سهم 40 درصدی دولت از غارعلیصدر

معاون عمرانی استاندار همدان گفت: غار علیصدر غیرقانونی واگذار نشده بلکه ۴۰ درصد سهام آن متعلق به بخش دولتی است همچنین اگر مشکلی درباره ثبت جهانی غار باشد آن را رفع می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمودرضا عراقی معاون عمرانی استانداری همدان و رئیس هیأت مدیره شرکت سیاحتی غار علیصدر درباره اظهارات دادستان دیوان محاسبات کشور مبنی‌بر اینکه واگذاری این شرکت به بخش خصوصی اشتباه بوده است، گفت: از نظر ما این واگذاری غیرقانونی نبوده است. این شرکت سال ۷۱ تأسیس شده و ۴۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت همیاری‌ شهرداری‌ها و ۴۰ درصد آن نیز متعلق به ایرانگردی و جهانگردی و ۲۰ درصد هم متعلق به شهرداری همدان است. در این شرکت حدود ۳۰۰ نفر کار می‌کنند. درآمدی که از این غار به دست می‌آید صرف هزینه‌های مختلفی می‌شود.

وی گفت: حسابرسی رسمی کشور هر سال این درآمدها و حساب‌ها را بررسی کرده و مورد تائید مجمع نیز قرار گرفته است. در این رابطه دولت اجاره خود را از محل غار علیصدر نمی‌گیرد بلکه سهام در اختیار دارد.

رئیس هیأت مدیره شرکت سیاحتی غار علیصدر تصریح کرد: ما همچنین اجاره‌ای به منابع طبیعی بابت ۲۱۴ هکتار از زمین‌های پشت غار می‌دهیم. این زمین در اختیار قرار گرفته شده تا اجازه ساخت و ساز در آن محل داده نشود و به غار آسیبی نرساند. این زمین چه در اختیار منابع طبیعی باشد و چه در اختیار شرکت، تفاوتی نمی‌کند؛ مهم این است که باید از آن حفاظت شود. این زمین نه تنها سود ندارد بلکه ضرر هم دارد. در طول ۲۵ سال سود سالیانه غار علیصدر بسیار کم بوده و به سختی اداره می‌شد اما در یکی، دو سال اخیر سود آن یک تا دو میلیارد تومان بوده است که آن هم صرف توسعه جاده‌سازی، ساخت مهمانسرا و نورپردازی‌های داخل غار شده، ما حتی از چراغ LED در داخل غار استفاده کردیم که ضرر کمتری برای اکوسیستم غار داشته باشد.

عراقی گفت: هیچ پولی قرار نبوده که به خزانه دولت از محل سود این غار برگشت داده شود. رئیس دیوان محاسبات در رابطه با این موضوع اطلاعاتی دریافت نکرده‌اند به همین دلیل گفته‌اند که اجاره این غار سالی یک میلیون تومان بوده است. در صورتی که ۴۰ درصد سهام این غار دولتی و ۶۰ درصد دیگر متعلق به شهرداری همدان و سازمان همیاری شهرداری‌ها بوده است؛ از ۲۵ سال پیش هم به همین شکل اداره می‌شد.

وی درباره دستکاری در غار و عدم ثبت جهانی آن در فهرست میراث یونسکو نیز گفت: اتفاقاً همه در این شرکت متفق‌القول هستیم که این غار را باید ثبت جهانی کنیم همچنان که شهر لاله‌جین ثبت شد و اگر هر جایی از این غار مشکلی داشته باشد، آن را حل خواهیم کرد.

در این رابطه فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روند ثبت جهانی غار علیصدر تاکنون به چه صورت بوده، توضیح داد: غار علیصدر در فهرست موقت میراث یونسکو ثبت شده ولی هنوز برای ثبت جهانی اقدامی در این راستا انجام نشده است.

نظری معتقد است که دستکاری‌های متعدد در این غار، آسیب‌هایی را به این جاذبه گردشگری وارد کرده بود، قندیل‌ها تخریب شده و ورودی آن نیز با سنگ کار شده که تمام این مسائل موجب شده بکر بودن این غار دستخوش تغییر شود.

وی گفت: این غار از لحاظ ارزش‌های اکوسیستمی بسیار مهم است اما اتفاقات غیرعلمی در آن باید تصحیح شود تا بتوان آن را در فهرست جهانی ثبت کرد.

منبع مهر

706/700

کد خبر: 704502

وب گردی

وب گردی