از علم روز دنیا در درمان دیابت اصلا عقب نیستیم

پیشتر اعلام شده بود در سال 2025 در جهان 350 میلیون نفر و در ایران 6 میلیون بیمار مبتلا به دیابت خواهیم داشت اما بر اساس یافته های جدید و روند رو به رشد بیماری دیابت گفته می شود تا سال 2025 ، 530 میلیون دیابتی در دنیا و حدود 10 میلیون نفر در ایران خواهیم داشت و متاسفانه این تعداد کسانی هستند که دیابت شان شناخته شده است و بسیاری از مردم دیابت دارند و از وجود آن بی خبر هستند.

زهره حاجیان- ایسکانیوز : همایش "دیابت دوست ماندگار" به مناسبت روز جهانی دیابت با حضور پزشکان متخصص و تعداد زیادی از اعضای انجمن های دیابت ، بیماران مبتلا به دیابت و خانواده بیماران دیابتی و علاقمندان و در مرکز همایش های مجموعه ورزشی باشگاه انقلاب برگزار شد.

از علم روز دنیا در درمان دیابت اصلا عقب نیستیم

در این مراسم "دکترسعید کلباسی" فوق تخصص غددو متابولیسم و فلوشیب دیابت که یکی از برگزار کنندگان همایش های مربوط به دیابت است گفت: گردهمایی «دیابت دوست ماندگار» با این هدف برگزار می شود که از یاس به امید برسیم. بحث‌های این جلسه برای ایجاد اضطراب مطرح نمی‌شوند بلکه برای آگاه کردن شما بیان می‌شوند. برای اینکه بدانید پیشگیری مقدم بر درمان است. چه بسا با دریافت آموزش و بررسی‌های منظم بتوانید از یک عارضه بزرگ در آینده جلوگیری کنید. دیابتی‌ها حتی می‌توانند زندگی سالم‌تر و عمر طولانی‌تری نسبت به افراد غیردیابتی داشته باشند زیرا به طور مرتب آزمایش می‌دهند و سلامتی خود را بررسی می‌کنند. اما افراد غیردیابتی از آنجایی که فکر می‌کنند سالم هستند خیلی پیگیر آزمایش و ویزیت‌های پزشکی نمی‌شوند. در گذشته گفته می‌شد عمر افراد دیابتی به طور متوسط 6.6 سال کوتاه‌تر است اما امروزه اعتقاد بر این است که اگر دیابت به درستی درمان شود، فرد به عارضه دچار نشده و عمری طبیعی خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه 23آبان مصادف با 14 نوامبر به مناسبت تولد کاشف انسولین به نام روز جهانی دیابت نامگذاری شده گفت: انجمن دیابت با همت و تلاش "دکتر رجب"تاسیس شد و از همان روز اول روی بحث آموزش تاکید داشت و همیشه تکرار می کردند آموزش در دیابت حرف اول و وسط و آخر را می زند .

دکترکلباسی گفت :انجمن دیابت ایران در دنیا پیشگام بود اما به دلیل محدودیت هایی که داشت نتوانست همه ایران را پوشش دهد. انجمن دیابت دوست ماندگار نیز با 19 نفر در پارک ملت با هدف آموزش به افراد دیابتی شروع به کار کرد و در حال حاضر با 6 هزار خانواده دیابتی فعالیت می کند و به دلیل تعداد زیاد دیگر نمی توان جلسات را در پارک ها برگزار کرد و امروز شاهد هستید که جلسه در دو طبقه سالن اجتماعات برگزار می شود.

دکتر کلباسی به شعار امسال روز جهانی دیابت اشاره می کند و می گوید: شعار امسال چشم و دیابت است وبه بیماری های چشم که در اثر ابتلا به دیابت به وجود می آید توجه خاص می شود و به بیماران دیابتی یاد آور می شود که باید به صورت منظم به چشم پزشک مراجعه کنند.

دیابتی ها بیشتر به آب مروارید و آب سیاه مبتلا می شوند

دراین مراسم "دکتر مهرداد مهر آزما" در مورد بیماری های چشم درافراد دیابتی گفت: اگر بیماران دیابتی رعایت نکنند میزان آب مروارید در آنها بیتشر می شود و درصد بالایی از بیماران به آب سیاه مبتلا می شوند.

او گفت: مهمترین آسیبی که ممکن است دیابتی ها به آن مبتلا شوند پارگی شبکیه است اما قابل پیشگیری است و با معاینه های مستمر می توان از آن جلوگیری کرد.

دکتر مهرآزما تاکید کرد: اگر بیماران دیابتی اضافه وزن ، استرس ،چربی خون و فشار خون داشته باشند بیشتر در معرض بیماری های چشمی قرار می گیرند.

دیابت در ایران به خوبی امریکا درمان می شود

دکتر کلباسی حامل چند خبر خوب هم برای دیابتی ها بود. او گفت: هنوز قرص متفورمین یا گلوکوفاژ جایگاه خود را دارد و از داروهای مهم در بیماری دیابت محسوب می شود و به تازگی داروسازی دکتر عبیدی داروهای خوبی برای دیابتی ها تولید کرده است علاوه بر آن به تازگی دستگاهی مانند ساعت ساخته شده که روی دست بسته می شود و هشدار دهنده افت قند خون است و در صورتی که بیمار افت قند پیدا کند آلارم می دهد البته این دستگاه هنوز وارد بازار ایران نشده و کسانی که این دستگاه را دارند برایشان از امریکا آورده اند.

او با تاکید بر اینکه در حوزه بیماری دیابت پیشتاز هستیم گفت: به جرات می توان گفت که دیابت در ایران به خوبی امریکا درمان می شود و به هیچ وجه از دنیا عقب نیستیم.

در ادامه مراسم بیماران موفق مبتلا به دیابت معرفی و از آنها تجلیل شد و افراد شرکت کننده درهمایش در جاده سلامتی به همراه پزشکان متخصص راهپیمایی کردند و در غرفه هایی که در اول جاده سلامت برپا شده بود حضور پیدا کردند و به رایگان از غرفه های مشاوره دیابت ، معاینه قلب و دندانپزشکی استفاده کردند.

700700

کد خبر: 704295

وب گردی

وب گردی