استقرار روش‌های شناسایی آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی در کشور

با اجرای طرح ملی پایش آلاینده‌های مواد غذایی، اقدام به تاسیس مرکز تحقیقات سلامت غذا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و این مرکز تاکنون با بهره‌گیری از ارتباطات داخلی و بین‌المللی موفق به استقرار روش‌های شناسایی آلاینده‌ها و تقلبات در مواد غذایی شده است.

به گزارش ایسکانیوز دکتر، حسن یزدان پناه، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر طرح ملی سلامت غذایی درباره مرکز تحقیقات سلامت غذا و امنیت غذایی کشور گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، تمام مردم یک کشور باید در تمام عمر خود به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی داشته باشند تا بتوانند سالم و فعال به حیات خود ادامه دهند. از این رو سلامت غذایی یکی از پایه‌های اصلی امنیت غذایی است.

وی با اشاره به ضروریات تضمین سلامت غذای جامعه، یادآور شد: بر این اساس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت برنامه جامع و ویژه‌ای برای ارتقای سلامت غذا در مواد غذایی آغاز کرده است. برای تحقق این اهداف در سال 1392 فاز اول طرح ملی 4 ساله «ارتقای ایمنی و سلامت مواد غذایی» با مشارکت و حمایت سازمان غذا و دارو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرایی شد.

یزدان پناه تاسیس مرکز تحقیقات سلامت غذا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را از اقدامات انجام شده در این طرح نام برد و یادآور شد: ماموریت این مرکز همکاری با سازمان غذا و دارو برای تدوین یک برنامه راهبردی جامع و بلندمدت به منظور عملیاتی شدن تمام اهداف طرح تعریف شد.

مدیر طرح ملی سلامت غذایی، با تاکید بر اینکه در این طرح ملی توجه ویژه‌ای به تمام زیر ساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای تحقق اهداف طرح شده است، اظهار کرد: تمرکز این طرح بر استفاده از توان علمی متخصصین کشور جهت توسعه روش‌های شناسایی آلاینده‌ها، تربیت نیروی متخصص و فنی برای شناسایی آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی، استفاده از ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی جهت انتقال روش‌های شناسایی آلاینده‌ها به کشور، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک دو و چند جانبه با کشورهای مختلف و تجهیز آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو به دستگاه‌های غربالگری و پیشرفته در زمینه شناسایی آلاینده‌ها و تقلبات تعیین شده است.

وی برقراری ارتباط علمی با مراکز علمی برجسته و معتبر دنیا از جمله مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذای اتحادیه اروپا و عقد تفاهم‌نامه همکاری با آنها جهت انتقال فناوری‌های جدید برای شناسایی و اندازه‌گیری آلاینده‌ها و تقلبات در مواد غذایی به داخل کشور را از جمله برنامه‌های مرکز تحقیقات سلامت غذا نام برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: با حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، سازمان غذا و دارو و مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری تا به حال دو تفاهم‌نامه با انستیتو سلامت غذای دانشگاه واخنینگن هلند (RIKILT) و آژانس بهداشت و سلامت غذای اتریش (AGES) به امضا رسیده و تفاهم‌نامه دیگری در آذر ماه امسال با اداره ملی زنجیره سلامت غذا و آزمایشگاه مرجع کنترل مواد غذایی مجارستان (NEBIH) در تهران به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه‌های اخیر مرکز تحقیقات در زمینه استقرار روش‌ها و تجهیزات نوین پایش سلامت مواد غذایی، گفت: در سال جاری این مرکز با بهره‌گیری از ارتباطات داخلی و بین‌المللی موفق به استقرار روش‌های شناسایی آلاینده‌ها و تقلبات در مواد غذایی شد.

به گفته وی از جمله این اقدامات می‌توان به انتقال فناوری از مرکز RIKILT هلند در زمینه روش‌های شناسایی چند گروه مهم از آلاینده‌های پایدار آلی در ماهی با دستگاه کروماتوگرافی گازی- طیف جرمی (GC/MS/MS) و استقرار و راه‌اندازی روش شناسایی سریع و همزمان 10 نوع مایکوتوکسین (سموم قارچی) در انواع مواد غذایی با استفاده از فناوری بیوچیپ منحصر به فرد مالتی پلکس (دستگاهInvestigator (Randox Evidence با قابلیت شناسایی سریع سایر آلاینده‌ها شامل باقیمانده انواع آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضدکرم، کوکسیدیو استت‌ها و محرک‌های رشد اشاره کرد.

مجری طرح یادآور شد: با استقرار روش‌های نوین آنالیز در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو در سطح کشور می‌توان به اهداف بسیار ارزشمندی چون ارتقای کیفیت و سلامت مواد غذایی از طریق ارائه مواد غذایی با میزان آلاینده‌های کمتر از حد مجاز به بازار مصرف، ارزیابی میزان دریافت آلاینده‌ها از سوی مردم از طریق مصرف مواد غذایی و کنترل و نظارت شدیدتر سازمان ملی استاندارد بر واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی نائل شد.

به گزارش ایسنا طرح ملی پایش آلاینده‌های مواد غذایی فردا با برگزاری مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری ریییس جمهور افتتاح خواهد شد.

205/200

منبع: ایسنا

کد خبر: 704558

وب گردی

وب گردی