خود مراقبتی یعنی عضلات را از دست ندهیم

توجه به سلامت و تغذیه سالمندان از صرف هزینه‌های هنگفت درمانی جلوگیری می‌کند که می‌توان این هزینه ها را در بخش‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش ایسکانیوز، آرش رشیدی، دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با برنامه غذا، سلامت، زندگی شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب گفت: اگر کودک را آینده جامعه و جمعیت جوان و میانسال را به عنوان نیروی مولد می‌شناسیم، برای ما سالمند بخشی از جامعه است که اندوخته فرهنگ و خرد جامعه را دارد.
وی افزود: بنابراین وظیفه داریم این بخش مهم که در واقع موجب توالی تاریخی در هر جامعه می‌شود را حفظ کنیم.
رشیدی در ادامه به افزایش جمعیت سالمند کشور اشاره و بیان کرد: توجه به سلامت و تغذیه سالمندان از صرف هزینه‌های هنگفت درمانی جلوگیری می‌کند و می‌توان این رقم در بخش‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علل آسیب‌پذیری تغذیه‌ای سالمندان ادامه داد: در این دوره از زندگی، بدن توانایی قبل که به راحتی قادر به جبران آسیب‌ها بود را از دست می‌دهد و به همین دلیل، طیف وسیعی از اختلالات عضوی را در این سنین شاهد هستیم.
این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: علاوه بر مشکلات معیشتی در این دوران، ابتلای سالمندان به بیماری‌ها و مصرف دارو، عوارضی را به دنبال دارد که بر سلامت تغذیه‌ای آنها تاثیر دارد.
رشیدی با بیان اینکه اختلالات در دوران سالمندی بسیار است، افزود: اما حفظ سلامت دندان‌ها و عضلات از اهمیت ویژه‌ای در این دوران برخوردارند. اگر قرار است با صرف هزینه بیشتر یک دندان سالمند برای 6 ماه دیگر حفظ شود، این کار باید صورت گیرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه با ورزش و دریافت پروتئین، می‌توان از بروز مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کرد، اظهارداشت: به طور کلی بعد از 50 سالگی، تشکیل عضله در بدن دشوار است و می‌دانیم بخش عمده‌ای از سلامت و متابولیسم بدن وابسته به این است که عضلات کافی داشته باشیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: خودمراقبتی در طول زندگی باید به گونه‌ای باشد که عضلات را از دست ندهیم، چرا که با افزایش سن جبران آن غیرممکن است.

700/701

کد خبر: 704523

وب گردی

وب گردی