تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب در دستورکار نمایندگان

مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب را در دستور کار خود قرار داده اما این درخواست منجر به واکنش تند در اصفهان شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به سخنان معاون اول رئیس جمهور درباره پروژه‌های انتقال آب که با انتشار بیانیه شبکه تشکل‌های محیط زیستی استان در خبرگزاری مهر آغاز شده بود اکنون به نمایندگان مجلس رسیده است و مجمع نمایندگان این استان، اعلام کرده تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب را در دستور کار خود قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: مساله محیط زیست و حفظ آن برای مردم استان چهارمحال و بختیاری از جنس فعالیت فانتزی نیست، محیط زیست و حفظ آن برای مردم این استان عین زندگی است لذا مجمع نمایندگان استان چهارمحال بختیاری از همه مردم، مسئولان، روحانیون، احزاب و جریان های سیاسی می خواهد با حفظ و احترام به تفاوت ها و تمامی سلایق سیاسی، اجتماعی و... اصول محیط زیست را به عنوان یک میثاق مشترک پذیرفته و از سمت گیری های سیاسی، قومی و منطقه ای پیرامون مساله آب خودداری کنیم.

نویسندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که بی شک در این موقعیت حساس پر رنگ شدن سویه های غیرمحیط‌زیستی به چیزی جز افتراق و مخدوش شدن وحدت منجر نخواهد شد. مردم استان چهارمحال و بختیاری سودجویی مافیای صنعت و پنهان شدن مافیای آب پشت انتظارات مردم شریف استان اصفهان را محکوم کرده و ارائه راه حل های غیرمحیط زیستی برای احیای زاینده رود را نقض غرض دانسته و راه حل های موقت نظیر پروژه های انتقال آب را به رسمیت نمی شناسد. از این روی با توجه به اثبات غیر محیط زیستی بودن پروژه های انتقال آب بیرگان (کوهرنگ ۳)، گلاب و سد بهشت آباد، بندهای تاکیدی مصوبه ۹ ماده احیای زاینده رود بر اجرای این پروژه ها را غیرقانونی، سیاسی و ناشی از تفوق نگاه های فرقه گرایانه و ناسیونالیستی مدیریت حاکم بر آب کشور می داند.

این نمایندگان تصریح کرده‌اند: مردم استان چهارمحال و بختیاری ضمن محکوم کردن اهمال وزارت نیرو در برچیدن کارگاه سد بهشت آباد واقع در چرمهین، پا برجا بودن آن را قسمتی از عملیات جنگ روانی مافیای آب و حاکم کردن تنش در مدیریت آب کشور دانسته و معتقدند این جریان سعی دارد با امنیتی کرد فضا حق خواهی و مطالبه گری مردم را به محاق برده و منافع خود را پیگیری نماید. از این روی از رئیس جمهور محترم می خواهیم ضمن برخورد با این رویه ناصواب دستور برچیدن کارگاه تونل بهشت آباد واقع در چرمهین را صادر کند. متاسفانه در معادلات وزارت نیرو در حوزه دو رود زندگی ساز زاینده رود و کارون آنچه مغفول مانده است سهم محیط زیست این دو رودخانه و حق آبه های تاریخی کشاورزان حاشیه زاینده رود و کارون در استان چهارمحال و بختیاری است و با توجه به نادیده انگاری این دو گانه مهم در معادلات وزارت نیرو مردم تخصیص های مصوب را ناعادلانه دانسته و آنرا به رسمیت نمی شناسند.

آیا تونل گلاب بارگذاری تازه نیست؟

مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرده‌اند: در بند ۴ مصوبه ۹ ماده ای احیای حوزه زاینده رود بر ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تاکید شده اما سوال این است که در موقعیتی که در استان اصفهان نمایش بی آبی انجام می شود توسعه صنایع آب بر نظیر ذوب اهن و صنایع فولاد توسط معاون اول ریس جمهور با کدام آب انجام می شود. همه اینها در حالی است که با فضاسازی های ضد مردمی برداشت های آب در استان چهارمحال و بختیاری حتی برای شرب مناطقی همچون شهرستان بروجن که درصد نیترات بالایی در آب شرب آن وجود دارد مورد هجوم سازمان یافته باندهای قدرت انجام می شود. در این شرایط مردم می پرسند در انتقال آب، سهم توسعه ای استان چهارمحال بختیاری در حال و آینده مطابق اصول یونسکو چگونه تعریف شده است؟

این نمایندگان همچنین پرسیده‌اند: در بند هشت مصوبه ۹ ماده ایی در حالی بر انجام طرح تونل گلاب تاکید می شود که در بند چهار همین مصوبه از ممنوعیت بارگذاری جدید بر زاینده رود سخن به میان می آورد. ایا مردم استان چهارمحال بختیاری حق دارند که بپرسند اگر گلاب بزرگ ترین بارگذاری جدید در تاریخ زاینده رود نیست پس چیست؟ در بند آخر مصوبه ۹ ماده ای احیای زاینده رود از پروژه بهشت آباد به عنوان یک راه حل برای برطرف کردن مشکل زاینده رود یاد می شود حال آنکه اعلام می شود انتقال آب جز برای مصارف شرب نیست. آیا مردم استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان حق دارند در اصالت هدف انتقال آب برای مصارف شرب در سایر پروژه های انتقال آب شک کنند؟

