاص می دهند.

از کل تلفات غرق شدگی در نیمه نخست امسال 136 نفر (131 نفر خارج طرح و 5 نفر در محدوده مجاز) در دریا، 197 نفر در رودخانه ها، 83 نفر در استخر، 50 نفر در دریاچه مصنوعی و سد، 47 نفر در کانال، 24 نفر در چاه، 13 نفر در دریاچه طبیعی و 81 نفر در سایر مکان ها جان خود را از دست داده اند.

در شهریور ماه امسال نیز آمار تلفات غرق شدگی با رشد 42.5 درصدی مواجه بود. در این ماه 124 نفر بر اثر غرق‌شدگی جان باختند در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با 87 فوتی بود.

سیر صعودی حوادث کار

در نیمه نخست سال جاری 853 نفر در حوادث کار جان خود را از دست دادند این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 851 نفر بود؛ دو دهم درصد بیشتر شده است.

سقوط از بلندی در حوادث کار بیشترین علت مرگ افراد را به خود اختصاص می دهد به نحوی که در شش ماهه اول امسال 41 درصد از کل تلفات حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده اند.

در این مدت 349 نفر به دلیل سقوط از بلندی، 203 نفر به دلیل اصابت جسم سخت، 121 نفر به دلیل برق‌گرفتگی، 50 نفر به دلیل کمبود اکسیژن، 47 نفر به دلیل سوختگی و 83 نفر به سایر دلایل جان خود را در حوادث کار جان باخته اند.

همچنین در این مدت استان های تهران با 164، خراسان رضوی با 68، اصفهان و فارس هر کدام با 59 فوتی بیشترین و استان های کهگیلویه و بویراحمد با پنج، زنجان و خراسان جنوبی هر کدام با شش، خراسان شمالی و جهارمجال و بختیاری هر کدام با هفت فوتی کمترین آمار تلفات را داشته اند.

استان تهران در حالی بیشترین آمار تلفات حوادث کار در کشور را در برمی گیرد که بر اساس آمارهای موجود تعداد فوتی های ناشی از حوادث کار در این استان در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.7 درصد کمتر شده است.

در نیمه اول امسال در استان تهران 164 نفر بر اثر حوادث کار جان باختند این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با 190 فوتی بوده است.

از کل تلفات استان تهران در شش ماهه امسال 162 نفر مرد و دو نفر زن بودند.

مصدومان بیشتر شدند

بر اساس آمارهای موجود در نیمه نخست سال جاری 14 هزار و 282 مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد 13 هزار و 582 نفر مرد و 700 نفر زن بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشاب سال قبل 2.3 درصد بیشتر شده است.

در همین مدت تعداد مصدومان حوادث کار در استان تهران نیز دو هزار و 168 نفر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.6 درصد بیشتر شده است.

704/700

کد خبر: 704091

وب گردی

وب گردی