ملازهی: داعش از سوریه و عراق به افغانستان می رود

یک کارشناس مسائل افغانستان معتقد است، افغانستان در آینده نزدیک میزبان بخش اعظم نیروهای داعش خواهد بود و روسیه دشمن اصلی داعش در آینده نزدیک خواهد بود.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: آمریکایی ها همزمان با آغاز جنگ موصل پیشنهاد حمله به رقه را مطرح کرده اند. جنگی که هم اکنون توسط کردهای سوریه آغاز شده و مسلما با حضور مسقیم آمریکا پررنگ تر خواهد شد. لذا به نظر می رسد ساعت شمار پایان حضور داعش در سوریه و عراق به حرکت در آمده و آن ها باید به فکر محل دیگری برای ادامه بقاء خود باشند.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در گفت و گو با ایسکانیوز ضمن تشریح شرایط فعلی داعش گفت: بحث های جدی در افغانستان وجود دارد. خلافت داعش در عراق و سوریه به شدت تحت فشار است و موصل عملا در آستانه سقوط قرار دارد. جنگ سوریه نیز شدید است و داعش از طرف روسیه و محور مقاومت تحت فشار قرار گرفته است و این احتمال وجود دارد که آمریکا و کرد ها رقه را هم از دست داعش خارج کنند.

وی با اشاره به وجود گروه های همپیمان با داعش در خاک افغانستان و مناطق مرزی با این کشور گفت: هدف بعدی آن ها دره فرغانه است که از سال 1912 تا امروز شرایط خاصی داشته و به تعبیری یک منطقه تروریست خیز است. اختلافات تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان بر سر مالکیت دره فرغانه باعث شده که این کشور ها نتوانند در این منطقه اعمال نفوذ کنند و این موضوع زمینه را برای نفوذ گروه های تروریستی مساعد کرده است. این گروه ها در گذشته با القاعده کار می کردند و امروز به داعش پیوسته اند.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به بعضی گروه های مستعد برای همپیمانی با داعش در خاک افغانستان گفت: ازبک ها تاجیک ها چچن ها و ایغور ها گروه هایی نظامی هستند که هرکدام اهدافی را دنبال می کنند. بعضی به دنبال اسلامی کردن ازبکستان و تاجیسکتان هستند و بعضی به دنبال استقلال ایالت سین کیانگ چین و چچن ها به دنبال تجزیه بخش های مسلمان نشین از روسیه هستند. این ها گروه هایی هستند که در افغانستان و نقاط مرزی نزدیک به این کشور ایفای نقش می کنند و برای تشکیل ائتلاف با سایر گروه های تروریستی بسیار مستعد هستند.

ملازهی با اشاره به جنگ احتمالی داعش و روسیه در آینده نزدیک گفت: تحلیل داعش این است که با تقابل با روسیه و چین، بتواند حمایت امریکا را جلب کند. اخباری به گوش می رسد که بعضی شب ها هلیکوپتر هایی در حال رفت و آمد هستند که وظیفه آن ها جابه‌جایی نیروهای داعش است و این احتمال وجود دارد که از کانال ترکیه جابه جا شوند. در صورتی که این اخبار درست باشد، اگر داعش موفق به جلب حمایت آمریکا و اروپا قرار نشود، دستکم مورد غضب آن ها نیز قرار نخواهد گرفت. از طرفی در حال حاضر این بحث به صورت جدی وجود دارد که داعش در حال جابه‌جایی و منتقل شدن به شمال افغانستان می باشد و با هم مرز شدن با آسیای مرکزی و حضور در قندوز می تواند وارد جنگ با روس ها شود.

وی با اشاره به وجود تنش های جدی میان طالبان و داعش گفت: پیوستن و تجمیع نیروهای داعش و طالبان در کوتاه مدت عملی نخواهد بود. حتی قابل تصور است که طالبان با دولت افغانستان وارد مذاکره شود و امتیازاتی بگیرد. به علاوه نگاه طالبان یک نگاه محلی است و نه یک نگاه جهان وطنی مثل نگاه داعش. داعش و طالبان بر سر محدوده قدرت خود در افغانستان بشدت درگیر هستند و دیدیم که داعشی ها بعضی از نیروهای طالبان را اسیر کرده و به طرز فجیعی کشتند و با انتشار فیلم آن، مسئولیت این اقدام را پذیرفتند. این نزاع ها در شمال افغانستان بصورت جدی تری پیگیری می شوند. چیزی که امروز در شمال افغانستان می بینیم دو جریان متفاوت است. یکی جریان داعش و دیگری جریان طالبان. به احتمال قریب به یقین، نیرو های طالبان در هر صورت با داعش درگیر خواهند بود.

این کارشناس ضمن اشاره به اینکه نمی توان این دو گروه را به طور مستقیم کنترل کرد گفت: دست عربستان و پاکستان آنقدر باز نیست که بتوانند این دو گروه را تجمیع کنند. آن ها در نهایت می توانند به صورت تاکتیکی روی این دو گروه اثرگذار باشند. وضعیت طوری است که اگر داعش فرصت و شرایط لازم را پیدا کند با خود عربستان هم وارد جنگ خواهد شد و اینطور نیست که سعودی ها روی داعش سلطه کامل داشته باشند.

303/300

کد خبر: 704616

وب گردی

وب گردی