استاندار اصفهان را برکنار کنید

مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در آستانه سفر معاون اول ریس جمهور به این استان هشدار داده‌اند: یکی از علل ناکامیابی جنبش مخالفت با انتقال آب چه در استان خوزستان و چه در استان چهارمحال و بختیاری تفوق حب و بغض ها و بی صداقتی در کنش فعالان غیر محیط زیستی است. لذا لازم است با در پیش گیری صادقانه پیگیری مساله آب توسط همه جریان ها فارغ از نگاه های سیاسی به صورت متحدان مورد توجه قرار گیرد.

این نمایندگان تاکید ورزیده‌اند: متاسفانه شاهد هستیم مقامات استان اصفهان خصوصا استاندار این استان و برخی رسانه های خاص با مدیریت جنگ روانی در صدد است با تحت فشار قرار دادن مسولان، دولت را برای اجرای پروژه های مخرب محیط زیست نظیر سد بهشت اباد و بیرگان (کوهرنگ ۳ ) تحت فشار قرار دهد. از آنجا که وعده استاندار غیر همسو با دولت در استان اصفهان برای اجرای این دو پروژه طی دو ماهه اینده را غیرواقعی و فضاسازی انتخاباتی برای ایجاد فضای التهاب سیاسی و تنش اجتماعی در سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان می دانیم، از رئیس جمهور می خواهیم بدون توجه به فشار مافیای آب ضمن برکناری استاندار اصفهان، با بیان حقایق ضد محیط زیستی این پروژه ها، از تحمیل فضای تنش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی در سه استان مهم کشور جلوگیری کند.

مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در پایان اعلام کرده‌اند: با توجه و دقت نظر در کلیه پروژه های انتقال آب و اشکار بودن تبعات زیست محیطی و امنیتی این پروژه ها، مجمع نمایندگان استان چهارمحال بختیاری با استفاده از ظرفیت قانونی مجلس در انجام تحقیق و تفحص، این مهم را در دستور کار خود قرار داده است لذا از مردم می خواهیم امیدوارانه، صبورانه و قانونی و در کمال آرامش مطالبات خود را پیگیری کنند.

در کار دیگران دخالت نکنید

بیانیه مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری بلافاصله واکنش نمایندگان و رسانه‌های اصفهان را برانگیخت. حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نسبت به این اقدام نمایندگان چهارمحال و بختیاری اعلام موضع کرد: این گونه رفتارها موجب ایجاد اختلاف بین استان‌ها و کینه‌های قومی می‌شود و اقدام نمایندگان چهارمحال و بختیاری دخالت مستقیم در امور اجرایی اصفهان است.

یک پایگاه خبری نیز با ادبیاتی تندی خطاب به نمایندگان مردم در مجلس ضمن کاربرد کلماتی همچون «چرب‌زبانی» این نمایندگان را ساده لوح خوانده و با بیان این که «در موضوعی که به شما ربطی ندارد بهتر است دخالت نکنید» نوشت: اصفهان این قدر خار و خفیف نشده است که شما بخواهید برای آن تصمیم گیری کنید و نظریه بدهید.

استاندار اصفهان پیش‌تر با بیان اینکه پروژه بهشت‌آباد به دلیل ناکافی بودن مطالعات و نداشتن مجوزهای زیست محیطی تاکنون و علی‌رغم نامه‌نگاری استانداران ۴ استان هنوز اجرایی نشده است، گفته بود: تا ۲ ماه آینده با رفع این نواقص سد بهشت‌آباد نیز اجرایی می‌شود.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه مراحل نهایی تونل ۳ کوهرنگ در حال انجام بوده و سد سوم نیز در دستور کار قرار دارد، تصریح کرده بود: در همین راستا به دلیل اینکه پیمانکار قبلی کارایی لازم را نداشت از پیمانکار سد کرخه استفاده کرده‌ایم.

زرگرپور با بیان اینکه تا ۲ ماه آینده اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال برای سد کوهرنگ ۳ اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: برای بهره‌برداری نهایی از این پروژه ۴ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز بوده که تامین آن به مسئولان مربوطه تکلیف شده است.

اعتراض مردم اصفهان به مخالفت نمایندگان چارمحال و بختیاری با انتقال آب از آن روست که کشاورزان اصفهان با مشکل تامین آب جدی رو به رو هستند و از این رو به دنبال تامین آب بیشتر از حوزه کارون هستند. مخالفت این کشاورزان با برداشت آب در بالادست و تقاضای انتقال آب در حالی صورت گرفته که همین معترضان، با انتقال آب از حوزه زاینده‌رود به یزد مخالفت کرده و حتی بار دیگر نسبت به تخریب لوله انتقال آب به یزد اقدام کرده‌اند.

700/703

کد خبر: 704107

وب گردی

وب گردی