نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران ۳ برابر متوسط جهانی

مصرف خودسرانه دارو؛موضوعی است که کمتر کسی تابه حال آن را تجربه نکرده.از مصرف داروهای مُسکن گرفته تا قرص سرما خوردگی و آنتی بیوتیک ها تا آنجا که کشور ما به لحاظ مصرف دارو،جزو 20 کشور نخست دنیاست و نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران نسبت به متوسط جهانی، تقریبا سه برابر است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه نسل فردا ،موضوعی که حالا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آن هشدار داده و گفته باید در این زمینه اطلاع رسانی صورت گیرد.


به روایت آمار و ارقام
هر ایرانی سالانه نزدیک به 340عدد دارو مصرف می کند که این عدد بیش از استانداردهای جهانی است.جالب تر اینکه ایرانی ها 10 تا ۵۱ درصد مجموع داروهای کشور را بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف می کنند! (این در حالی است که میزان مصرف خودسرانه دارو در دیگر کشورهای جهان تنها ۲ تا ۳ درصد است) مسکن ها، قطره های چشمی و آنتی بیوتیک ها به ترتیب بیشترین میزان مصرف خودسرانه را به خود اختصاص می دهند. براساس گزارش‌های مرکز ثبت و بررسی عوارض جانبی دارویی وزارت بهداشت و درمان طی چند سال اخیر،حدود 10 هزار عارضه دارویی در مرکز ADR ایران به ثبت رسیده که از این میزان، داروهای تزریقی به تنهایی 30درصد عوارض دارویی را شامل می شوند (مصرف خودسرانه داروهای تزریقی در کشور ما در سال ۴ برابر میانگین جهانی است).


خطرآنتی بیوتیک ها
دکتر تاجی پزشک عمومی در این زمینه می گوید:مردم ایران همه نوع دارویی را خود سرانه مصرف می کنند. وقتی دارویی به طور خودسرانه مصرف شود، مواد شیمیایی موجود در آن به جایی از بدن که حساس است، وارد شده و باعث عارضه و بیماری درازمدت در فرد می شود.در طول دوران طبابتم حتی بیماری داشتم که به صورت خودسرانه قرص قلب درد مصرف کرده بود؛چون حس می کرد نوع درد قلبش همانند برادرش است و مشابه نسخه وی را تهیه کرده بود! اما به طور کلی بیشترین دارویی که خودسرانه مصرف می شود و خطرآفرین است، آنتی بیوتیک ها هستند.
آنتی بیوتیک ها به علت نوع تاثیر دارویی، بدترین داروهایی هستند که به این شیوه مصرف می شوند؛چرا که در صورت عدم نیاز بدن این داروها مانند سم عمل می کنند و میکروب بدن را نسبت به داروها مقاوم می کنند و در صورت ایجاد عفونت در درمان بیماری،موثر نخواهند بود.


هشدار نسبت به شیوع مصرف خودسرانه دارو در کشور
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،ضمن هشدار نسبت به شیوع مصرف خودسرانه دارو در کشور، گفت: لزوم آگاهی بخشی نسبت به عوارض مصرف خودسرانه دارو می تواند نقش تعیین کننده در کنترل مصرف داشته باشد.
ذبیح نیکفر لیالستانی درباره افزایش آمار مصرف خودسرانه دارو در کشور، افزود: علی رغم اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اما امروزه شاهد هستیم که شیوع مصرف دارو در کشور سیر صعودی به خود گرفته است.نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از سویی دیگر باید این واقعیت را پذیرفت که مشکلات معیشتی مردم و هزینه های اقتصادی در کشور باعث شده تا مردم با مصرف خودسرانه دارو، تمایلی به مراجعه به مراکز درمانی نداشته باشند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت تعیین چارچوب مشخص برای ارائه دارو به بیماران، تصریح کرد: باید در این زمینه نظم و مقرراتی حاکم باشد تا دارو به راحتی در دسترس افراد قرار نگیرد.
وی به راه های پیشگیری از مصرف خودسرانه دارو در کشور اشاره کرد و افزود: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم برای داشتن عوارض مصرف خودسرانه دارو می تواند نقش بسزایی در کنترل مصرف خودسرانه آن داشته باشد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،گفت: رسانه ها به همراه صدا و سیما می توانند نقش تعیین کننده در کنترل مصرف خود سرانه دارو داشته باشند؛ زیرا ادامه چنین روندی هزینه های حوزه سلامت را افزایش خواهد داد.


سهم گران بودن هزینه درمان،چقدر است؟
اینکه مردم ما خودسرانه دارو مصرف می‌کنند و این موضوع مشکلات بی شماری برای آنها به همراه دارد،درست، اما گران بودن هزینه های مراجعه به پزشک چقدر در این عدم مراجعه به پزشک نقش دارد؟وقتی بیماری برای یک سر درد ساده به پزشک متخصص مراجعه می‌کند و علاوه بر ویزیت چند ده هزار تومانی، وی باید هزینه انواع و اقسام آزمایش ها را هم پرداخت کند(که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان همیشه هم این آزمایش ها ضروری نیست) بر همین اساس ترجیح می‌دهد تا مشکل حادی پیدا نکرده، به خود درمانی اکتفا کند.بنابراین جدا از ضرورت فرهنگسازی در زمینه مصرف دارو ضرورت دارد بستری فراهم شود تا بیماران بتوانند با فراغ بال بیشتری به پزشکان مراجعه کنند، بر همین اساس خود درمانی به حداقل ممکن نزول می یابد.

704/700

کد خبر: 704153

وب گردی

وب گردی