5 عاملی که خستگی مزمن می‌آورد!

آیا دائم از خستگی جسمی و روحی رنج می‌برید؟

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ، خستگی غیرمعمول ممکن است ناشی از بیماری‌های جسمانی باشد. در ادامه با پنج مورد از اختلالاتی آشنا خواهید شد که موجب خستگی غیرمعمول می‌شوند.

آپنه خواب: آپنه خواب یا همان وقفه تنفسی در خواب از جمله اختلالاتی است که روی کیفیت خواب شبانه تأثیر منفی می‌گذارد. این اختلال موجب می‌شود حین خواب، اکسیژن کافی به بدن نرسد. به همین دلیل، افراد مبتلا به آپنه خواب نمی‌توانند استراحت شبانه‌ باکیفیتی داشته باشند و در طول روز احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند.

کم‌خونی: ازجمله نشانه‌های بارز کم‌خونی عبارت است از: سستی، ضعف و اختلال. کم‌خونی موجب کاهش گلبول‌های قرمز خون و در نتیجه اکسیژن‌رسانی ضعیف به بدن می‌شود. در این حالت، سلول‌ها نمی‌توانند انرژی کافی تولید کنند و وقتی به مغز، ماهیچه‌ها و دیگر اعضای بدن اکسیژن کافی نرسد، فرد احساس خستگی می‌کند.

اختلالات تیروئید: تیروئید در تنظیم سوخت‌وساز بدن نقش دارد. هر عاملی که موجب کاهش ترشح هورمون تیروئید شود، سطح سوخت‌وساز بدن را پایین می‌آورد. در این حالت، فرد دچار احساس خستگی می‌شود. چنانچه سطح منیزیم، منگنز، سلنیوم یا ید در بدن از حد طبیعی پایین‌تر باشد، تیروئید نمی‌تواند هورمون کافی ترشح کند و به همین دلیل احساس خستگی بروز می‌یابد.

بیماری‌های قلبی: کاهش توانایی قلب در پمپاژ خون موجب ناکارآمدی سیستم گردش خون می‌شود. در این حالت فرد فورا خسته می‌شود و طاقت ورزش و فعالیت‌های جسمانی را نخواهد داشت. همچنین برخی داروهای مصرفی بیماران قلبی دارای عارضه جانبی خستگی است.

یائسگی: اغلب زنان یائسه از خستگی شکایت می‌کنند. یائسگی موجب کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود. احتمال بروز کم‌کاری تیروئید در زنان یائسه به مراتب بیشتر از سنین پیش از یائسگی است. همچنین تغییراتی که در سطح هورمون‌های استروژن، پروژسترون، تیروئید و آدرنالین خون ایجاد می‌شود، روی انرژی سلولی تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل فرد احساس خستگی می‌کند.

704/700

کد خبر: 704396

وب گردی

وب گردی