دریای پنهان

محمد سمیع*

با وجود اهمیت و جایگاه دریا در رشد و توسعه، در کشور ما مورد غفلت مسئولین و رسانه ملی واقع شده است. شروع برگزاری جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت بسیار ارزشمند است و با وجود ایراداتی که برای آن وجود دارد، یک همچین حرکت هایی گامی مهم و ارزشمند جهت جلب توجه و رشد فرهنگ دریایی کشور است.
جشنواره دانش آموزی دریا و به دنبال آن هم اکنون جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت نقطه شروع توسعه فرهنگ دریایی در کشور است و تاثیر آن در آینده بسیار قابل ملاحظه خواهد بود، از آن جهت که بر خلاف کارهای متعدد قبلی که هیچ کدام فعال و ملموس نبودند، این جشنواره پویا و فعال است.
جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت حرکتی ارزشمند است که همراهی عموم جامعه را به دنبال داشته باشد و برای ارزشمند تر شدن این جشنواره نیز باید به کمک رسانه های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه ها اطلاع رسانی گسترده ای برای آن انجام داد تا عموم جامعه و بخصوص قشر غیر دریایی جامعه که کمتر در جریان چنین حرکت ها و اقداماتی هستند، مطلع و همراه شوند.
یکی از مهمترین مشوق ها برای شرکت کنندگان و جوانانی که در این جشنواره ها شرکت میکنند، تشویق مردم و دیده شدن در اذهان عمومی است. باید با استفاده از همین مشوق به ایجاد انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان برای فعالیت در حوزه دریا پرداخت.
نقش رسانه ها در فرهنگ سازی نقشی مهم و اساسی است و فرهنگ سازی بدون توجه و همراهی آنها صورت نخواهد گرفت. لذا افزایش تعداد و بهبود کیفیت محتوای برنامه های ساخته شده در مورد دریا می تواند گامی مهم در راستای ایجاد فرهنگ دریایی باشد.
قشر نوجوان در دوره متوسطه اول را بهترین گروه سنی برای فرهنگ سازی در حوزه دریا دانسنتد و گفتند که باید این قشر به دریا علاقه مند شوند تا در آینده جوانان با استعداد و تلاش گر ما در حوزه های مختلف دریا حضور یابند و در تمامی مشاغل مهندسی دریا، کاپیتانی، شیلات، حفاری و استخراج چاه های نفت و ... به فعالیت بپردازند. دریا نعمت بزرگی است که ظرفیت اشتغال فراوانی را در اختیار جوانان این کشور قرار می دهد و میتواند مشکل بیکاری کشور را حل کند و نباید به آن بی توجهی نمود.
با برگزاری این نمایشگاه و همکاری رسانه های جمعی در سال های آتی برای اطلاع رسانی بیشتر به عموم مردم، در کنار حضور فعال شرکت های دریایی و ایجاد محیطی جذاب از طریق مسابقات شناورهای دریایی و آموزش عملی مباحث دریا در جشنواره برای مراجعه کنندگان، بتوان جوانان و نوجوانان هوشیار و باهوش کشور را به دریا علاقه مند کرد و موجب رشد هرچه سریعتر و بهتر فرهنگ دریایی شد.

*مدیر عامل شرکت آر اس سپنتاس و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت

200

کد خبر: 704125

وب گردی

وب گردی