36 هزار کتاب دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد/بانک نسخ خطی و نفیس در مرکز اسناد علوم و تحقیقات راه اندازی می شود

مراسم گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ، دکتر علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات و جمعی از ناشران و نویسندگان  و مسئولان در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی عباسپور در این مراسم گفت: حمایت و تشویق جامعه کتابداری و کتابخوانی کشور فارغ از سخنرانی های شعارگونه توجه ویژه ای را می طلبد.
وی ضمن قدردانی از حمایت های ویژه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد از اقدامات فرهنگی در واحد علوم و تحقیقات ، گفت:بخش های فرهنگی کشور می توانند با توجه و حمایت های بیشتر خود از فرهنگ کتاب و کتابخوانی غفلت سال های گذشته را برطرف کنند.
رئیس واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد :آمار مقایسه ای سرانه مطالعه در ایران نسبت به سایر کشورها گویای خسارتی است که در نتیجه غفلت از فرهنگ کتابخوانی متحمل آن شده ایم. به عنوان مثال سرانه مطالعه در ایران 75 دقیقه است اما سرانه مطالعه کتاب در کشوری مانند فنلاند ۴۴ دقیقه در روز است.
دکتر عباسپور به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی اشاره کرد و ادامه داد:کشور ایران با داشتن فرهنگ غنی و ملتی با سابقه تاریخی، شایسته است بیشترین همت خود را برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی از حیث سخت افزاری و نرم افزاری به کارگیرد .
وی ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات با حمایت های دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی موفق به راه اندازی و بهره برداری از یکی از بهترین مراکز اسناد و کتابخانه در کشور و منطقه شد. مرکز اسناد و کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات سعی دارد با هدف به روز بودن از چارچوب های سنتی کتابداری فاصله گرفته و از تکنولوژی مدرن برای خدمات رسانی بهره گیرد.
دکتر علی عباسپور با بیان اینکه رفع نیازهای علمی و پژوهشی کتابخانه واحد علوم و تحقیقات برای مجموعه دانشگاهی دانشگاه آزاد و کشور از اولویت ویژه ای برخوردار است ، ادامه داد: در این راستا با فعالیت هرساله نمایشگاه بین المللی کتاب ، بدون توجه به محدودیت منابع مالی اقدام به خرید کتاب های مورد نیاز اساتید و دانشجویان می کنیم .
وی از راه اندازی بانک نسخ خطی و نفیس در مرکز اسناد و کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات در آینده خبر داد و گفت: در صورت حمایت های معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد می توان برخی از این مجموعه های نفیس و ارزشمند را در این کتابخانه جمع آوری ، ترمیم و نگه داری کرد.
دکتر عباسپور در بخشی دیگر از صحبت های خود به میزان مبلغ دریافتی مولفین به عنوان دستمزد اشاره کرد و افزود: حقوق پرداختی به مولفین انگیزه ساز نیست و امیدوارم معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد حق الزحمه تالیف کتاب را مورد تجدید نظر قرار دهد تا اساتید با انگیزه بیشتری اقدام به تالیف آثار ماندگار علمی و فرهنگی کنند.
به گفته رئیس واحد علوم و تحقیقات ، یکی از شاخص های مهمی که دانشگاه به آن می بالد و زنده به آن است ، موضوع انتشارات و کتب دانشگاهی اساتید است.
وی تجهیز کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات را به کتب دیجیتال و مجازی و نیز افزایش ساعات فعالیت کار این کتابخانه را از برنامه های در دست اجرا دانست.
دکتر کرم اله دانشفرد معاون دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب به کتابخوانان، کتاب دانان و تمامی دست اندر کاران عرصه تولید و نشر کتاب گفت: کتاب اولین اختراع مهم بشر بوده که در ابتدا برروی سنگ، لوح های گلی، سمین و زرین، پوست گاو در نهایت بر روی کاغذ نوشته شده است و آثار ماندگاری را بر جای گذاشته است.
وی افزود: اختراع مهم دیگر بشر انتشار و سهیم کردن دیگران در اندیشه و آراء خود بوده است.
دکتر دانشنفرد ادامه داد: برگزاری این گونه نشستها چه در قالب فرهنگ به مفهوم تولید محتوا و چه فرهنگ به مفهوم مدیریت و ساختار سازی برای تولید و ترویج اندیشه باشد، جای تشکر و تقدیر دارد.
لازم به ذکر است در این مراسم ازتعدادی استاد، دانشجو و کارمند برتر به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب و کتابداری تقدیر به عمل آمد .
اسامی تقدیر شدگان بدین شرح است:

دکتر فریدون رهنمای رودپشتی عضو هیات علمی و منتخب حوزه مالی در چهارمین دوره کنفرانس مهندسی مالی ایران، دکتر غلامرضا جهانفرنیا عضو هیات علمی و منتخب حوزه نانو فیزیک در اولین مسابقات و جشنواره سراسری فن آوری نانو، مرتضی زنگنه سروش دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی و دارای یک تألیف و پنج ترجمه چاپ شده در واحد علوم و تحقیقات، اعظم واثقی کارمند با سابقه و فعال کتابخانه ، آزاده تحویلدار خزانه دانشجوی دکتری که 178 عنوان کتاب امانت و مطالعه کرده و بهرام سیفی دانشجوی کارشناسی ارشد که 65 عنوان کتاب امانت و مطالعه کرده است.
همچنین با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر طه هاشمی و همزمان با مراسم هفته کتاب در واحد علوم و تحقیقات از 36 هزار عنوان کتاب انتشارات داشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد .

500500

کد خبر: 704612

وب گردی

وب گردی