همه‌پرسی ایتالیا از رئیس‌جمهور شدن ترامپ نیز خطرناک‌تر خواهد بود

سی‌ان‌بی‌سی نوشت برخی از تحلیلگران معتقدند همه‌پرسی آتی ایتالیا می‌تواند ریسکی به مراتب بیشتر از ریاست‌جمهوری ترامپ داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پیروزی دونالد ترامپ در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا ابتدا موجب وارد شدن شوک به بازارها در سراسر جهان شد. اما چندی پس از آن، بازارهای سهام بار دیگر به روند گذشته بازگشتند و اکنون نیز در حال بهبود هستند. با این‌که برخی معتقدند این تنها یک عکس‌العمل روانی بازار بوده است، سرمایه‌گذاران باور دارند باید اندکی دیگر منتظر ماند و درباره ریاست جمهوری ترامپ با دقت تصمیم گرفت.

حال، برخی از تحلیلگران معتقدند توجه بازارها به زودی از ترامپ منحرف شده و به سوی وقایع ایتالیا جلب خواهد شد.

"ماریا پائولا" – تحلیلگر بازار در موسسه جی‌پی مورگان – به سی‌ان‌بی‌سی گفت: "همه‌پرسی آینده ایتالیا که در ماه دسامبر سال جاری – 31 روز منتهی به 11 دی – برگزار خواهد شد می‌تواند در پایان سال موجب آشفتگی بازار شود." وی افزود این همه‌پرسی که به منظور ایجاد اصلاحات در مجلس سنای ایتالیا انجام خواهد شد، آزمونی سیاسی برای مردم این کشور به شمار خواهد رفت.

وی گفت: "رای مثبت در این همه‌پرسی موجب قدرت گرفتن ائتلاف کنونی در ایتالیا برای اجرای برنامه‌های اصلاحاتی خواهد شد. رای منفی در این همه‌پرسی می‌تواند موجب ایجاد یک دوره از تردید‌ها درباره ثبات سیاسی ائتلاف کنونی شود."

بسیاری از تحلیلگران هشدار داده اند نتایج همه‌پرسی ایتالیا می‌تواند تاثیراتی در سطح جهانی داشته باشد. شکست در این نظرسنجی می‌تواند ناآرامی‌های اجتماعی را در سایر کشورهای اروپایی که هم اکنون نسبت به هرگونه تغییری مقاومت می‌کنند، رقم بزند. علاوه بر این، در سال آینده میلادی شاهد انتخابات عمومی در برخی از کشورهای اروپایی خواهیم بود.

در حال حاضر، در ایتالیا هر قانون باید ابتدا به وسیله مجلس نمایندگان و مجلس سنا تصویب شود. این مسئله اغلب در اجرای این قوانین و اصلاحات وقفه می‌اندازد. با این‌حال، در روز 4 دسامبر (14 آذر) مردم ایتالیا تصمیم خواهند گرفت برای به حداقل رساندن مدت زمان لارم برای تصویب قوانین، باید قدرت مجلس سنا کاهش یابد یا خیر.

این همه‌پرسی تردیدهای دیگری را نیز پدید خواهد آورد. "ماتئو رنتسی" – نخست وزیر ایتالیا – اعلام کرده است در صورتی که در قانون اساسی این کشور اصلاحات صورت نگیرد، استعفا خواهد داد و از سیاست کناره‌گیری خواهد کرد.

برخی از کارشناسان اعلام کرده اند نباید این همه‌پرسی دست کم گرفته شود. آن‌ها می‌گویند این همه‌پرسی می‌تواند به اندازه برکسیت – همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – اهمیت داشته باشد. تصمیم مردم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا نخستین نشانه از معضلات پیش روی این اتحادیه بوده است. در صورتی که نظرسنجی ایتالیا نیز با شکست روبرو شود، ثبات در اتحادیه اروپا بیش از پیش تضعیف می‌شود. این مسئله می‌تواند در بلندمدت در اقتصاد کشورهای اروپایی تاثیر به سزایی داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

303/300

کد خبر: 704257

وب گردی

وب گردی