افزایش ساخت و سازها در حریم رودخانه دز نگران کننده است 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: افزایش ساخت و سازها در حریم رودخانه دز نگران کننده است چون پساب آنها تهدیدی برای حیات رودخانه محسوب می شود.

به گزارش ایسکانیوز،فرهاد قلی نژاد گفت: در حال حاضر پنج رودخانه کشور از جمله رودخانه های کرج، جاجرود و کن جزو رودخانه های حفاظت شده کشور محسوب می شوند.

اوبا بیان اینکه هیچ کدام از رودخانه های استان خوزستان در لیست مذکور قرار ندارند، افزود: با توجه به اهمیت رودخانه دز با آبی زلال و شیرین و سرشاخه بودن کارون، دبی و آورد رودخانه و دیگر مباحث زیست شناسی گزارش علمی رودخانه دز به سازمان محیط زیست ارسال شده است.

قلی نژاد گفت: در صورت تائید رودخانه دز می توان با بهترین شیوه ها با هر گونه تصرف حریم و بستر رودخانه و همچنین ساخت و سازها در حاشیه این رودخانه مقابله کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: بنابراین پرونده رودخانه دز به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده تا در صورت تائید این رودخانه در فهرست رودخانه های حفاظت شده کشور قرار گیرد.

قلی نژاد افزود: در ماه های گذشته برخی افراد شناخته شده اقدام به حمل مصالح ساختمانی از جمله بلوک و سیمان به منطقه گردشگری چال کندی رودخانه دز کرده و اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز و غیر اصولی در حریم رودخانه کردند که افزایش این اقدام نگران کننده است چرا که در آینده پساب این ساخت و سازها به رودخانه دز سرازیر شده و تهدیدی جدی برای حیات رودخانه محسوب می شود.

اودر خصوص دستاوردهای کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در سال گذشته گفت: ساماندهی فاضلاب رستوران های ساحلی، تعمیر و بازسازی ایستگاه پمپاژ فاضلاب شرق دزفول، پایش ماهانه رودخانه دز توسط اداره محیط زیست، فعال کردن کمیته علمی رودخانه دز در دانشگاه جندی شاپور و انجام پروژه مطالعاتی جلبک ها توسط انجمن آوان سبز با همکاری شهرداری از جمله دستاوردهای این کارگروه در سال گذشته بود.

منبع:مهر

700/705

کد خبر: 704387

وب گردی

وب گردی